Het Grote Museum-Topic

Dit is de locatie van de "Grote C": Alles over podiumkunsten, literatuur, musea en beeldende kunsten kan je hier bespreken.
lotr
Regular user
Regular user
Geslacht: Man

Re: Het Grote Museum-Topic

Bericht door lotr » 08 jan 2012 19:59

De Parijse tentoonstelling over Madame Grès komt naar het momu dit najaar :greenthing: :greenthing:
J’ai eu deux crises cardiaques, et j’ai du me faire avorter parce que j’ai pris du crack pendant que j’étais enceinte, en dehors de ça tout va bien.
Préttiggestoord schreef:Trouwens, lotr is gewoon de beste die er is. :)

JFK
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door JFK » 20 jan 2012 22:04

Le Penseur schreef:Blij dat ik op het laatste nippertje (vandaag was de laatste dag van de tentoonstelling in Wiels) het werk van Alina Szapocznikow
Ik heb de catalogus :love:

OT.

Recent bezocht:

- Edmond Sacré in het STA.M
- Rubens, Van Dyck & Jordaens in Hermitage Amsterdam

Binnenkort:

- Degas et le Nu in het Musée d'Orsay
- Lucien Freud Portraits in de National Portrait Gallery
Fluctuat nec mergitur

robbedoes
Regular user
Regular user

Bericht door robbedoes » 20 jan 2012 23:13

Ludwig-museum in Keulen
Centre Pompidou in Parijs (Binnenkort voor de tweede keer)

Telefunken
Senior user
Senior user
Contacteer:

Bericht door Telefunken » 10 feb 2012 14:58

Minister Paul Magnette droomt van themamusea:

viewtopic.php?f=25&t=27204
Ars Gratia Artis

JFK
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door JFK » 19 feb 2012 19:33

Als ik dan toch in Paris ben eind maart, zou ik nog heel graag de Louis-Vuitton-Marc Jacobs tentoonstelling meepikken.

8)
Fluctuat nec mergitur

nomeis

Bericht door nomeis » 22 feb 2012 18:14

Sorry ze, maar wat voor een stom museum is het MAS? Onsamenhangende collectie ftw. Gelukkig was er een schilderij naar beneden gevallen. Toch iets interessant. Wel een mooi gebouw natuurlijk.

Kikkerkop
Senior user
Senior user

Bericht door Kikkerkop » 22 feb 2012 18:44

nomeis schreef:Sorry ze, maar wat voor een stom museum is het MAS? Onsamenhangende collectie ftw. Gelukkig was er een schilderij naar beneden gevallen. Toch iets interessant. Wel een mooi gebouw natuurlijk.
²

Ik heb mij ook vreselijk geergerd aan telkens opnieuw die roltrappen op te moeten.

JFK
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door JFK » 24 feb 2012 12:02

Kikkerkop schreef:
nomeis schreef:Sorry ze, maar wat voor een stom museum is het MAS? Onsamenhangende collectie ftw. Gelukkig was er een schilderij naar beneden gevallen. Toch iets interessant. Wel een mooi gebouw natuurlijk.
²

Ik heb mij ook vreselijk geergerd aan telkens opnieuw die roltrappen op te moeten.
³

Je hebt meer het gevoel in een shoppingcentrum te lopen dan in een museum. En de collectie trekt echt op niets. Allemaal losse flodders die erbij worden genomen om toch maar iets te kunnen vertellen. Je ziet duidelijk dat het een mengeling is van een paar oude musea samen.

Ik verwacht veel meer van het nieuwe Red Star Line-museum binnenkort die tenminste de rol van de Antwerpse haven in immigratie echt belicht.

Het Mas dient enkel als ankerpunt om een buurt terug aantrekkelijk te maken (lees: vastgoedprijzen opkrikken).
Vandaar ook de nadruk op het panorama, het restaurant erboven.....

Het is gewoon een goed voorbeeld van citymarketing. En niet meer dan dat.
Fluctuat nec mergitur

Echo
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Echo » 25 feb 2012 11:51

JFK schreef:Het is gewoon een goed voorbeeld van citymarketing. En niet meer dan dat.
Los van de vreselijk collectie, moet ik je hier toch ongelijk geven. Ik heb in het kader van een vorming van LOCUS eens het een en ander mogen gaan bekijken en horen in het MAS, en wat dat voor de stad betekent, en de vele projecten die aan het MAS gekoppeld zijn, zoals MAS in jonge handen, zijn echt wel fantastisch. Ik kan hier in België geen enkele museum bedenken die er in geslaagd is om mensen zo aan zich te binden, vooral (jonge) mensen van andere etnisch-culturele origine die anders nooit naar een museum zouden trekken. Al is het maar die prikkel kunnen doorgeven om eens in een museum te komen, en misschien gaan ze zich dan wel voor andere musea (met betere collecties :p) gaan interesseren. Antwerpenaren zijn echt trots op 'hun' museum, en daarin ligt waarschijnlijk nog de meeste waarde van het hele project.

Een echte gefundeerde, originele publiekswerking mis ik bijvoorbeeld wel bij het STA.M. Bij het STA.M blijft het nog een beetje te veel scholen en klasbezoeken ed, en te weinig actief op zoek gaan naar die groepen die niet bereikt worden door zo'n klassieke aanpak. Terwijl het MAS daar net heel hard op heeft ingespeeld.
Ik ben een van die robuuste lezers die lezen zoals ze snurken, eten en winden laten – een gildenbroeder van het eerlijke ezelsoor en niet van het pretentieuze leeslint.
Patrick Demompere

Desire. Poetry. -
Verlangen is het beest in mijn wijn.

Heligoland
Regular user
Regular user

Bericht door Heligoland » 25 feb 2012 12:09

De musea in Stockholm zijn uitstekend. Naast de klassiekers wist vooral het fotografiemuseum aangenaam te verrassen. Het arkitkturmuseet stelde dan weer teleur, enkel het zaaltje rond het werk van Klas Anshelm was echt de moeite.

In de nabije toekomst staan het Centre Pompidou (Matisse), musée d'Orsay, het musée du quai Branly en eventueel l'Institut du monde arabe (iemand die weet of dat de moeite is?) op de agenda.

In België hoop ik dit voorjaar nog te bezoeken:
- Dangerously Young, museum dr. Guislain
- Per Kirkeby, Bozar
- Copenhagen X - the making of, Bozar
- en het Stam tenslotte, ga ik zeker ook nog eens binnenlopen

Internettip: het Lam Gods is nu in extreem hoge resolutie te zien op deze site: http://vaneyck.kikirpa.be/. Het laden gaat wel traag.

Stevieboy
Experienced user
Experienced user

Bericht door Stevieboy » 26 feb 2012 11:45

JFK schreef:Je hebt meer het gevoel in een shoppingcentrum te lopen dan in een museum. En de collectie trekt echt op niets. Allemaal losse flodders die erbij worden genomen om toch maar iets te kunnen vertellen. Je ziet duidelijk dat het een mengeling is van een paar oude musea samen.
En dan hebben we het nog niet over de tenenkrullend slechte begeleidende tekstjes. Op zich zit het probleem volgens mij niet bij de verscheidenheid van de collectie. Dat zorgt net voor een meerwaarde en er zitten echt unieke pareltjes tussen (zoals bijvoorbeeld die vroegmoderne ephemere festivaldecoratie :love: dat zijn echt dingen die je nergens anders ziet). Ze hadden er gewoon een zinnig verhaal moeten bij verzinnen. In één zaal van gaan van Albert en Isabella over Japanse poppetjes naar Congolese artefacten - (waarbij in de commentaar verscheidene stammen doorheen de tijd als één pot nat worden omschreven, van neokoloniaal gesproken :roll: ) - zonder enige duiding houdt gewoon geen steek. I mean, waarom een korte, gedetailleerde focus op concrete heersers en enkele jaartjes regionale geschiedenis en dan plots grote veralgmeningen over 'japanse' en 'Afrikaanse cultuur'??? Als ze wat tijd zouden steken in het herdenken van hun concepten, en er commentaar met inhoud bij fabriceren waarbij de Antwerpse geschiedenis als doorvoerhaven en machtscentrum centraal staat - en dat kan ook laagdrempelig hoor - zou die verscheidenheid wel een verhelderende ervaring kunnen zijn.
Heligoland schreef:Internettip: het Lam Gods is nu in extreem hoge resolutie te zien op deze site: http://vaneyck.kikirpa.be/. Het laden gaat wel traag.
Gorgeous :love: :love:

JFK
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door JFK » 26 mar 2012 11:28

Fluctuat nec mergitur

Heligoland
Regular user
Regular user

Bericht door Heligoland » 04 apr 2012 15:28

De expositie over Tim Burton in Parijs. Ondanks de vrij hoge toegangsprijs, allen daarheen!
Afbeelding

JFK
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door JFK » 04 apr 2012 15:33

Zou ik ook willen doen deze zomer!

Is het dezelfde als die in het MOMA?
Fluctuat nec mergitur

Telefunken
Senior user
Senior user
Contacteer:

Bericht door Telefunken » 07 apr 2012 17:17

Ik ben eergisteren naar de tentoonstelling over Stanley Kubrick geweest in het vroegere Museum voor Moderne Kunst in Brussel.
'k Vond't zeker de moeite waard.
Ars Gratia Artis

Heligoland
Regular user
Regular user

Bericht door Heligoland » 07 apr 2012 21:41

JFK schreef:Zou ik ook willen doen deze zomer!

Is het dezelfde als die in het MOMA?
Da's die inderdaad, Parijs is de enige Europese halte. Er zijn talloze schetsen, poppetjes, rekwisieten en natuurlijk filmpjes te zien die een mooi beeld geven van de verbluffende creativiteit van Burton.

Heligoland
Regular user
Regular user

Bericht door Heligoland » 11 apr 2012 16:43

Telefunken schreef:Ik ben eergisteren naar de tentoonstelling over Stanley Kubrick geweest in het vroegere Museum voor Moderne Kunst in Brussel.
'k Vond't zeker de moeite waard.
Inderdaad de moeite. Er zitten een aantal echte topfoto's tussen maar hij heeft maar een paar jaar als fotograaf gewerkt en die beperktheid voel je wel een beetje.

Stevieboy
Experienced user
Experienced user

Bericht door Stevieboy » 11 apr 2012 21:42

Al eventjes geleden, maar zeker wel een post waard. Een paar weken geleden heb ik een bezoekje gebracht aan the Metropolitan Museum of Art in NY, zowel een deel van de vaste collectie (european paintings, sculpture and decorative arts) als de thema-tentoonstelling 'The Renaissance Portrait from Donatello to Bellini'. Vanzelfsprekend een heel indrukwekkende collectie - de laatste gaf een schitterend overzicht van de ontwikkeling van het portret met heel wat topstukken - , hoewel soms wat conventioneel opgesteld. De 18de-eeuwse Franse afdeling daarentegen was dan weer wel schitterend ingekleed, alsof je plots in Versailles bent beland.

Wat qua omkadering veel indrukwekkender is dan het hoofdmuseum is 'the Cloisters', de middeleeuwse afdeling van the Metropolitan dat gehuisvest is in een uit stukken van vijf Frans kloosters ineengepuzzeld gebouw!! Het folietje dat begin vorige eeuw werd opgericht door John Rockefeller Jr., ligt eventjes buiten het drukke centrum van Manhattan, in een rustig parkje met een verbluffend uitzicht op de George Washington Bridge. Een tip voor NY-reizigers die op een zonnige dag even aan alle drukte en impressies willen ontsnappen. Ik had echt het gevoel plots in het Zuiden van Frankrijk te zijn.
De collectie en het concept van the Cloisters getuigen van een ietwat achterhaalde visie. Heel de collectie is op elkaar gesmeten, onder de noemer 'middeleeuwen', met bijzonder weinig nuance (9de-eeuwse voorwerpen staan er opgesteld naast 16de-eeuwse heraldische glasramen gepikt uit het Gentse gravensteen :) ). Het gebouw zelf weerspiegelt meer wishful thinking dan historische realiteit en doet serieus fake aan. Maar dat maakt het geheel op zich, beschouwd binnen het kader van de Amerikaanse verzamelwoede en fascinatie voor de vreemde/Europese geschiedenis, net bijzonder interessant. En de stukken zijn echt top! met highlights als de Lewis chessmen (opgesteld in de tijdelijke tentoonstelling 'The Game of Kings') en de wondermooie 'Unicorn Tapestries'.

Spoiler! :
Afbeelding
Spoiler! :
Afbeelding
Spoiler! :
Afbeelding

Kikkerkop
Senior user
Senior user

Bericht door Kikkerkop » 18 apr 2012 19:15

Het V&A museum in Londen = :love:

Body worlds = 8)

British natural history museum = :x

British museum = :-?

nomeis

Bericht door nomeis » 30 apr 2012 23:09

Ik ben vandaag naar het Gallo-romeins museum in Tongeren (obsessie van mijn lief) geweest. Maar het viel veel beter mee, dan verwacht. Ik vind het zelfs bijna een aanrader. Vooral de Sagalassostentoonstelling dan.

Gesloten