Al eventjes geleden, maar zeker wel een post waard. Een paar weken geleden heb ik een bezoekje gebracht aan the Metropolitan Museum of Art in NY, zowel een deel van de vaste collectie (european paintings, sculpture and decorative arts) als de thema-tentoonstelling 'The Renaissance Portrait from Donatello to Bellini'. Vanzelfsprekend een heel indrukwekkende collectie - de laatste gaf een schitterend overzicht van de ontwikkeling van het portret met heel wat topstukken - , hoewel soms wat conventioneel opgesteld. De 18de-eeuwse Franse afdeling daarentegen was dan weer wel schitterend ingekleed, alsof je plots in Versailles bent beland.
Wat qua omkadering veel indrukwekkender is dan het hoofdmuseum is 'the Cloisters', de middeleeuwse afdeling van the Metropolitan dat gehuisvest is in een uit stukken van vijf Frans kloosters ineengepuzzeld gebouw!! Het folietje dat begin vorige eeuw werd opgericht door John Rockefeller Jr., ligt eventjes buiten het drukke centrum van Manhattan, in een rustig parkje met een verbluffend uitzicht op de George Washington Bridge. Een tip voor NY-reizigers die op een zonnige dag even aan alle drukte en impressies willen ontsnappen. Ik had echt het gevoel plots in het Zuiden van Frankrijk te zijn.
De collectie en het concept van the Cloisters getuigen van een ietwat achterhaalde visie. Heel de collectie is op elkaar gesmeten, onder de noemer 'middeleeuwen', met bijzonder weinig nuance (9de-eeuwse voorwerpen staan er opgesteld naast 16de-eeuwse heraldische glasramen gepikt uit het Gentse gravensteen

). Het gebouw zelf weerspiegelt meer wishful thinking dan historische realiteit en doet serieus fake aan. Maar dat maakt het geheel op zich, beschouwd binnen het kader van de Amerikaanse verzamelwoede en fascinatie voor de vreemde/Europese geschiedenis, net bijzonder interessant. En de stukken zijn echt top! met highlights als de Lewis chessmen (opgesteld in de tijdelijke tentoonstelling 'The Game of Kings') en de wondermooie 'Unicorn Tapestries'.