Het Grote Museum-Topic

Dit is de locatie van de "Grote C": Alles over podiumkunsten, literatuur, musea en beeldende kunsten kan je hier bespreken.
Gasquet
Forum addict
Forum addict
Geslacht: Man
Contacteer:

Re: Het Grote Museum-Topic

Bericht door Gasquet » 06 mei 2011 18:21

Springbal schreef:Centre Pompidou
:love: :love: :love: :love:
Mijn favoriete museum en in zo'n gezellige buurt
Ik ben een vaste slaper. Volgens hem was het makkelijker om mij in bed te krijgen dan er terug uit.

Walewein
Experienced user
Experienced user

Bericht door Walewein » 21 mei 2011 15:15

Springbal schreef:Dingen die ik wel wil doen
- Diamantmuseum
- MAS
- De schatten van Tutanchamon, jammer genoeg enkel replica's blijkbaar. Ach.
Het mas is indrukwekkend (de collectie is wat ze is, maar het gebouw en de tentoonstellingsscenografie zijn behoorlijk wawie. Gratis kaart in De Standaard vandaag, 21/05!

In de KMKG hebben ze de spullen uit het graf van Toetanchamon uit hun collectie in een vitrine bij elkaar gebracht. De Egyptische afdeling is over t algemeen zwaar de moeite overigens, ook in het museum van Mariemont heb je mooie egyptologica.

OT: ik wil nog naar de tentoonstelling met Franse art-nouveau-keramiek in t Designmuseum in Gent.

3S
Regular user
Regular user
Contacteer:

Bericht door 3S » 21 mei 2011 16:19

Walewein schreef: Het mas is indrukwekkend (de collectie is wat ze is, maar het gebouw en de tentoonstellingsscenografie zijn behoorlijk wawie.
Vond ik ook. De tentoonstellingen zelf waren persoonlijk nu niet meteen mijn ding (ik moet wel bekennen dat ik slechts tijd had om 3 van de 8 verdiepingen te zien), maar de manier waarop het tentoongesteld is, was echt prachtig. Het is een bijzonder mooi gebouw en maakt echt een internationale indruk. Van de golvende panoramaglazen ben ik wel niet zo'n grote fan. Ik vind het ten eerste niet mooi, en ten tweede word je van een verkeerde kijkhoek nogal zeeziek.

Ik ga binnenkort nog eens terug voor de andere verdiepingen. De tijdelijke collectie met de kunstwerken van het KMSKA zag ik nog niet, maar dat zal ongetwijfeld wel de moeite zijn.

Een bezoekje kost iedereen onder de 26 trouwens amper 1 euro, dus in principe heeft geen enkele jongere een reden om niet eens een kijkje te gaan nemen.
Go bang your head against the wall. Only boring people are bored.

JFK
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door JFK » 28 mei 2011 13:38

In het najaar: Rubens, Van Dyck & Jordaens.Vlaamse schilders uit de Hermitage in, natuurlijk Hermitage Amsterdam.

Ik kijk er al naar uit.
Fluctuat nec mergitur

De lachende profeet
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door De lachende profeet » 28 mei 2011 13:46

3S schreef:
Walewein schreef: Het mas is indrukwekkend (de collectie is wat ze is, maar het gebouw en de tentoonstellingsscenografie zijn behoorlijk wawie.
Vond ik ook. De tentoonstellingen zelf waren persoonlijk nu niet meteen mijn ding (ik moet wel bekennen dat ik slechts tijd had om 3 van de 8 verdiepingen te zien), maar de manier waarop het tentoongesteld is, was echt prachtig. Het is een bijzonder mooi gebouw en maakt echt een internationale indruk. Van de golvende panoramaglazen ben ik wel niet zo'n grote fan. Ik vind het ten eerste niet mooi, en ten tweede word je van een verkeerde kijkhoek nogal zeeziek.

Ik ga binnenkort nog eens terug voor de andere verdiepingen. De tijdelijke collectie met de kunstwerken van het KMSKA zag ik nog niet, maar dat zal ongetwijfeld wel de moeite zijn.

Een bezoekje kost iedereen onder de 26 trouwens amper 1 euro, dus in principe heeft geen enkele jongere een reden om niet eens een kijkje te gaan nemen.
Ik word op 2 juni 26. Zo vlug mogelijk een bezoekje brengen dus. :)
AGE-411 schreef:Freddy Horion is echt de hipste crimineel ooit in dit apenland.
Binge Drinking Blues: Screwing Society since 1985

Keyser Soze
Forum addict
Forum addict
Contacteer:

Bericht door Keyser Soze » 29 mei 2011 14:07

Ook nog niet in het MAS geraakt (het museum zelf dan, wel de buitenkant, voor het uitzicht over de stad). Iets te veel volk nu, ik wacht nog wel even tot de hype voorbij is. Voor inwoners van Antwerpen (met A-kaart) is het trouwens volledig gratis :rock:

JFK
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door JFK » 25 jun 2011 14:30

Een beetje zoals verwacht:

1) Prachtig gebouw in een nieuwe opkomende buurt. Het overheerst echt de buurt en vormt een mooi geheel met het nieuwe plein.
Alleen heb je binnen wel het gevoel dat het meer roltrap is dan iets anders en komen de meeste bezoekers (lees: bejaarden) gewoon voor het gratis dakterras-uitzicht. Opmerkelijk. Er zijn bijna geen toiletten in het gebouw. Ze hebben 10 verdiepingen maar enkel op het gelijkvloers kan je naar een paar toiletten gaan.

2) Vreselijke collectie. Er zit geen samenhang in de collectie. Je ziet duidelijk dat het een samenraapsel is van vier verschillende musea. Er is geen duiding, ze smijten gewoon de bezoekers erin zonder uit te leggen wat het er doet. Bv. Het concept van een depot voor museumstukken te tonen is interessant. Maar daarmee open je toch niet je museum? Het allereerste waarmee je je bezoekers wilt imponeren en hun aandacht vasthouden?

De keuzes van de thema's zijn echt ongelukkig gekozen en hebben vaak niets met a'pen te maken. (als ik wil primitieve kunst zien, ga ik wel naar Quai Branly in Paris en voor Afrikaanse kunst ga ik wel naar het Museum voor Midden-Afrika in Tervuren. Die weten tenminste wat ze doen en hebben de expertise).Een link met a'pen die er wel zou kunnen zijn, belichten ze helemaal niet. Het staat er en je moet er maar naar kijken. Een 19de eeuwse visie op museums waarmee je de dag van vandaag totaal niet mee wegkomt. Er zijn zoveel interactieve middelen voor handen. Gebruik ze !!

Aan sommige dingen heb ik mij echt zitten ergeren. Ze reserveren in de afdeling ' Antwerpen Wereldhaven' een hele ruimte gevuld fake-Winnie de Poohs om de criminaliteit rond de haven aan te tonen. De rest van der ruimte staat vol met oude scheepsmaquettes, terwijl een kei-interessant presentatie aan hand van luchtbeelden over de plannen en uitbreiding van de haven in een hoekje is gedrumd. Over het vertrek van de schepen naar Congo of Amerika is met moeite een filmpje te zien. Terwijl je zoveel meer daar mee kan doen.
Heel vreemd is ook, zoals Telefunken me zei, dat er op een verdieping een kopie van een schilderij hangt, waarvan het origineel een verdieping lager te zien was. Zo'n dingen kom je constant tegen.

Ik heb het gevoel dat het MAS eerder dient als uitgangsbord voor de stad Antwerpen (getuigt ook het restaurant bovenaan waar we heel wat wannebee dikkenekken van zagen komen) en als hefboom voor de buurtontwikkeling dan als modern museum.

Kortom:
STA.M als stadsmuseum > MAS als museum voor de stad.
Ik was blij dat het met de bon uit DS gratis was en dat ik zelfs geen twee euro heb moeten betalen. Wat een teleurstelling.
Fluctuat nec mergitur

De lachende profeet
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door De lachende profeet » 25 jun 2011 15:02

Ik ben er nog niet geweest, dus of je harde oordeel terecht is kan ik moeilijk zeggen. Maar als ik het zo lees, dan zinkt de moed me toch in de schoenen om er zelf naartoe te gaan.

Het MAS is uiteraard wel het meest gehypete museum van de laatste jaren. Het kan bijna niet anders dan teleurstellen. En ik hou sowieso niet van hypes.

Volgende week dus: MAS
AGE-411 schreef:Freddy Horion is echt de hipste crimineel ooit in dit apenland.
Binge Drinking Blues: Screwing Society since 1985

JFK
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door JFK » 25 jun 2011 16:02

De lachende profeet schreef:Het MAS is uiteraard wel het meest gehypete museum van de laatste jaren. Het kan bijna niet anders dan teleurstellen. En ik hou sowieso niet van hypes.
De Standaard Online: Zet eens een museum in de markt. De marketingcampagne achter de lancering van het MAS

In marketing zijn ze inderdaad wel goed.

Een landmark zijn ze, een boeiende collectie of ervaring niet.
Fluctuat nec mergitur

Isokrates
Forum addict
Forum addict

Bericht door Isokrates » 25 jun 2011 19:52

Vorige week voor de tweede keer naar het MAS geweest, en ik begin toch meer en meer gecharmeerd te raken door de collectie. Het is bijna een terugkeer naar de oorsprong: het rariteitenkabinet. De beste omschrijving die ik al las bestempelde het als proustiaans. Dat vat het wel samen :)

Nu ja, Antwerpen blijft vooral interessant omwille van zijn kleine "huiselijke" musea zoals Mayer van den Bergh, Rubenshuis en Rockoxhuis.
Moedig voorwaarts

Le Penseur
Experienced user
Experienced user

Bericht door Le Penseur » 25 jun 2011 20:46

In Brussel is de compacte en overzichtelijke Miro-tentoonstelling in het ING Cultuurcentrum erg de moeite.

In Madrid heb ik onlangs het Reina Sofia bezocht: indrukwekkende collectie uiteraard, maar ik had me moeten beperken tot de collectie 1900-1945, want ook de rest bezoeken bleek iets te ambitieus.

JFK
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door JFK » 26 jun 2011 15:12

Isokrates schreef: Het is bijna een terugkeer naar de oorsprong: het rariteitenkabinet. De beste omschrijving die ik al las bestempelde het als proustiaans. Dat vat het wel samen :)
Daar lijkt het wel op. Ik blijf het een achterhaalde visie op museologie vinden.
Nu ja, Antwerpen blijft vooral interessant omwille van zijn kleine "huiselijke" musea zoals Mayer van den Bergh, Rubenshuis en Rockoxhuis
Dat denk ik ook wel. Speel dan die kracht uit zou ik zeggen.

Eerst de eeuwigdurende renovatie van het Rijksmuseum en het Stedelijke...Nu het Van Gogh ook al. :roll:
Van planning hebben ze in A'dam nog niet gehoord.

http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Buiten ... icht.dhtml
Fluctuat nec mergitur

Kuikentje
Forum addict
Forum addict
Geslacht: Vrouw

Bericht door Kuikentje » 01 jul 2011 18:40

het Frietmuseum wil ik wel eens doen ;)

eigenlijk ben ik niet zo gek op musea :oops:
The Belgian Pride rocks my world! See you all next year!
Ziekte van Hashimoto

3S
Regular user
Regular user
Contacteer:

Bericht door 3S » 27 jul 2011 23:12

Ik ben gisteren naar 'Insight' gaan kijken in het Fotomuseum (Antwerpen). Heel mooie dingen gezien. Ik was wel onder de indruk van het werk van Elke Andreas Boon, een Gentse kunstenares, dat er hing.
Go bang your head against the wall. Only boring people are bored.

New user
New user

Bericht door #22 » 27 jul 2011 23:42

Mensen die van fotografie houden zou ik aanraden The Crooked Path van Jeff Wall te bezoeken, die expositie hangt momenteel in Brussel tot midden september geloof ik. Buiten zijn eigen werk hangen er ook beelden van onder andere Diane Arbus, Andreas Gursky, William Klein en Marcel Duchamp. Veel grootheden binnen de fotografie dus. Echt imposant. Ik moest zelfs een inieminie traantje laten bij de aanblik van het originele werk van Arbus, mijn heldin. :lol:

Gaan gaan gaan! Het is je 7 euro meer dan waard!

Echo
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Echo » 28 jul 2011 10:20

#22 schreef:Mensen die van fotografie houden zou ik aanraden The Crooked Path van Jeff Wall te bezoeken, die expositie hangt momenteel in Brussel tot midden september geloof ik. Buiten zijn eigen werk hangen er ook beelden van onder andere Diane Arbus, Andreas Gursky, William Klein en Marcel Duchamp. Veel grootheden binnen de fotografie dus. Echt imposant. Ik moest zelfs een inieminie traantje laten bij de aanblik van het originele werk van Arbus, mijn heldin. :lol:

In Brussel is het wel de moeite deze zomer heb ik de indruk. Er zijn toch een paar tentoonstellingen die ik graag zou willen zien...
Op het lijstje:
Sarah Moon in de Botanique
Beyond the Document in de Bozar
Arm-Zalig. Percepties van armoede in de 13de-18de eeuw in het Rijksarchief.
Boekbanden. Bibliotheca Wittockiana (vakidioot, sorry).

En de laatste musea die ik bezocht heb:
Le Grand Curtius in Luik. Heel erg de moeite. Een stadsmuseum zoals een stadsmuseum moet zijn. Prachtig gebouw, Heel heldere opbouw, goed gedocumenteerd, bordjes over de richting van de collectie (altijd handig, want ik erger me dood als ik niet weet in welke volgorde ik moet stappen). En zelfs de traditionele pottekes en pannekes waar ik normaal in twee minuten voorbij stap, konden me boeien.
De thematische tentoonstellingen leken ons dan weer minder interessant (over glas, wapens, en nog iets), maar het chronologisch parcours, is echt :love:

En onlangs ook nog eens naar het MSK geweest in Gent. Daar kun je je nooit in vergissen en kun je blijven in rondlopen. Mooi museum, maar ik ben maar tot aan George Minne geraakt want toen werd ik naar buiten gejaagd door de suppoosten. De volgende keer begin ik omgekeerd...

En het Wiel's zou ook heel graag eens zien.
Ik ben een van die robuuste lezers die lezen zoals ze snurken, eten en winden laten – een gildenbroeder van het eerlijke ezelsoor en niet van het pretentieuze leeslint.
Patrick Demompere

Desire. Poetry. -
Verlangen is het beest in mijn wijn.

nomeis

Bericht door nomeis » 28 jul 2011 20:29

Ik ben vandaag door het Magritte Museum gehold. Zeker de moeite!
en we gingen ook naar de Oost-Azië musea in Laken, het Chinees paviljoen en de Japanse Toren op zich zijn al een bezoekje waard.

Stevieboy
Experienced user
Experienced user

Bericht door Stevieboy » 31 jul 2011 19:55

Dinsdag heb ik een bezoekje gebracht aan het archeologisch museum van Heraklion, de belangrijkste collectie wat minoïsche beschaving betreft. Als student mochten we er gratis binnen, wat al een fijne verrassing was. De eerste, minikleine zaal die vreemd genoeg was opgesteld in een garage, herbergde al een reeks topstukken. Alleen vonden we het tamelijk verdacht dat alle prentjes uit de reisgids zo goed als perfect overeenkwamen met de opgestelde objecten. En ja hoor, na een kwartier tevergeefs zoeken naar de andere zalen, wist een opzichter ons doodleuk te vertellen dat het museum in renovatie was en ze tijdelijk enkel hun 'highlights' in de garage toonden. (terwijl ze voor niet-studenten wel nog steeds de normale museumprijs rekenden) :roll: Typisch Grieks?

Niet meteen een museum, maar ook een bezoekje gebracht aan Knossos. Die site is zo hypothetisch fake dat het bij momenten echt lachwekkend is :D Niet meteen een aanrader als het om historische correctheid gaat dus, maar wel heel erg interessant als voorbeeld van een negentiende-eeuwse omgang met archeologisch erfgoed.

Vandaag heb ik ook eens een bezoekje gebracht aan het MAS. Na de forumrecensies had ik er geen al te hoge verwachtingen van, en was dus ook niet teleurgesteld. :) De collectie zelf vond ik best wel indrukwekkend, maar de opstelling liet inderdaad veel te wensen over. De tijdelijke tentoonstelling met het thema 'meesterwerken' (nu niet meteen origineel) had echt meer uitleg nodig. Bij de permanente collectie werd er wel meer info gegeven, maar mistte ik eveneens structuur en 'Antwerpen' als rode draad was mij niet met alles even duidelijk. Het is en blijft wel een impressionante ervaring.

Heligoland
Regular user
Regular user

Bericht door Heligoland » 01 aug 2011 21:28

#22 schreef:Mensen die van fotografie houden zou ik aanraden The Crooked Path van Jeff Wall te bezoeken, die expositie hangt momenteel in Brussel tot midden september geloof ik. Buiten zijn eigen werk hangen er ook beelden van onder andere Diane Arbus, Andreas Gursky, William Klein en Marcel Duchamp. Veel grootheden binnen de fotografie dus. Echt imposant. Ik moest zelfs een inieminie traantje laten bij de aanblik van het originele werk van Arbus, mijn heldin. :lol:

Staat helemaal bovenaan mijn lijstje met te bezoeken tentoonstellingen. Als ik er deze maand niet raak, ga ik triest zijn.
Echo schreef: En de laatste musea die ik bezocht heb:
Le Grand Curtius in Luik. Heel erg de moeite. Een stadsmuseum zoals een stadsmuseum moet zijn. Prachtig gebouw, Heel heldere opbouw, goed gedocumenteerd, bordjes over de richting van de collectie (altijd handig, want ik erger me dood als ik niet weet in welke volgorde ik moet stappen). En zelfs de traditionele pottekes en pannekes waar ik normaal in twee minuten voorbij stap, konden me boeien.
De thematische tentoonstellingen leken ons dan weer minder interessant (over glas, wapens, en nog iets), maar het chronologisch parcours, is echt :love:
²
+ de manier waarop de architectuur van het gebouw verandert en aansluit bij de verschillende tijdsperiodes.

Elba
New user
New user

Bericht door Elba » 13 aug 2011 15:58

Insel Hombroich is een prachtig museum!

The Crooked Path van Jeff Wall staat bovenaan mijn verlanglijstje!
Het MAS moet ik ook nog doen, maar dat kan nog even wachten.
Villa Savoie wil ik ook zeker zien!
Er is nog zoveel op mijn verlanglijstje om te zien! Daar ga ik na mijn herexamens werk van maken! Ik kijk er al naar uit^^

De mensen van het Rubenshuis vind ik niet zo vriendelijk!
I know the pieces fit

Gesloten