Jouw favoriete jeugdboek

Dit is de locatie van de "Grote C": Alles over podiumkunsten, literatuur, musea en beeldende kunsten kan je hier bespreken.
Jovali93
New user
New user
Geslacht: Man

Re: Jouw favoriete jeugdboek

Bericht door Jovali93 » 24 nov 2010 16:49

Ik weet niet of dit de perfecte plek is maar ik heb samen met m'n vrienden een groepje gemaakt voor schrijvende jongeren en een van onze leden (die homo is) heeft een verhaal geschreven dat echt rakend is. Zelf ben ik bi/homo(ik twijfel nog exact) maar nog niet volledig uit de kast door thuis. Anyway, ik heb een linkje gezet met zijn verhaal.

http://pdfcast.org/pdf/de-roze-ridder

Julien.
Experienced user
Experienced user
Contacteer:

Bericht door Julien. » 27 nov 2010 10:52

Mijn favoriete jeugdboeken:

Niemandsland, van Guurtje Leguijt. Na het lezen van dit boek was ik ervan overtuigd dat ik gezinscoördinator moest worden. what was I thinking

Ik vond de boeken van Torak en Wolf ook echt prachtig.

Voorgelezen?

Ik vroeg constant aan mama, of ze wou voorlezen. Dat heeft ze redelijk lang volgehouden.

Oh, wat hield ik van voorgelezen worden :love:

Orlando
Experienced user
Experienced user
Geslacht: Vrouw

Bericht door Orlando » 29 nov 2010 12:29

Mijn papa las mij voor uit de kinderbijbel. :roll: En ook uit Alfred Jodocus Kwak, wat uiteraard wel zeer cool was. Mijn opa kon ook super voorlezen, al las hij nooit wat er stond. Dat was wel fijn want dan kon hij duizend keer hetzelfde boekje voorlezen met telkens een ander verhaal. Geniaal vond ik dat.

Ik heb vrachtwagens boeken gelezen, maar "Het ei van oom Trotter" en "De Kracht van Ajajatsoe" heb ik echt heel vaak gelezen. Was Alexander een meisje geweest, ze had Orlando geheten.

Toen ik tien was, was Harry Potter daar. Ik heb het voor het eerst gelezen in de zomer van 1999. Van de eerste pagina had ik het te pakken en het is er nooit uitgegroeid.

En Astrid Lindgren. Bakken Astrid Lindgren.

Ik heb ook even een Griezelbusfase gehad, maar die is even snel voorbijgegaan als ze gekomen is, vooral omdat ik die griezelbussen eigenlijk helemaal niet griezelig vond.

Kinderboeken :love:
Love, the poet said, is woman's whole existence.
funkfish schreef:Dichtbij edoch in mysterie gehuld: Orlando.
(climb to her
as if there were
no barriers.)

Galione
Senior user
Senior user

Bericht door Galione » 03 dec 2010 12:51

Ik ben altijd in de jeugdboeken blijven hangen, volwassen boeken spreken me gewoon niet aan.
Ondertussen lees ik wel de boeken voor adolescenten, en daarbij is Gerda Van Erkel mijn grote favoriet.

:love: Rimpels en geruis is prachtig!
Leef!

accidental
New user
New user

Bericht door accidental » 11 dec 2010 22:30

Ons mama heeft ons echt jaaaaren lang voorgelezen!
Later heeft ze massa's luisterboeken voor ons gekocht die ik nu ook nog wel eens opzet, vooral de fantastisch vertelstem van Jan Meng vind ik super!

Verder is mijn favoriete jeugdboek echt wel Sjakie en de Chocoladefabriek van Roald Dahl.
Maar Astrid Lindgren en Annie MG Schmit waren ook altijd leuk :D
I'm a Free Bitch, Baby!
Paws up!
23/11/10

Lionelle
Regular user
Regular user
Contacteer:

Bericht door Lionelle » 19 jan 2011 11:47

- Waarom ben jij beginnen lezen?
Ik was op zoek naar iets/iemand die mij begreep. Die voelde wat ik voelde. Die dacht zoals ik dacht.

- Werd je voorglezen?
Neen, niet dat ik mij herinner...

- Van welke boeken hoop je dat ze de tand des tijds hebben doorstaan, en zou je later aan je kinderen geven?
Je Moet Dansen Op Mijn Graf (Aidan Chambers)
De Tolbrug (Aidan Chambers)
alle boeken van de Twilight Saga (Stephenie Meyers)
alles van de zusjes Brontë
alles van Jane Austen
alles van Shakespeare
... pfff hopelijk overleven al mijn boeken in mijn boekenkast

- En, nogal logisch: welke is/zijn jouw favoriet(en)?
Wel al de boeken hierboven opgesomd zijn natuurijk mijn favorieten, maar mijn absolute nummer 1 is Je Moet Dansen Op Mijn Graf.
We're all allowed to believe in things that don't exist!

The only real voyage of discovery consists not in seeing new landscapes, but in having new eyes. (Marcel Proust)

Music
Regular user
Regular user

Bericht door Music » 11 feb 2011 21:42

Het ei van oom Trotter! (Marc de Bel)

sjwazi
Forum addict
Forum addict

Bericht door sjwazi » 12 feb 2011 11:18

Ik vind het vreemd dat mensen hierop kunnen antwoorden. Ik was 5 toen ik begon te lezen, heb hoogstens nog enkele flarden van herinneringen aan die tijd (ik herinner mij bijvoorbeeld wel nog dat het eerste bibliotheekboek dat ik volledig kon lezen, een boek uit de B was, terwijl de 4 boeken uit de A die ik tegelijkertijd mee had, nog te moeilijk waren. Ik zie het boek nog voor mij :-) (maar 't was wel niet mooi)), dus hoe zou ik me kunnen herinneren waarom ik ben beginnen lezen? Waarschijnlijk gewoon omdat ik het kon, en omdat iedereen daar zo enthousiast over was, dat ik dat kon.
- Werd je voorgelezen?
Ja. Uit boeken zoals "één-minuut-verhaaltjes". En waarschijnlijk nog andere.
- Van welke boeken hoop je dat ze de tand des tijds hebben doorstaan, en zou je later aan je kinderen geven?
De boeken van De Olijke Tweeling. Mijn mama heeft er doorgegeven aan mij, en ik wil er doorgeven aan mijn kinderen.
In den beginne: Jip en Janneke
Iets later: Ponyclub de Bokkesprong (de 3 boeken), de Olijke Tweeling (alle boeken behalve één, omdat ik één te eng vond. Mijn favoriet was de Olijke Tweeling op zaal 9. Ik wilde ook graag zo erg ziek worden dat ik naar een sanatorium moest :D)
Daarna: Anke De Vries! Vooral "Weg uit het verleden"
Nog later: Per Nilson

no other troy
Regular user
Regular user

Bericht door no other troy » 31 mar 2011 20:59

pluk en de petteflet van Annie M.G. Schmidt was zooo leuk! Dat boek bracht de tekenaar in mij naar boven. Duizenden plukprenten heb ik gemaakt.

'Het omacomplot' van Anthony Horowitz en 'heksen' van Roald Dahl.
Eigenlijk alles van Roald Dahl. En van Anthony Horowitz.

'dagboek van de kleine vampier'. Dat was zo'n 'doe'boek. Je moest dan een 'vampierenbrilletje' opzetten om de verstopte codes te ontcijferen. Want niet-vampieren konden de codes niet lezen natuurlijk. Er zaten ook 'voel'elementen in. Vleermuizenvleugels en vampierensnot. Om nog maar over de vleermuizenmobiel te zwijgen.

mial
Forum addict
Forum addict

Bericht door mial » 01 apr 2011 09:52

Soms lijkt het wel of ik mijn jeugd al lezend heb doorgebracht. Ik herinner me zelfs een bepaalde vakantie dat ik evenveel boeken mee had als er dagen waren.

Van voorleesboekjes herinner ik mij vooral de sprookjes, de speciale verhaaltjes voor het slapen gaan, tjilp, plons ... De mama deed dat altijd en het is iets wat ik zelf ook supergraag doe op kamp. Daar bestaat zelfs geen discussie over: ik ben degene die voorleest aan de kleintjes :-P

Daarna echt vanalles gelezen. Zowat alles van Thea Beckman, Patrick Lagrou, Johan Ballegeer (die is ooit gekomen naar onze school en daarna heb ik nooit meer iets van hem willen lezen), Pietje Puk, Marc de Bel (behalve de verhalen rond de Boeboeks, die vond ik stom), Roald Dahl, Annie M.G. Schmidt, Jan Terlouw ... Veelvoud aan thema's dus, ik had toen echt geen voorkeur. Mijn absolute favoriet is al die jaren wel Het ei van oom Trotter gebleven. Ik heb dat boek kapot gelezen, keer op keer en zonder dat boek was ik nooit zo'n lezer geworden.

Toen de Harry Potters uitkwamen, was ik eigenlijk al geen kind meer, maar ik heb mijn schade ingehaald :P
La vida no es esperar a que pase la tormenta, es aprender a bailar bajo la lluvia

overal schoonheid. en stijl en liefde en goeie smaak en goesting... maar vooral hier bij jou...

all is chill, zen and unicorns

Genner
Experienced user
Experienced user
Contacteer:

Bericht door Genner » 02 apr 2011 21:22

Waarom ben jij beginnen lezen?
Net zoals sjwazi vind ik het vreemd dat mensen hier überhaupt op kunnen antwoorden. Ik kan het in ieder geval niet. Ik ga er dan maar vanuit dat het was omdat ik graag las en het vlot ging?

Werd je voorglezen?
Mijn papa las mij heel vaak voor en heeft dat ook lang gedaan. Ik herinner me nog heel goed een boek met 365 verhaaltjes in met kabouters. Als ik op kamp was geweest, moest hij die verhaaltjes ook inhalen. Soms luisterden we ook naar Yasmine en zong hij dan zachtjes mee.

Van welke boeken hoop je dat ze de tand des tijds hebben doorstaan, en zou je later aan je kinderen geven?
Tgoh, alle boeken die nu spijtig genoeg in een doos op zolder zitten.

En, nogal logisch: welke is/zijn jouw favoriet(en)?
Ik ging echt door fases. Marc de Bel, omdat mijn zus ze fantastisch vond, was hij al mijn favoriete schrijver voor ik ooit een boek van hem gelezen had. Toen ik boeken van hem las, vond ik het helemaal geweldig. Behalve de Boeboeks. Wie is er nog... heel veel, eigenlijk. Patrick Lagrou, Guy Didelez, Paul Kustermans, Anke De Vries, Dirk Bracke, Anthony Horowitz, Roald Dahl, Annie M.G. Schmidt, de Griezelbusfase die meer een façade was want iedereen vond ze cool (maar ik vond ze redelijk stom omdat het constant onderbroken werd), enz.
And since the roof fell in, I'll lean on what matters
Caught in the slightest wind, everything else unravels
You're standing in my doorway, seven cities ago
The days are racing, but you come back too slow
Mr Johansson schreef:Hoera voor Genner!
perfect verwoord

Pimcake
Regular user
Regular user

Bericht door Pimcake » 15 nov 2011 14:31

Ik ben beginnen lezen, omdat het moest van de mama. Ik had leesachterstand en moest die inhalen. Ik kon niet goed lezen en deed het ook niet graag. Mijn ma heeft toen (begin derde leerjaar) 'De negerhut van oom Tom' voorgelezen, wat ik een mooi verhaal vond. (Heel wat anders dan al die saaie leren-lezen-boekjes met lelijke tekeningen). Het volgende boek moest ik zelf lezen en zo heb ik beetje bij beetje de smaak te pakken gekregen, eerst uit verplichting en later uit interesse. Ik heb alles gelezen dat ik in handen kreeg (behalve echte meisjesboeken, onrealistische verhalen, fantasy en sprookjes; los van mijn Antony-Horowitz-periode dan). De boeken in de bib stonden eerst per niveau en daarna per leeftijd. Het was telkens tijd dat ik kon opschuiven, aangezien er niets nieuws meer tussen stond. Ik was ook een stiekeme-met-de-zaklamp-lezer en een kettinglezer ook...

Favoriete auteurs (voor zover ik nog weet): Thea Beckman, Dirk Bracke, Marc De Bel, Jan Terlouw, Anthony Horowitz, Aiden Chambers, Anke De Vries, Patrick Lagrou, Johan Ballegeer, Geert Spillebeen,... De klassiekers dus.
Het geluk in je leven hangt af van de aard van je gedachten...

Springbal
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Springbal » 27 nov 2011 19:53

mial schreef: De mama deed dat altijd en het is iets wat ik zelf ook supergraag doe op kamp. Daar bestaat zelfs geen discussie over: ik ben degene die voorleest aan de kleintjes :-P
Jaja en wij ze nadien maar rustig krijgen :D

Ow Thea Beckman deed me vaak dromen, zeker met haar Thule trilogie
Onderzoek wees uit dat een man depressief wordt als zijn vrouw meer verdient dan hij. Daarom wordt een homo koppel in het Engels a Gay couple genoemd
Wall schreef:Zo gevaarlijk lijkt Springbal niet.

-Yannis-

Bericht door -Yannis- » 01 dec 2011 21:27

Goh, moeilijke vraag. Kom uit een intellectueel milieu waarbij lezen als iets vanzelfsprekend is zoals eten en drinken en was altijd een dromer geweest en vond het zalig om me in boeken te verdiepen en wondere werelden te ontdekken en zo uren ermee zoet zijn. Ben mijn mama dankbaar dat ze me op mijn zevende me lid maakte van de bibliotheek. Ik begon toen met de reeks "zoeklicht" boeken:)

Werd je voorgelezen?
Ja, voor het slapen werd ik voorgelezen:)

Van welke boeken hoop je dat ze de tand des tijds hebben doorstaan, en zou je later aan je kinderen geven?
Het geheim van de kaarten (Jostein Gaarder) Een jongen reist met zijn vader door Europa, op zoek naar zijn verdwenen moeder. Onderweg trekt een prachtige goudvis zijn aandacht. Dan krijgt hij een merkwaardig cadeau: een piepklein boekje met daarin een sprookje over een magisch eiland waar levende speelkaarten rondlopen. Maar is het wel een sprookje? En waarom kruist voortdurend de joker zijn pad?

Het geheim van de kaarten is een prachtig boek van alle tijden en voor iedereen.

Dit werk bestempelt Gaarder zelf als zijn beste boek. Vanaf 12 jaar.

, de wereld van Sofie, Hypatia (dit boek las ik jaren geleden voordat AGora uitkwam):

Door bemiddeling van zijn vroegere leermeester Petrus krijgt de vrijgelaten slaaf Thonis -nieuwkomer in Alexandrië- het baantje van secretaris bij de beroemde stoïcijnse filosofe Hypatia. Hypatia is een buitengewone vrouw: mooi, zelfbewust, hoogbegaafd, behoedster van de rijke erfenis der klassieke Oudheid. Filosofie betekent voor haar: onderzoek op alle terreinen van de geest, doch ook deelname aan het politieke leven, in navolging van Plato. Dat laatste is in het Alexandrië van kort na 400 niet zonder gevaar, zoals Thonis vlug ondervindt. Het Romeinse Rijk in zijn nadagen had kort voordien het christendom tot staatsgodsdienst verheven en stond vijandig tegenover de 'heidenen'. De Egyptische christenen waren fervente nationalisten, die zich door de Grieken en Romeinen -al dan niet christen- onderdrukt voelden. De Kerk, onder leiding van bisschop Cyrillus, voerde een sterk anti-intellectuele politiek en wilde de heidense cultuur zo snel mogelijk vernietigen.

De christelijke parabalani -oorspronkelijk een genootschap van ziekenbroeders- ontwikkelen zich tot een soort fundamentalistische Revolutionaire Wachters. Eerst organiseren zij een bloedbad onder de joodse kolonie, die in Alexandrië reeds eeuwen woonde in een eigen wijk, beschermd door talrijke keizerlijke decreten. Al spoedig wordt Thonis benaderd door zijn oude leermeester Petrus, die het hoofd blijkt te zijn van de parabalani, de onverzoenlijkste vijanden van Hypatia. Wanneer hij resoluut weigert geheime procesverslagen te kopiëren voor Petrus, raakt zijn veiligheid steeds meer bedreigd.

Als secretaris van Hypatia notuleert Thonis haar lessen filosofie in het Museion, de 'universiteit' van Alexandrië, met het oog op een publicatie in boekvorm. Van lieverlee raakt hij intellectueel en emotioneel steeds nauwer betrokken bij de strijd voor geestelijke vrijheid van Hypatia en haar slinkende kring medestanders. Vooral als hij dan ook nog verliefd wordt op Thisbe, de bediende van de filosofe. Wanneer de sfeer van dreiging vanwege de christenen toeneemt, wil Hypatia met haar geestesverwanten emigreren, om ergens op de Atlantische kust van Afrika, voorbij de Zuilen van Herakles Plato's ideale staat te stichten. Vooraf besluit ze het aloude Zeus-orakel van Dodona te raadplegen. De reis evolueert tot een pelgrimstocht naar de wortels van de antieke cultuur.

Wanneer Hypatia in het vervallen Athene het heliocentrisme van Aristarchos van Samos becommentarieert, merkt ze tot haar bittere ontgoocheling dat stompzinnige kortzichtigheid en bekrompenheid geen monopolie zijn van de christenen.

In Dodona is de eredienst van Zeus officieel opgeheven. Zoals overal op hun tocht vinden ze hier enkel nog de stuiptrekkingen van het oude geloof. Toch spreekt het orakel.

Het kleine gezelschap reist zo snel mogelijk terug naar Alexandrië. Hier wordt Hypatia door de uitzinnige parabalani op de meest afschuwelijke wijze omgebracht: de 'gelovigen' schrapen haar met scherven en schelpen levend het vlees van de beenderen. Hypatia's tragedie lijkt beslecht in een triomf voor onverdraagzaamheid en obscurantisme. Maar uit haar verwoeste bibliotheek redt Thonis twee werken: Homeros en het boekje van Epiktetos.

Met de ingestorte Thisbe in de armen gaat hij scheep naar Griekenland.

En, nogal logisch: welke is/zijn jouw favoriet(en)? Teveel om op te sommen. Sappho's sprong, Hou je van blauwe ogen?, De verstotene(Naima el Bezaz),De eenzaamheid van de priemgetallen,...

dancinglife
New user
New user

Bericht door dancinglife » 01 dec 2011 22:05

Mijn papa las mij heel vaak voor en heeft dat ook lang gedaan. Ik herinner me nog heel goed een boek met 365 verhaaltjes in met kabouters. Als ik op kamp was geweest, moest hij die verhaaltjes ook inhalen.
Ik had thuis ook zo'n boek :o Er stonden prachtige prentjes bij :D
Nu voel ik mij precies weer een klein kindje door het lezen van de titels van al de boeken die ik ook verslonden heb.

Daluicis
Senior user
Senior user

Bericht door Daluicis » 01 dec 2011 22:46

Ik ben pas vrij laat beginnen lezen, maar hier in chronologische volgorde:

Het uur nul. Dirk Bracke
The catcher in the rye. J.D. Salinger
1984. George Orwell

Giraf.
New user
New user

Bericht door Giraf. » 16 feb 2012 23:16

no other troy schreef:
'Het omacomplot' van Anthony Horowitz en 'heksen' van Roald Dahl.
Eigenlijk alles van Roald Dahl. En van Anthony Horowitz.
Ik ben het helemaal met je eens! En daar nog Marc de Bel bij toen ik nog iets jonger was. Anthony Horowitz is van mijn 12e ofzo, Marc de Bel van de tijd ervoor :greenthing:

sisken
Senior user
Senior user

Bericht door sisken » 19 feb 2012 16:55

"waarom niet?" zou een betere vraag zijn :wink:
van het moment dat ik 3 letters kon lezen zat ik de krant uit te pluizen naar woordjes die ik kon lezen, ook het botervlootje, het melkkarton en alles waar maar letters op konden staan moesten er aan geloven... de vraag is bij mij dus compleet overbodig, lezen is zoals ademen voor mij :P

- Werd je voorgelezen?

het schijnt dat mijn vader ons vroeger voorlas, maar daar kan ik me ab-so-luut niets van herinneren... waarschijnlijk is hij er mee gestopt toen ik zelf kon lezen (groooooooooooote fout!!) en heeft het daardoor niet veel indruk op mij gelaten
MAAR!! mijn grootvader heeft ons - tot ik zeker 12 was - altijd voorgelezen en verhalen verteld en daar heb ik niets dan goede herinneringen aan :D
Ezelsvel is daardoor nog altijd mijn meest favoriete sprookje ooit - jammer dat zo weinig mensen het daadwerkelijk kennen

alle sprookjes die er maar bestaan en natuurlijk de hele bibliotheek van Roald Dahl en Thea Beckman, die hebben mijn kindertijd zoals geen ander opgefleurd :)
en aangezien ik geen kinderen wil, ben ik maar in een bibliotheek gaan werken, kan ik ze aan hele generaties kindjes doorgeven :mrgreen:

dat gaat dus hand in hand met de vorige vraag:
Matilda van Roald Dahl staat met stip op één
nauw gevolgd door Hasse Simonsdochter van Thea Beckman en haar Kinderen van Moeder Aarde-trilogie
ook Meester van de zwarte molen van Otfried Preussler had me al magie-gek nog voor de hele Harry Potter-gekte (die ik ook gelezen heb natuurlijk) kon losbarsten

het feit dat ik die boeken nog ver hoofdstuk voor hoofdstuk kan vertellen zegt eigenlijk al genoeg 8)

oh ja, en het lezen met de zaklamp onder de dekens heb ik ook geprobeerd, maar ik kon daar bijna niet ademen, dus ben er maar mee opgehouden :lol:
To avoid discovery... I stay on the run
To discover things for myself... I stay on the run

Stevieboy
Experienced user
Experienced user

Bericht door Stevieboy » 19 feb 2012 23:23

Ik heb leren lezen met Jommeke, vooral omdat ik het bijzonder boeiend vond dat ik eindelijk begreep wat er bij de prentjes in die stapel strips van de mama stond. Dat lezen gebeurde vaak heel erg stiekem in mijn bed. Als slechte slaper kon ik wel vier strips op één avond verslinden alvorens ik in slaap viel. Elke avond sloop ik meerdere keren uit mijn kamer naar de overloop waar de bak met strips stond, terwijl ik het licht nog in de woonkamer zag branden. Als ik beneden de deur hoorde opengaan had ik ongeveer vijf seconden om mijn stripboek toe te klappen, mijn nachtlichtje uit te schakelen en te doen alsof ik sliep. Toen was lezen nog een spannende aangelegenheid die heel wat adrenaline losmaakte :D

- Werd je voorgelezen?

Veel te weinig eigenlijk, of ik kan het me niet meer herinneren... Ik vond het zelf wel leuk om voor te lezen voor iemand anders.

Goh, de meeste zaken die ik als kind heb gelezen denk ik. Eén van de mooiste boeken die ik had was Dinotopia van James Curney (waar later ook een mini-tv serie van is gemaakt). Daarin werd een soort idyllische samenleving geschetst waar mensen harmonieus samenleefden met dinosaurussen (ja, ik was zo'n soort kindje :) ). Vooral de vele afbeeldingen spraken tot de verbeelding en zorgden voor uren dromerig gefantaseer.
Spoiler! :
Afbeelding

Vooral Marc de Bell kon ik wel smaken. Mijn favoriete boeken waren met stip 'Het ei van oom Trotter' en 'De kracht van Ajajatsoe'. Ik heb ook een heftige Paul van Loon-periode gehad. Boeken moesten voor kleine Stevieboy vooral veel fantasie bevatten. Ik had het helemaal niet voor zo van die puberliteratuur die doorspekt was met seks, drugs en mishandeling; verplichte leeslijstjes op school lieten me vaak maar koud.

Endalaust
Experienced user
Experienced user

Bericht door Endalaust » 19 feb 2012 23:48

Stevieboy schreef: - En, nogal logisch: welke is/zijn jouw favoriet(en)?

Vooral Marc de Bell kon ik wel smaken. Mijn favoriete boeken waren met stip 'Het ei van oom Trotter' en 'De kracht van Ajajatsoe'. Ik heb ook een heftige Paul van Loon-periode gehad. Boeken moesten voor kleine Stevieboy vooral veel fantasie bevatten. Ik had het helemaal niet voor zo van die puberliteratuur die doorspekt was met seks, drugs en mishandeling; verplichte leeslijstjes op school lieten me vaak maar koud.
Paul van Loon :love: En heel die griezelclub daar.

En die puberliteratuur las echt iederéén van m'n klas graag. "ja, ik heb voor deze boekbespreking een probleemboek gekozen, want ik lees dat graag."

Ik heb het nooit begrepen. Nihil vreugde in zo'n boeken. Hoe melodramatischer en hoe meer pijn hoe beter. Bah.
IS HAVE GOOD TITTY

-Gas, Hete Kussen uit Salou

Gesloten