Kapers op de kust!

06-03-2017

Door Marie Vandaele


Seksuele voorlichting is een vast onderdeel van de schoolloopbaan van elke Vlaamse leerling. Toch is het zo dat niet elk onderwerp dat hieronder thuishoort, in dezelfde mate aan bod komt. Zo merkten jullie waarschijnlijk ook dat de nadruk vaak wordt gelegd op het technische aspect van seksualiteit, zoals soa’s, voorbehoedsmiddelen, etc. Maar wat met vragen die minder evident zijn, zoals verliefdheid, holebi- en transseksualiteit, porno, de eerste keer, etc.? Vaak durven leerkrachten deze niet aan te snijden om verschillende redenen: ze hebben het gevoel niet voldoende ervaring te hebben met onderwerp, zijn bang om zich kwetsbaar op te stellen voor de klas of vinden het gewoon een gênant onderwerp.

Toch is degelijke seksuele voorlichting (waarin alle thema’s besproken worden) een basisrecht van elke middelbare scholier. Een aantal onder hen besloten dan ook in samenwerking met Sensoa, Wel Jong Niet Hetero, Jong & van Zin en de Vlaamse Scholierenkoepel een “schoolkaping” te organiseren.


Zo’n schoolkaping, wat is dat nu precies?

Wel, het woord zegt het zelf: gedurende één voormiddag ‘kaapt’ een leerling de eigen les door zelf voor de klas te gaan staan. Hun/zij/hij kiest daarbij zelf het onderwerp op basis van wat volgens de klas onvoldoende in hun lessen aan bod kwam en wordt daartoe gekoppeld aan een ervaren vormer in dit thema. De leerkracht wiens les gekaapt wordt, mag zelf opnieuw achter de schoolbanken gaan zitten en ervaart op die manier dat praten over seksualiteit veel makkelijker is dan verwacht! Op die manier vinden zij hopelijk de moed en het zelfvertrouwen om dit soort vragen in hun eigen lessen aan bod te laten komen.


KAV gekaapt!

In het Koninklijk Antheneum Voskenslaan in Gent was het Mingtje Wang (zelf ook lid van de Vlaamse Scholierenkoepel) die de schoolkaping voor haar rekening nam. Zij koos ervoor om gedurende één lesuur een vorming te geven rond seksuele en genderdiversiteit. Daarvoor werd ze een voormiddag aan mij gekoppeld. Ik ben Marie Vandaele, stagiair bij Wel Jong Niet Hetero en sinds kort ook vormingsvrijwilliger bij Verkeerd Geparkeerd. Aangezien ik al wat ervaring had met het onderwerp, kon ik samen met Mingtje uitzoeken waarover zij graag les wilde geven en welke werkvormen ze daarbij wilde gebruiken. Zo kwamen we tot een vorming van één lesuur, waarbinnen Mingtje niet enkel duidelijkheid schiep rond begrippen als ‘gender’, ‘geslacht’ en ‘holebi’, maar ook de groep zelf (meer dan dertig mensen!)  in dialoog liet gaan rond concrete stellingen.

De klasgroep bestond daarbij voor één keer niet enkel uit leerlingen, ook een vijftal leerkrachten en zelfs de directeur van het Atheneum waren aanwezig. Door zelf deel te nemen, konden zij ervaren dat hun leerlingen in gesprek willen en kunnen gaan over de verschillende aspecten van seksualiteit en dat hierin ook voor de leerkrachten een belangrijke rol is weggelegd.

 

  • Geïnteresseerd in een vorming voor jouw klas? Op onze website vind je alle nodige info!
  • Zelf zin om voor de klas te staan en anderen iets bij te brengen rond seksuele en genderdiversiteit? Stuur dan eens een mailtje naar vorming@weljongniethetero.be 
  • Op zoek naar werkvormen om rond dit thema te werken in klas? Check dan zeker eens School uit de kast