Het Grote Museum-Topic

Dit is de locatie van de "Grote C": Alles over podiumkunsten, literatuur, musea en beeldende kunsten kan je hier bespreken.
Hoemmoes
Forum addict
Forum addict

Re: Het Grote Museum-Topic

Bericht door Hoemmoes » 02 mei 2012 09:41

Tentoonstelling "Van Picasso tot Miro" in Brugge gedaan (Site Oud-Sint-Jan). Echt de moeite.
If a woman walked by they would smile and speculate on matters as far reaching as whether one would kick her out of bed in a hurry, to the relative merits of stockings or tights, and then on, inevitably, to the great debate: small breasts (that stand up) vs big breasts (that flop to the sides) (Zadie Smith - White Teeth)

JFK
I have no life
I have no life
Geslacht: Man
Contacteer:

Bericht door JFK » 16 mei 2012 11:38

Disco Trut schreef:
Kikkerkop schreef:Hermitage in Sint - Petersburg blijft voor mij de natte droom.
Terecht, ik heb me daar geweldig geamuseerd. Computerbakken waarmee je routes kunt uitstippelen langs de werken die je wil zien. En dat is absoluut nodig eigenlijk.
Idem. :(
Ik wil zo eens naar St Petersburg

Voorlopig moet ik mij 'tevreden' stellen met de Hermitage in A'dam. :D

In juni bezoek ik deze:

Impressionisme: sensatie & inspiratie

:love:
Fluctuat nec mergitur

Echo
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Echo » 16 mei 2012 12:43

Iemand al TRACK in Gent gedaan? Ik ben er zelf wel hééél erg benieuwd naar!
Ik ben een van die robuuste lezers die lezen zoals ze snurken, eten en winden laten – een gildenbroeder van het eerlijke ezelsoor en niet van het pretentieuze leeslint.
Patrick Demompere

Desire. Poetry. -
Verlangen is het beest in mijn wijn.

JFK
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door JFK » 16 mei 2012 14:28

Enkel maar de Vooruit-ballon aan de Waalse Krook gezien. :(

Maar binnenkort onderneem ik eens een fietstochtje langsheen alle installaties. 8) Het plannetje ligt al thuis te wachten.
Fluctuat nec mergitur

Le Penseur
Experienced user
Experienced user

Bericht door Le Penseur » 20 mei 2012 22:02

:love: voor de grootse, erg kleurrijke schilderijen van "anti-conformist" Per Kirkeby in Bozar.

:love: voor de prachtige zwart-wit foto's van Stanley Kubrick. Naar het schijnt zouden ze technisch gezien niet allemaal even sterk zijn, maar dat maakt mij echt niet uit.

Telefunken
Senior user
Senior user
Contacteer:

Bericht door Telefunken » 20 mei 2012 22:17

Ik wil nog naar het Museum voor Midden-Afrika in Tervuren voordat het sluit voor renovatie.
Ars Gratia Artis

JFK
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door JFK » 21 mei 2012 08:20

Telefunken schreef:Ik wil nog naar het Museum voor Midden-Afrika in Tervuren voordat het sluit voor renovatie.
Zeker doen! Nu kan je nog 'het museum' over een 'een museum in de 19de eeuw' nog zien. :wink:

Naar het einde van de renovaties kijk ik ook wel uit!
Fluctuat nec mergitur

LotteAn
New user
New user
Geslacht: Vrouw

Bericht door LotteAn » 21 mei 2012 11:26

Echo schreef:Iemand al TRACK in Gent gedaan? Ik ben er zelf wel hééél erg benieuwd naar!
ik wil na het indienen van mijn papers, tussen het studeren door, volgend weekend eens een blik gaan werpen
is er intussen al iemand geweest?

Daarnaast vond ik De Pont in Tilburg absoluut de moeite
momenteel is er werk te zien van Ai Weiwei
en binnenkort een tentoonstelling met werk van Berlinde De Bruyckere en Philippe Vandenberg > ben reuze benieuwd!! grote waardering voor haar werk..

Telefunken
Senior user
Senior user
Contacteer:

Bericht door Telefunken » 21 mei 2012 15:30

JFK schreef:
Telefunken schreef:Ik wil nog naar het Museum voor Midden-Afrika in Tervuren voordat het sluit voor renovatie.
Zeker doen! Nu kan je nog 'het museum' over een 'een museum in de 19de eeuw' nog zien. :wink:

Naar het einde van de renovaties kijk ik ook wel uit!
Inderdaad; een museum in een museum.
Ars Gratia Artis

Hoemmoes
Forum addict
Forum addict

Bericht door Hoemmoes » 21 mei 2012 21:05

LotteAn schreef:
Echo schreef:Iemand al TRACK in Gent gedaan? Ik ben er zelf wel hééél erg benieuwd naar!
is er intussen al iemand geweest?
Ik ben nog niet echt "geweest" maar zag al enkele delen terwijl ik rondfietste om dingen te gaan printen en zo. Ik zou er zeker ook gauw willen naartoe gaan. Lijkt me ook leuk dat je een rittenkaart kunt kopen die geldig blijft tot TRACK er volledig opzit.
If a woman walked by they would smile and speculate on matters as far reaching as whether one would kick her out of bed in a hurry, to the relative merits of stockings or tights, and then on, inevitably, to the great debate: small breasts (that stand up) vs big breasts (that flop to the sides) (Zadie Smith - White Teeth)

Telefunken
Senior user
Senior user
Contacteer:

Bericht door Telefunken » 23 mei 2012 07:09

De Standaard schreef: Gentse STAM wint MuseumPrijs 2012
Het Gentse stadsmuseum STAM, het Hortamuseum in Sint-Gillis en het Musée International du Carnaval et du Masque in Binche zijn de laureaten van de MuseumPrijs 2012. Elk jaar worden een Vlaams, een Brussels en een Waals museum beloond met elk 10.000 euro.
Publieksvernieuwing en publieksbetrokkenheid vormen de hoekstenen voor de toekenning van deze prijzen die dinsdagavond in het Museum van Elsene werden uitgereikt.

De jury looft de organische manier waarop STAM tot stand kwam. 'Bescheiden werkt het museum sinds de opening (in oktober 2010) verder en ontplooide een indrukwekkende publiekswerking die een groeiend aantal bezoekers blijft boeien', stelt het juryverslag.

'Het is niet enkel een museum over de stad, maar in de eerste plaats een museum van en voor de stad', klinkt het. 'Het museum is goed toegankelijk voor rolstoelgebruikers en voor rondleidingen kan je een doventolk aanvragen. Ook aan andere kansengroepen besteedt het museum op een subtiele en niet-stigmatiserende wijze aandacht.'

Van het Hortamuseum bewondert de jury de consequente manier waarop het museum reeds meer dan 20 jaar het patrimonium van Horta verdedigt en minutieus restaureert. De jury hoopt dat met deze bekroning de verschillende spelers in het Brusselse rond het thema van de art nouveau meer en beter zouden samenwerken.

Het Internationaal Carnaval- en Maskermuseum in Binche wordt uniek in Europa genoemd. Het museum bestaat sinds het einde van de 19de eeuw. 'Sinds 1975 groeide de organisatie van een bescheiden instelling naar een modern museum met meer dan 30.000 stukken, bijna 9.000 kostuums en een open blik op de buitenwereld.'

STAM kaapte ook de PublieksPrijs weg, waar het vooral concurrentie ondervond van het Antwerpse MAS. In Brussel ging die prijs naar het Magritte Museum, in Wallonië werd het Musée gaumois in Virton bekroond.

De kinderjury koos voor De Wereld van Kina in Gent, het art & marges museum in Brussel en het Museum Mariemont in Morlanwelz.

De prijs is een initiatief van het tijdschrift Openbaar Kunstbezit Vlaanderen en het advocatenkantoor Linklaters.
Ars Gratia Artis

JFK
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door JFK » 23 mei 2012 12:58

En terecht!

8)
Fluctuat nec mergitur

JFK
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door JFK » 22 jun 2012 11:19

Dit nieuws maakt mij dag echt!!

Jubelparkmuseum herdenkt 150ste geboortedag Henry van de Velde

:love: van de Velde :rock:
Fluctuat nec mergitur

Telefunken
Senior user
Senior user
Contacteer:

Bericht door Telefunken » 22 jun 2012 11:30

Mijn werkplek deze zomer. 8)
Ars Gratia Artis

-Mike
New user
New user

Bericht door -Mike » 19 jul 2012 22:24

Springbal schreef:Het Huis van Monet wil ik nog is gaan doen, Centre Pompidou, het Imperial War Museum in Londen,
Het Imperial War Museum is gewoon te gek. De collectie is ongelofelijk! Ze hebben daar bijvoorbeeld gewoon het dodenmasker van Heinrich Himmler! Ik zou direct mee willen gaan! :D

BastardPriest
Senior user
Senior user
Contacteer:

Bericht door BastardPriest » 20 jul 2012 11:20

Iemand al diene Sagalassos tentoonstelling in Tongeren gaan bekijken?

Zou enorm graag gaan, maar Tongeren is nogal ver. Tzou dus echt de moeite moeten zijn.
A church in ruin...

mei_meisje
I have no life
I have no life
Geslacht: Vrouw

Bericht door mei_meisje » 21 jul 2012 21:01

Ik ben tijdens exp Y naar het gemeentemuseum in Helmond geweest. Kindvriendelijk vooral. Leuk als je je kind wilt wanen :)
Why always staring into the light?
If I don't hide inside the darkness
You'll be compromised,
But sometimes
You will fly with me again
without falling, without falling

ziegelstein
Regular user
Regular user

Bericht door ziegelstein » 21 jul 2012 21:23

Gisteren het fotomuseum in A'pen gedaan. Was wel de moeite.
I prefer men to cauliflowers.

nomeis

Bericht door nomeis » 23 jul 2012 19:20

BastardPriest schreef:Iemand al diene Sagalassos tentoonstelling in Tongeren gaan bekijken?

Zou enorm graag gaan, maar Tongeren is nogal ver. Tzou dus echt de moeite moeten zijn.
ik vond het wel ok. Tongeren is inderdaad wel echt ver.

Faramir
Forum addict
Forum addict

Bericht door Faramir » 23 jul 2012 20:59

nomeis schreef:
BastardPriest schreef:Iemand al diene Sagalassos tentoonstelling in Tongeren gaan bekijken?

ik vond het wel ok. Tongeren is inderdaad wel echt ver.
Tis wel een eind(je) rijden, maar ik vond het echt enorm interessant. Mogelijks ook wel doordat ik een gepersonaliseerde rondleiding kreeg van 'n archeoloog die zich al ettelijke jaren inzet voor de sagalassos-campagne.
De opbouw van de tentoonstelling vond ik in sommige aspecten wel ronduit raar. Enerzijds de zeer duidelijk chronologische tijdlijn en thema-hoeken in de ene ruimte van de expositie en anderzijds het mumbo-jumbo artistieke gedeelte in de volgende ruimte. Hoewel 't in essentie over hetzelfde ging, raakten die twee delen op geen enkele manier aan mekaar. Echt raar.

Gesloten