Het Grote Museum-Topic

Dit is de locatie van de "Grote C": Alles over podiumkunsten, literatuur, musea en beeldende kunsten kan je hier bespreken.
siegie
Forum addict
Forum addict
Geslacht: Man

Re: Het Grote Museum-Topic

Bericht door siegie » 29 sep 2013 12:24

Call_Me_Charlie schreef:Gisteren ben ik naar de opening van het Red Star Line museum geweest. Een mooie, soms ontroerende tentoonstelling over het ontstaan van de rederij en de verhalen van de vele reizigers die op de schepen naar een nieuw leven trokken.
Wat leuke interactieve multimedia en een mooie locatie in de originele loods op de Antwerpse Rijnkaai (al vond ik het spjtig dat veel van het originele decor niet behouden is in de renovatie. Blijkbaar stonden de sterilisatoren en douchecabines enzo er tot enkele maanden geleden nog. Het was wel sfeervoller geweest al die bewaard hadden kunnen worden.)
Ik ben ook wel benieuwd. Ik ken iemand die het gebouwd heeft en die was heel enthousiast. Op ATV waren ze alvast ook tevreden.
Onderschrift lijkt slecht Nederlands.

Telefunken
Senior user
Senior user
Contacteer:

Bericht door Telefunken » 29 sep 2013 21:45

Homba schreef:
Reuel schreef: Ik zou ook nog graag eens naar de Tentoonstelling: Le Corbusier & Photography willen gaan kijken (in het CIVA).
Ik ook!
Ik heb het boek van die tentoonstelling vastgehad in Lissabon en ik vond dat eigenlijk erg teleurstellend.
Ars Gratia Artis

JFK
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door JFK » 30 sep 2013 10:14

Call_Me_Charlie schreef:Gisteren ben ik naar de opening van het Red Star Line museum geweest. Een mooie, soms ontroerende tentoonstelling over het ontstaan van de rederij en de verhalen van de vele reizigers die op de schepen naar een nieuw leven trokken.
Wat leuke interactieve multimedia en een mooie locatie in de originele loods op de Antwerpse Rijnkaai (al vond ik het spjtig dat veel van het originele decor niet behouden is in de renovatie. Blijkbaar stonden de sterilisatoren en douchecabines enzo er tot enkele maanden geleden nog. Het was wel sfeervoller geweest al die bewaard hadden kunnen worden.)
ik ben ook enorm benieuwd!
Fluctuat nec mergitur

Fox is not my name
New user
New user

Bericht door Fox is not my name » 04 okt 2013 15:25

JFK schreef:
ik ben ook enorm benieuwd!
jep ik ben ook erg benieuwd! na het MAS hopelijk een tweede top-museum op het Eilandje in Antwerpen. Hoeveel bedraagt de inkom eigenlijk? Was het niet erg druk, nu het pas open is?
What does the Fox say?

Homba
Experienced user
Experienced user
Geslacht: Vrouw

Bericht door Homba » 08 nov 2013 08:44

Gisteren nog eens naar museum M geweest. De tekeningen van Tom Schamp zijn zo leuk. :groovy:

Amigo
Senior user
Senior user

Bericht door Amigo » 08 nov 2013 20:11

Ben onlangs naar de Westhoek geweest, naar het In Flanders Fields museum. Als je geïnteresseerd bent in WO 1, zeker de moeite :)

siegie
Forum addict
Forum addict

Bericht door siegie » 24 jan 2014 18:59

Vorig weekend naar het MAS voor de opening van de expo in het Kijkdepot "Chinatown Antwerpen". De expo zelf viel wat tegen, zeer klein, maar misschien leek het kleiner door al het volk. De randactiviteiten waren nog wel grappig.

En deze namiddag nog eens door het Middelheim gelopen. Man wat een leuke plaats :)
Onderschrift lijkt slecht Nederlands.

JFK
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door JFK » 21 feb 2014 07:57

Ik ga weer eens in de Bozar moeten kamperen.

- Zurbarán
Meester uit de Spaanse gouden eeuw

-Nautilus
Navigating Greece

- En nu ook: Michaël Borremans
As sweet as it gets

:love:

Ik ben ook heel hard aan te twijfelen om eind maart ook Henri Cartier-Bresson in het Centre Pompidou mee te pikken.
Fluctuat nec mergitur

Kim
New user
New user

Bericht door Kim » 21 feb 2014 22:26

Mijn laatste museumbezoek was het Kazerne Dossin in Mechelen over de Holocaust. Een echte aanrader voor elke geschiedenisfan. Mooi opgesteld, zeer interactief en vooral heel aangrijpend! Ook het feit dat ze linken leggen met de hedendaagse problemen in verband met mensenrechten vond ik een heel mooie aanvulling. De tijdelijke tentoonstelling was en is nog steeds over de kunstenaar Jan Van Riet en ja ik ben wel fan moet ik zeggen! :)

Favo museum blijft toch het musée d'Orsay in Parijs.

Homba
Experienced user
Experienced user

Bericht door Homba » 09 mar 2014 18:42

JFK schreef:Ik ga weer eens in de Bozar moeten kamperen.

-Nautilus
Navigating Greece

- En nu ook: Michaël Borremans
As sweet as it gets
Al geweest? Ik zou beide tentoonstellingen ook heel graag zien.

De tentoonstelling over de Japanse prentkunst in het Jubelparkmuseum ziet er echt heel interessant uit. Het is blijkbaar ook sinds 1989 geleden dat er zo’n uitgebreide expositie over was in ons land, ik ben benieuwd!

Auden
Experienced user
Experienced user

Bericht door Auden » 10 mar 2014 09:23

Binnenkort een dagje Antwerpen, veel te lang geleden. Het Rockoxhuis (de lopende tentoonstelling daar) en Red Star Line Museum staan alvast op het programma.
Tous les ennemis de la liberté parlent contre le despotisme d'opinion, parce qu'ils préfèrent le despotisme de la force.
Maximilien de Robespierre

Telefunken
Senior user
Senior user
Contacteer:

Bericht door Telefunken » 17 mar 2014 19:17

Zaterdag eens een bezoekje gebracht aan het M HKA.

Wat ik eerst en vooral al een stomme naam vind. Komaan zeg. Een spatie. Vuile hipsters.

Wat de collectie betreft.

Moderne/abstracte/conceptuele kunst. Oh lordy lord.
Afbeelding
Een plasje pindakots met een touwtje boven en het dan "Untitled" noemen. Zucht. :roll:

En ik zie dat dan ook vanuit een Conservatie/Restauratie-standpunt. Als in: HOE MOET GE DAT OOIT BEHANDELEN ALS DAAR -weet ik veel- EEN DIER OF MENS VAN GEGETEN HEEFT EN DAAR ONTBREEKT EEN STUK.

OF DAT BEGINT TE SCHIMMELEN.

:crazy: :crazy: :crazy:
Ars Gratia Artis

Auden
Experienced user
Experienced user

Bericht door Auden » 17 mar 2014 19:27

Zaterdag moet een topdag geweest zijn voor de Antwerpse musea.
De lof voor het Red Star Line Museum kan ik alleen maar bijtreden. Het Rockox Huis is een kleine, maar zeer charmante extra en zeker de (kleine) tijdelijke tentoonstelling (linkje in vorige post; Patinir :) , Rembrandt :D, de Ribera :kwijl: ).
Het is me opgevallen dat de belichting van schilderijen telkens weer een moeilijk punt blijft. Net als de basisopleiding van sommige gidsen, je hoort wat als je flarden van een gidsbeurt opvangt.
Tous les ennemis de la liberté parlent contre le despotisme d'opinion, parce qu'ils préfèrent le despotisme de la force.

Stilicho
Forum addict
Forum addict

Bericht door Stilicho » 17 mar 2014 20:39

Telefunken schreef:Zaterdag eens een bezoekje gebracht aan het M HKA.

En ik zie dat dan ook vanuit een Conservatie/Restauratie-standpunt. Als in: HOE MOET GE DAT OOIT BEHANDELEN ALS DAAR -weet ik veel- EEN DIER OF MENS VAN GEGETEN HEEFT EN DAAR ONTBREEKT EEN STUK.

Toen ik er enkele jaren geleden was, lag er een hoop zand als kunstwerk.

Coincidence
Forum addict
Forum addict

Bericht door Coincidence » 17 mar 2014 21:09

Auden schreef:Zaterdag moet een topdag geweest zijn voor de Antwerpse musea.
Voor het M HKA in ieder geval niet, kei weinig volk gezien die dag.. (maar wel Telefunken olé!)
Stilicho schreef:

@Funken: Nuja hun naam past wel bij waar ze voor staan vind ik.

Zo een hoop zand en zo van die dingen. :P Redelijk standaard. Nu is er een halve zaal gevuld met keien waarop je mag lopen.
En bv. dit is ook een *ahum* kunstwerk in een huidige tentoonstelling: http://ensembles.mhka.be/items/9417
Een plastieken strandbal. Niet meer, niet minder.
Come quickly, I'm tasting stars!

Telefunken
Senior user
Senior user
Contacteer:

Bericht door Telefunken » 17 mar 2014 21:10

Stilicho schreef:

Nu ook een hoop keien. De suppoost vertelde me dat je er mocht over lopen ook. Ik heb het niet gedaan; uit principe.
Coincidence schreef: Zo een hoop zand en zo van die dingen. :P Redelijk standaard. Nu is er een halve zaal gevuld met keien waarop je mag lopen.
En bv. dit is ook een *ahum* kunstwerk in een huidige tentoonstelling: http://ensembles.mhka.be/items/9417
Een plastieken strandbal. Niet meer, niet minder.
Ja! Ik heb die zien liggen.
Ik dacht dat gewoon een bal van een kindje was ofzo.
Ars Gratia Artis

Auden
Experienced user
Experienced user

Bericht door Auden » 17 mar 2014 21:21

Jammer dat het zand weg was, of je had een kinderanimatiehoekje. Een keienstrand is niet kindvriendelijk, zeker niet voor balspelen.
Voor de conservatie stellen die keien dan weer minder problemen dan het beschimmelde voedsel.

OT (of een poging daartoe): waar ligt jullie grens op vlak van contemporaine kunst? Dat soort discussies ontaardt al vlug in HLN-stijl, maar ik moet toegeven dat de opgesomde voorbeelden mij in de verste verte niet aanspreken. :ibi:
Wat ben ik toch een ouderwetse cultuurfascist :blush:

Coincidence
Forum addict
Forum addict

Bericht door Coincidence » 17 mar 2014 21:54

Auden schreef:Jammer dat het zand weg was, of je had een kinderanimatiehoekje. Een keienstrand is niet kindvriendelijk, zeker niet voor balspelen.
Voor de conservatie stellen die keien dan weer minder problemen dan het beschimmelde voedsel.

OT (of een poging daartoe): waar ligt jullie grens op vlak van contemporaine kunst? Dat soort discussies ontaardt al vlug in HLN-stijl, maar ik moet toegeven dat de opgesomde voorbeelden mij in de verste verte niet aanspreken. :ibi:
Wat ben ik toch een ouderwetse cultuurfascist :blush:
Als het dat zand is wat ik denk dat Stilicho bedoelt, dan heb ik het 3 jaar geleden eens meegemaakt dat er 2 kinderen los in stapten en door liepen. :P En verschillende mensen die het 10 cm hoge 'hekje' dat errond stond, omver liepen waardoor dat in het zand terecht kwam.
En heb het ook eens evenveel jaren geleden meegemaakt dat een moeder met haar 4-jarig dochtertje zowat hetzelfde over die bal dacht. Ineens zag ik een bal in de lucht heen en weer vliegen. :roflmao:

Hedendaagse kunst.. Ik ben eigenlijk een grote fan van moderne kunst. Maar die kunst moet voor mij nog wel iets 'hebben', een beetje decoratief zijn tot zelfs een ware streling voor het oog.
Een hoop keien op de vloer leggen kan iedereen, een aantal kindertekeningen of kinderschilderijen (en neem dit maar heel letterlijk!) maken kunnen ze in de kleuterschool ook. Om het heel grof te zeggen. Ook al is er altijd een hele betekenis en verhaal achter het kunstwerk, of wil de kunstenaar zijn mening, zijn visie op iets uitdrukken (in de vorm van een kunstwerk) of een aanklacht maken tegen iets uit het huidige tijdskader.. Ik vind het gewoon jammer dat vele van die kunstenaars hun creativiteit niet ten volle gebruiken op dat vlak.

Maar ja, hedendaagse kunst draait eigenlijk helemaal niet om die uiterlijke schoonheid, en wie ben ik om er iets van te zeggen.. :P Ik bekijk het zo: je bent er gewoon voor ofwel niet. Ik ben minder voor dat soort kunst. Geef mij maar iets moois, iets decoratief en esthetisch waar je uren naar kunt blijven kijken en er dan nog niet genoeg van hebt.
Laatst gewijzigd door Coincidence op 18 mar 2014 18:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Come quickly, I'm tasting stars!

Heligoland
Regular user
Regular user

Bericht door Heligoland » 18 mar 2014 12:39

Coincidence schreef: En heb het ook eens evenveel jaren geleden meegemaakt dat een moeder met haar 4-jarig dochtertje zowat hetzelfde over die bal dacht. Ineens zag ik een bal in de lucht heen en weer vliegen. :roflmao:
Ik ben fan! Geniaal toch dat dat kind zonder het te beseffen aan het spelen is met de adem van een stervende man. Volgens mij had de kunstenaar het ook zo voorzien dat ermee gespeeld zou worden. Fantastisch gevonden contrast.
Coincidence schreef: Een hoop keien op de vloer leggen kan iedereen, een aantal kindertekeningen of kinderschilderijen (en neem dit maar heel letterlijk!) maken kunnen ze in de kleuterschool ook. Om het heel grof te zeggen. Ook al is er altijd een hele betekenis en verhaal achter het kunstwerk, of wil de kunstenaar zijn mening, zijn visie op iets uitdrukken (in de vorm van een kunstwerk) of een aanklacht maken tegen iets uit het huidige tijdskader.. Ik vind het gewoon jammer dat vele van die kunstenaars hun creativiteit niet ten volle gebruiken op dat vlak.
Ik vind juist dat het veel meer creativiteit vergt om een visie in een conceptueel kunstwerk te verwerken dan om een decoratief tafereeltje te schilderen.

Al wil dat niet zeggen dat ik tegen schoonheid ben in kunst. Jeff Wall bijvoorbeeld streeft op geweldige manier naar schoonheid in zijn foto's maar schoonheid is ook zo subjectief en ik vind het daarom een slecht criterium om over de waarde van een kunstwerk te oordelen. Hetzelfde in de architectuur. Een gebouw wordt nooit door iedereen mooi of lelijk bevonden. Ik vind het daarom interessanter om je bezig te houden met de visie erachter dan om een mooi plaatje te creëren want daarmee kan je geen debat voeren.

Auden
Experienced user
Experienced user

Bericht door Auden » 18 mar 2014 20:16

Iets anders: heeft er al iemand de Géricault-tentoonstelling gezien in het MSK in Gent en was ze de moeite?

Gesloten