Het Grote Museum-Topic

Dit is de locatie van de "Grote C": Alles over podiumkunsten, literatuur, musea en beeldende kunsten kan je hier bespreken.
Stevieboy
Experienced user
Experienced user
Geslacht: Man

Re: Het Grote Museum-Topic

Bericht door Stevieboy » 14 aug 2011 11:48

Elba schreef:The Crooked Path van Jeff Wall staat bovenaan mijn verlanglijstje!
Deze vrijdag ook eens een bezoekje gebracht aan die tentoonstelling in aangenaam gezelschap :) Ik weet niets af van fotografie, en normaalgezien zijn zulke exposities mijn ding niet, maar dit kon ik wel erg smaken! Het geënsceneerde van de beelden pastte wonderwel bij mijn voorliefde voor dramatiek en gemaaktheid 8)

Telefunken
Senior user
Senior user
Contacteer:

Bericht door Telefunken » 15 sep 2011 16:24

Gisteren nog eens een bezoekje gebracht aan onze teerbeminde hoofdstad.

Na't afstappen in het centraal station via de Ravensteingalerij (wie er nog nooit doorgewandeld heeft, schaam op jou! Een openbare overdekte straat doorspekt met travertijn en muur- en plafondschilderingen.) naar het Muziekinstrumentenmuseum

Het MIM blijft een van mijn favoriete musea; duidelijke opbouw en uitleg, een simpele, doch goede scenografie en die locatie, die locatie, die locatie! Het voormalig Old Englandwarenhuis is al een enorme attractie op zich. Ook het restaurant op de bovenste verdieping is een bezoekje waard, zeker als het terras richting de benedenstad geopend is.

Na het MIM heb ik ook een bezoekje gebracht aan waarschijnlijk het meest patriottistische museum 's lands; het BELvue museum, naast het Koninklijk Paleis in Brussel. Alweer, een heldere en duidelijke opbouw van de geschiedenis van ons Vaderland, opgedeeld door middel van de regeringsperiodes van onze staatshoofden. Spijtig genoeg is het eraan te zien dat dit museum reeds enkele jaren geopend is; enkele van de interactieve voel-opstellingen zijn gewoonweg... weg.
Ars Gratia Artis

JFK
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door JFK » 19 sep 2011 23:08

Het Belle Epoque Centrum van Blankenberge, een verborgen parel !

Aanrader! :D
Fluctuat nec mergitur

Keyser Soze
Forum addict
Forum addict
Contacteer:

Bericht door Keyser Soze » 20 sep 2011 13:36

Is er al iemand naar de tentoonstelling van Van Beirendonck gaan kijken in het Modemuseum (Antwerpen) en zo ja: de moeite?

JFK
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door JFK » 20 sep 2011 21:35

Keyser Soze schreef:Is er al iemand naar de tentoonstelling van Van Beirendonck gaan kijken in het Modemuseum (Antwerpen) en zo ja: de moeite?
Staat ook al in mijn agenda. Van zodra ik geweest ben, laat ik het weten.

Hoe dan ook zou ik niet twijfelen. Gewoon gaan eigenlijk.

In het weekend zat er een gratis ticket in De Standaard, handig als je niet meer onder de <26 jaar-regel valt.
Mja...maar daar heb je niets meer aan hé. :-?
Fluctuat nec mergitur

Keyser Soze
Forum addict
Forum addict
Contacteer:

Bericht door Keyser Soze » 20 sep 2011 22:31

JFK schreef: In het weekend zat er een gratis ticket in De Standaard, handig als je niet meer onder de <26 jaar-regel valt.
Mja...maar daar heb je niets meer aan hé. :-?
Ik weet het, ik ging dit weekend een keer De Standaard kopen ipv De Morgen, maar vergeten natuurlijk...

Anyway, ik denk dat ik sowieso wel ga hoor, maar eerstkomende weken geen tijd en was nieuwsgierig of er al iemand een kijkje was gaan nemen :) Dus hou me maar op de hoogte!

Le Penseur
Experienced user
Experienced user

Bericht door Le Penseur » 20 sep 2011 22:35

In de Hermitage in Amsterdam is sinds zaterdag "Rubens, Van Dyck & Jordaens. Vlaamse schilders uit de Hermitage" te zien, volgens De Morgen een toptentoonstelling.

JFK
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door JFK » 20 sep 2011 23:15

In De Standaard zijn ze toch matiger erover.
Spoiler! :
Meesterlijk Vlaams
Rubens, Van Dyck & Jordaens
zaterdag 17 september 2011, 03u00
Auteur: Gijsbert van der Wal

Stel dat je in de Hermitage was, het grote museum van Sint-Petersburg, dan zou je waarschijnlijk veel sneller door de zalen met Vlaamse schilderkunst wandelen dan nu in Amsterdam, waar die deelcollectie los van de rest wordt tentoongesteld. Eigenlijk kun je gerust een hele middag voor zo'n afdeling uittrekken, maar in musea van het kaliber Louvre, Prado en Hermitage doe je dat niet gauw, omdat er nog zoveel méér om aandacht vraagt. Goed dus dat er in de Amsterdamse dependance van de Hermitage 75 Vlaamse schilderijen en een twintigtal tekeningen hangen, allemaal uit Sint-Petersburg. Van Rubens, Van Dyck & Jordaens, zoals de tentoonstellingstitel belooft, maar ook van minor masters met wie het soms aangenaam kennismaken is.

Bij de expo verscheen een liefdeloos vormgegeven catalogus met gênant slechte reproducties, die wel interessante informatie bevat over de schilderijenverzameling.

Die blijkt grotendeels door Catharina de Grote bijeen te zijn gebracht. Zoals iedere achttiende-eeuwse vorst wilde zij een kunstverzameling, en daartoe kocht ze soms hele particuliere verzamelingen ineens op. Zo legde ze in korte tijd de basis voor wat nu de Hermitage-collectie is. In latere eeuwen is er aan de Vlaamse kunst af en toe iets toegevoegd, zoals het mooie Christus met doornenkroon (circa 1612) van Peter Paul Rubens.

Maar hoewel Rubens' naam in de grootste letters op het affiche prijkt, doen de werken in deze collectie hem eigenlijk geen recht. De Petersburgse Kruisafneming legt het af tegen die in de kathedraal in Antwerpen. Rubens in het groot zie je veel beter in de musea in Antwerpen, München of Parijs. Zijn olieverfschetsen zijn mooier verzameld in Museum Boijmans van Beuningen. Ook van Jacob Jordaens krijg je in de de Belgische musea een betere indruk.

Van de grote drie komt Anthonie van Dyck in de Petersburgse collectie nog het beste uit de verf. Er zijn tien portretten van hem te zien, waaronder dat van de Antwerpse burgemeester Nicolaas Rockox (1621). Een ernstige blik boven een verbeten mondje. Baardharen die als arceringen het volume van zijn kin en kaak volgen. Naast hem op tafel staat een marmeren kop van Jupiter, die met zoveel zwierigheid nat in nat is gepenseeld dat de kijker zin krijgt om zelf schilder te worden.

Van de onbekendere namen beklijft die van Gerard Seghers, schilder van een kaarslichtscène waarin de apostel Petrus voor het eerst Christus verloochent (ca. 1622). Petrus wordt staande gehouden door een vrouw en twee mannen en ontkent tegenover hen dat hij zijn leermeester kent. De paniek in het gezicht en de houding van de in het nauw gedreven apostel is goed getroffen, en de opgewondenheid van de drie omstanders ook. Je hoort de vier harten haast bonzen.

Rubens, Van Dyck & Jordaens is een met zorg gemaakte expo, die je in Amsterdam misschien met meer plezier bekijkt dan in Sint-Petersburg.

Rubens, Van Dyck & Jordaens. Vlaamse schilders uit de Hermitage. Tot 16 maart in de Hermitage Amsterdam
En jammer van de catalogus...En mooie catalogus zegt al veel over een tentoonstelling.

Hoe dan ook, de vriendjes in A'dam zijn al op de hoogte gebracht van mijn komst. 8)
Fluctuat nec mergitur

Kikkerkop
Senior user
Senior user

Bericht door Kikkerkop » 22 sep 2011 00:30

Hermitage in Sint - Petersburg blijft voor mij de natte droom.

Het Mas is trouwens overrated, telkens opnieuw die roltrap op, echt niet aangenaam. Vrij kinderachtig ook, met die computertjes en kasten waar je moet aan trekken.

Wat ik wel leuk vond was de tentoonstelling "Tussen hemel en hel, sterven in de middeleeuwen".

JFK
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door JFK » 22 sep 2011 19:56

Onderwerp: Het Grote Museum-Topic
Kikkerkop schreef:Hermitage in Sint - Petersburg blijft voor mij de natte droom.

Het Mas is trouwens overrated, telkens opnieuw die roltrap op, echt niet aangenaam. Vrij kinderachtig ook, met die computertjes en kasten waar je moet aan trekken.
²

:adore:

OT
Binnenkort spring ik eens binnen in het MSK Gent voor John Constable - Olieverfschetsen uit het Victoria and Albert

Recensie uit De Standaard:
Spoiler! :
PUUR NATUUR
De olieverfschetsen van John Constable in het MSK GENT

donderdag 22 september 2011, 03u00 Auteur: Hadewijch Ceulemans

Welke romantische ziel of natuurliefhebber voelt geen affiniteit met de ongerepte gebieden en de ‘woeste hoogten' die we associëren met Engelse landschappen? Niet alleen nu, maar vooral tijdens de hoogdagen van de romantiek in de negentiende eeuw oefende de natuur in Engeland ook een enorme aantrekkingskracht uit op kunstenaars. Onder andere op John Constable (1776-1837), de eerste echte meester van de landschapschilderkunst.

De studies van Constable (behalve talrijke olieverfschetsen ook schetsen met potlood en aquarellen) maken deel uit van de indrukwekkende collectie van het Victoria and Albert Museum in Londen (V&A). Voor de rondreizende tentoonstelling van het V&A, die nu te zien is in het Gentse Museum voor Schone Kunsten (MSK), werd een uitgebreide selectie gemaakt die niet alleen Constables treffende observatievermogen en de evolutie binnen zijn oeuvre laat zien, maar ook inzicht biedt in zijn werkwijze.

Die werkwijze is wat Constable onderscheidt van zijn tijdgenoten: daar waar zij hun romantische kijk op mens en natuur omzetten in zorgvuldig afgewerkte, dramatische composities van getormenteerde figuren of spectaculaire landschappen, maakte Constable meer vluchtige maar vooral waarheidsgetrouwe studies van vertrouwde natuurscènes dichtbij huis.

Hij maakte de schetsen ter plaatse, in de openlucht. ‘De studies tonen ons hoe Constable de natuur uitgebreid bestudeerde, waarbij hij soms notities maakte van de weersomstandigheden', zegt de conservator van het MSK Robert Hoozee. ‘Constable is ten dele een romantische kunstenaar, die zich emotioneel identificeerde met de natuur, en hij heeft ook verklaard dat hij het goddelijke in de natuur zag en wou weergeven. Maar tegelijkertijd wordt zijn werk bepaald door een wetenschappelijke kijk op de wereld, en een drang naar een realistische weergave van natuurfenomenen.'

Het realisme van Constable zou voor volgende generaties kunstenaars (vanaf het midden van de negentiende eeuw) de maatstaf worden en zijn vluchtige, spontane manier van schilderen zou een belangrijk kenmerk worden van het impressionisme. Constable was zijn tijd vooruit, en zoals dat gaat met voorlopers, heeft hij tijdens zijn leven moeten knokken voor erkenning: ondanks veel vroegere pogingen en exposities aanvaardde de British Royal Academy hem pas aan het einde van zijn carrière, in 1829, als volwaardig lid. Critici in Engeland verweten hem een gebrek aan afwerking en een teveel aan impressionisme, dat ze weliswaar origineel vonden, maar vooral een teken van een grillige aard. De weinige werken die Constable tijdens zijn leven heeft verkocht, kwamen dan ook niet terecht bij de gevestigde elite maar bij de nouveaux riches, zoals industriëlen.

Zwoele zomeravond

In het buitenland, met name in Frankrijk, had Constable meer succes: voor de schilderschool van Barbizon, genoemd naar een plaatsje nabij Fontainebleau, was Constable het grote voorbeeld. Net als hij werkten deze schilders in de vrije natuur, waar ze landschappen zo werkelijkheidsgetrouw mogelijk probeerden weer te geven, zonder ze te idealiseren.

De Barbizonschool is goed vertegenwoordigd in de permanente collectie van het MSK, met werken van belangrijke figuren als Camille Corot (1796-1875) en Théodore Rousseau (1812-1867). Een aantal van deze werken zijn, samen met schilderijen van Belgische navolgers van Constables stijl, voor de gelegenheid toegevoegd aan de rondreizende tentoonstelling van het V&A, en dat is een verrijking. Ze hangen in de derde zaal en nodigen de toeschouwer uit om de overeenkomsten te ontdekken met de natuurschetsen die Constable aan het begin van zijn carrière maakte, in de twee eerste zalen.

Voor deze vroege studies, meestal in een klein formaat, trok Constable naar de omgeving die hem het meest vertrouwd was: East Bergholt, een dorp in de vallei van de Stour in het zuidoosten van Engeland, waar hij opgroeide. Ze tonen de onderzoekende aanpak van Constable: hij schetste een beperkt aantal lokale onderwerpen, zoals de molen van zijn vader aan de oevers van de Stour-rivier, telkens opnieuw, op andere tijdstippen, in andere seizoenen. Hij geeft de schakeringen van het licht en de lucht spontaan weer, maar tegelijkertijd heel gedetailleerd. De schetsen spreken niet erg tot de verbeelding, maar roepen wel heel sterk een bepaalde sfeer op, bijvoorbeeld die van een zwoele zomeravond of een gure regenbui.

De schetsen uit deze vroegere periodes behoren tot de favorieten van conservator Hoozee, ‘want zonder deze waren de werken uit de Hampsteadperiode, die beschouwd wordt als zijn topperiode, nooit mogelijk geweest.' Uit de Hampsteadperiode (1820-1830) dateert onder andere de Studie van cirruswolken (ca. 1821). Deze en andere schetsen uit die tijd behoren tot Constables origineelste en voor een hedendaags publiek wellicht meest fascinerende werken. Constable en zijn vrouw verbleven vanaf 1819 regelmatig, en vanaf 1827 permanent in Hampstead. Zij moest er zijn wegens gezondheidsproblemen en hij hield van het open en zuivere landschap.

Boten van Brighton

Maar voor erkenning en succes moest een schilder vanzelfsprekend in Londen zijn. Constable exposeerde er grote tentoonstellingsschilderijen, zoals The Hay Wain (1821) en The Leaping Horse (1825). Dit soort composities waren voor hem het artistieke einddoel, maar om ze te kunnen maken vertrok hij van de spontane olieverfschetsen die hij in de natuur had gerealiseerd, soms zelfs jaren eerder. Op basis daarvan maakte hij dan een schets op ware grootte. Van beide eerder genoemde schilderijen zijn de voorstudies te zien op de expo.

In de laatste zaal wordt de aandacht weer naar Constables (kleinere) schetsen gericht, onder andere diegene die hij maakte van de kathedraal in Salisbury, en van het strand en de boten in Brighton. Wat de vluchtigheid en de sterke sfeerevocatie betreft, kondigen deze studies het impressionisme aan, maar qua kleurgebruik staan ze er nog ver van af: donkere tinten overheersen, en het zijn dikwijls toch de kracht en het mysterie van de natuur die in de verf worden gezet.

In deze zaal wordt de evolutie van Constable als kunstenaar duidelijk, en zijn plaats in de geschiedenis van de schilderkunst als overgangsfiguur tussen de donkere romantiek, het realisme en impressionisme. Met name de verscheidenheid van de creaties die hij in de laatste tien jaar van zijn leven maakte, is opvallend; Constable gebruikte dan geen olieverf meer, maar koos voor aquarellen.

Net als in de rest van de tentoonstelling worden deze studies op een sobere manier gepresenteerd, en op voldoende afstand van elkaar, zodat ze de ademruimte krijgen die ze verdienen, en die Constable vond in de natuur.

John Constable, olieverfschetsen uit het Victoria and Albert Museum Londen, nog tot 29 januari 2012 in het Museum voor Schone Kunsten Gent. Di. t/m zo., 10 tot 18 uur.
Fluctuat nec mergitur

mei_meisje
I have no life
I have no life
Geslacht: Vrouw

Bericht door mei_meisje » 22 sep 2011 20:38

Ik denk dat ik ook eens naar John ga gaan. En ook binnen springen in het guislain, veel dichter bij mij kot :)
Why always staring into the light?
If I don't hide inside the darkness
You'll be compromised,
But sometimes
You will fly with me again
without falling, without falling

Le Penseur
Experienced user
Experienced user

Bericht door Le Penseur » 30 sep 2011 23:54

Ik ben benieuwd naar de Sabena-expo in het Jubelparkmuseum!

Telefunken
Senior user
Senior user
Contacteer:

Bericht door Telefunken » 02 okt 2011 00:02

Le Penseur schreef:Ik ben benieuwd naar de Sabena-expo in het Jubelparkmuseum!
Idem! Ik heb al rondgekeken naar het boek van de tentoonstelling. Die zou 29 september zijn uitgekomen maar ik vind 'm nergens. Volgende week de boekhandels van Antwerpen eens afgaan!
Ars Gratia Artis

Isokrates
Forum addict
Forum addict

Bericht door Isokrates » 11 okt 2011 21:27

Vorig weekend het Kröller-Müller Museum op de Hoge Veluwe bezocht. Sublieme collectie én ligging. Eerst fietsen op de heide om dan te verpozen bij Van Gogh, Mondriaan en Picasso 8)
Moedig voorwaarts

lotr
Regular user
Regular user

Bericht door lotr » 12 nov 2011 20:03

Ik ben begin september naar de Walter Van Beirendoncktentoonstelling geweest, dankzij het ticket van de Standaard :D Echt zeker doen. 't Is echt niet de vatten hoe creatief die man is!
Ik ben de grote vakantie ook in Parijs geweest en heb daar Musée d'Orsay (mijn lievelingsmuseum) en het Centre Pompidou bezocht. Twee totaal verschillende musea, maar allebei zó de moeite!
In de zomervakantie ook nog het Palazzo Vecchio bezocht in Firenze, maar dat viel eigenlijk zwaar tegen. 't Is vooral het paleis zelf dat wel leuk is om door te wandelen, maar de museumstukken stellen eigenlijk niks voor. Het was het enige waar je geen halve dag voor moest aanschuiven :P Dat had dus een reden :D
Ah ja en ook nog een of ander museum in Malmedy bezocht een paar weken geleden. Was op zich ook niet zo heel bijzonder, maar er was toen een heel leuke tentoonstelling over Chagall :D
J’ai eu deux crises cardiaques, et j’ai du me faire avorter parce que j’ai pris du crack pendant que j’étais enceinte, en dehors de ça tout va bien.
Préttiggestoord schreef:Trouwens, lotr is gewoon de beste die er is. :)

Le Penseur
Experienced user
Experienced user

Bericht door Le Penseur » 12 nov 2011 20:44

Ik heb vandaag Brazil.Brasil bezocht, een van de grote tentoonstellingen van europalia.brasil. Schitterende tentoonstelling! Zowel wat betreft de stukken als de opbouw van de expo. Je krijgt een heel mooi beeld van de evolutie van de Braziliaanse kunst, die aanvankelijk bepaald werd door de (Europese) elite en de Braziliaanse diversiteit negeerde. Gaandeweg dringt de groeiende bewustwording van de enorme diversiteit aan culturen en etnieën ook door tot de kunstscène, en komt de Braziliaanse kunst tot ontplooiing. Mooi!

mei_meisje
I have no life
I have no life
Geslacht: Vrouw

Bericht door mei_meisje » 13 nov 2011 22:48

Ik zag anderhalve week geleden de tentoonstelling van constable in het MSK. Het sprak me weinig aan.
Why always staring into the light?
If I don't hide inside the darkness
You'll be compromised,
But sometimes
You will fly with me again
without falling, without falling

JFK
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door JFK » 21 nov 2011 22:57

mei_meisje schreef:Ik zag anderhalve week geleden de tentoonstelling van constable in het MSK. Het sprak me weinig aan.
Mij wel. Er zaten echt prachtstukken tussen.

:love:

Onlangs bezocht ik ook nog Matisse, Cézanne, Picasso...The Stein Family in de Grand Palais van Parijs. Prachtig gewoon.

En de Liber Floridus-tentoonstelling in het STA.M.

Op naar Museumnacht, zou ik zeggen. 8)
Fluctuat nec mergitur

Heligoland
Regular user
Regular user

Bericht door Heligoland » 21 nov 2011 23:31

De overzichtstentoonstelling van Thomas Struth in het Serralves in Porto.
Prachtfoto's, prachttentoonstelling, prachtmuseum!

Le Penseur
Experienced user
Experienced user

Bericht door Le Penseur » 08 jan 2012 19:52

Blij dat ik op het laatste nippertje (vandaag was de laatste dag van de tentoonstelling in Wiels) het werk van Alina Szapocznikow (haar werk is makkelijker te onthouden dan haar naam) heb leren kennen. Ze heeft boeiende en vernieuwende dingen gemaakt; niet meteen mooie kunst, maar dat hoeft niet. Soms ook grappig, zoals een fotoreeks van 'sculpturen' van kauwgom bijvoorbeeld. :D

Gesloten