Bestaat echte liefde wel?

Je hebt er vaste, open, gefantaseerde, onbestaande, beëindigde, versmachtende, seksuele of verrijkend relatie? Deel het hier!
Gesloten
AC18
New user
New user
Geslacht: Man

Bestaat echte liefde wel?

Bericht door AC18 » 25 feb 2016 22:11

Even een topic om over te filosoferen. Ik ben 20 jaar en heb nog nooit een relatie gehad. Voor een of andere reden zien jongens mij langs geen kanten staan. Een vriend van mij (ook homo) heeft daar alles behalve last van. Hij is intussen al toe aan zijn (denk ik) 5de relatie. Keer op keer als het uit is met zijn lief zet hij zich daar heel gemakkelijk over en een maand later heeft hij al iemand anders.
Ik heb het soms moeilijk dat het mij maar niet lukt om iemand te vinden, maar als ik dan naar die ene vriend kijk die van de ene kerel op de andere springt, vind ik het plots niet meer zo erg om alleen te zijn. Ik heb het gevoel dat liefde en relaties niet meer serieus worden genomen tegenwoordig. En dat de meesten zoiets hebben van 'het is leuk zo lang het duurt'.
Vorig jaar leerde ik iemand kennen met wie het bijzonder goed klikte. Na een x-aantal maanden negeerde hij me opeens, en moet ik via-via vernemen dat hij enorm aan het flirten was met andere jongens en geniet van de aandacht die ze hem geven.
En dit zowel in real life als op sociale media... En ik had echt alle vertrouwen dat die kerel echt deftig en correct was.
Dus: bestaat echte liefde wel?

Robbe
Meest gemiste forummer 2017

Re: Bestaat echte liefde wel?

Bericht door Robbe » 26 feb 2016 00:07

Tuurlijk bestaat echte liefde.

Echte liefde kan er ook zijn tussen twee personen, voor een kortere periode. Twee personen kunnen verliefd zijn op elkaar, en na bv. een jaar kan de één zijn gevoelens stoppen terwijl de ander nog volop verliefd is. Dan is het logischerwijs dat de relatie ophoudt, maar daarom was de liefde die er was niet minder 'echt'. Dit is ook zo bij hetero's. En ja.. je hebt natuurlijk gevallen die van de één naar de anderen huppelen. Daarbij heb ik ook soms m'n bedenkingen over hoe oprecht dit dan is.

Het mooist van al is natuurlijk als het voor altijd is... En ik ken ondertussen al enkele homokoppels (en heterokoppels) waaruit blijkt dat ze toch wel elkaar gevonden hebben, wellicht voor het leven. Dus.... blijven geloven erin én vooral niet te hard zoeken. Live your life & het komt vanzelf!
Where should I go?
To the left, where nothing is right ...
Or to the right, where nothing is left?

-Matteo-

Bericht door -Matteo- » 26 feb 2016 12:35

Ja dat bestaat. Dan spant heel het universum samen om jullie bij elkaar te brengen en je herkent het zonder een woord gezegd te hebben aan de oogcontact. Dan verstomt alles en is heel de omgeving om je heen stil alsof jij en die persoon daar zijn. Dan voel je direct dat hij degene is die de ware is. Alles klopt, zijn uiterlijk, hoe hij naar je kijkt. Het heeft geen woorden nodig.

fabio
Regular user
Regular user

Bericht door fabio » 26 feb 2016 13:36

bij mij bestaat er geen twijfel over dat echte liefde bestaat! soms lijkt alles tegen te zitten, of bij anderen lijkt het juist zo dat alles zo meezit dat ze de essentie van liefde kwijt lijken te zijn, en van de ene op de andere vliegen.
Maar liefde is voor mij iets heel unieks, iets wat je niet zomaar vergeet na een breuk en vooral iets waar je gerust op mag wachten.
Als je nu de ware nog niet bent tegengekomen, doe je dat morgen wel, of de dag erna, of binnen een paar weken,... niemand is gedoemd om eeuwig alleen te zijn.
Soms kan het inderdaad moeilijk zijn. en vooral als je alleen bent, en je ziet rondom u de koppeltjes vormen. maar op een dag kom jij dan iemand tegen, en dan verdwijnt dat gevoel als sneeuw voor de zon!
A map of the world that does not include Utopia isn't even worth glancing at, for it leaves out the one country at wich humanity is always landing. And when humanity lands there, it looks out,and, seeing a better country, sets sail.
Progress is the realisation of Utopia.

Oscar Wilde

Darkcrow
Experienced user
Experienced user

Bericht door Darkcrow » 26 feb 2016 14:51

Er is duidelijk wel een verschil tussen liefde en verliefdheid. Mensen die van de één naar de ander huppelen zijn verliefd maar het is geen liefde. Liefde is moeilijk te omschrijven, maar het is iets dat meer is dan vriendschap. Ik kan niet uit ervaring spreken omdat ik nog nooit verliefd ben geweest. Maar liefde en verliefdheid zijn niet hetzelfde verliefdheid is tijdelijk en liefde is van lange termijn. Liefde is een meerwaarde van vriendschap, dat je hebt met mensen waar je heel close mee bent zoals een goeie familieband of de meerwaarde die je hebt naar één bepaalde persoon toe, die persoon is even belangrijk of belangrijker dan jouw eigen leven. Het is zeer moeilijk om liefde te omschrijven, maar het is in ieder geval iemand die belangrijker is voor jouw dan vriendschap.

AC18
New user
New user

Bericht door AC18 » 26 feb 2016 17:05

Ok! Dus volgens de meerderheid hier bestaat het dus weldegelijk :P Maar ik denk dat het gewoon moeilijk is om er in te geloven als je rondom je het ene koppel na het andere uit elkaar ziet gaan en je zelf al zo lang alleen bent...

disneylover**
Regular user
Regular user

Bericht door disneylover** » 26 feb 2016 17:28

Hey ^^

Ik denk zeker dat ware liefde bestaat.
Zowel bij hetero's als holebi's.

Inderdaad valt op dat op het internet een groot deel niet uit is op iets serieus.
En het is dan ook soms moeilijk om koppeltjes vol schattigheid en romantiek te zien rondlopen.

Maar voor mezelf heb k al gemerkt dat de dingen vaak heel onverwachts komen, dan dat je echt effectief een ware zoektocht start.

Ik denk dat het belangrijk is om meerdere mensen te leren kennen, zonder er op voorhand bepaalde verwachtingen bij te hebben.
Via gemaakte vrienden zal je dan in contact komen met meer mensen.
En mss kan er dan ooit een onverwachte klik ontstaan.

Maar blijf zeker geloven in echte liefde, want dat is mooi en komt zeker voor, ook al is t bij jou nog niet.
En bij veel anderen ook niet.

Er staat ook geen leeftijd op.
Dus het kan zijn dat je dat op je 20e of mss zelfs op je 23e ervaart.

Het komt zeker ooit op je pad.

Groetjes,
Disneylover :)

-Matteo-

Bericht door -Matteo- » 26 feb 2016 18:22

Misschien zou het voor sommigen een goed idee zijn om zich niet blind te staren op anderen. Dat iemand in zijn omgeving enkel koppels ziet die uit mekaar gaan betekent niet dat liefde niet bestaat. Want er zijn genoeg koppels -zie ik in mijn eigen omgeving- die al jaren samen zijn (ik was zelf 3 jaar samen en intussen uit mekaar)en sommigen onder hen zelfs op het punt te staan om te gaan trouwen. Waarom sommige koppels na een tijd een punt zetten achter hun relatie is hun keuze en het is niet aan de anderen om daarover te oordelen want ze hebben toen ze samen waren een intense en leuke tijd met elkaar gehad, hetgeen je van bepaalde zeurpieten die de eeuwige vrijgezel willen uithangen niet kan zeggen.

Liever een kort maar intense leuke tijd met iemand dan saai leventje zonder van de liefde geproefd te hebben. Denk dat velen de eerste keuze zouden maken. Relatie is iets waaraan men werkt en waarin men zichzelf ontdekt en ontplooit. Je groeit tot de ander toe, geeft jezelf bloot en je ontdekt wat je al dan niet belangrijk vindt in je liefdesleven.

Sommigen slagen bij dat eerste etappe en groeien door totdat je tot een punt komt dat je beseft 'met hem wil ik mijn leven delen en samen oud worden', terwijl bij anderen juist dat piekmoment naar boven komt en even aan alles begint te twijfelen en ontdekt dat hij niet de ware is en je relatie met hem eindigt. Relatie is geen marathon, maar een 'leerschool' waar jij jezelf en je partner beter leert kennen. Sommigen beginnen na een breuk te jammeren en als desperade wives plots veel uit te gaan, jezelf niet onder ogen durven te zien, slet uithangen en veel jongens over je heen laten gaan, terwijl anderen het op hun manier verwerken en hun waardigheid behouden en niet de slet uit hangen en in het begin weliswaar pijn voelen maar daarna beseffen dat het leven een leerschool is.Je had met hem een leuke tijd, maar het was niet wat je verwachtte en in de toekomst kom je wel iemand tegen die je gevoelens wel volledig beantwoordt.

En als je het beu bent om vrijgezel te blijven. Ga eens uit, maak nieuwe vrienden, organiseer zo'n gezelschapsavond met spelletjes a la Kolonisten van Catan etc, doe eens gek op donderdagavonden zoals dwalen door steegjes met die ene leukerd, fixeer je niet op 'iemand vinden', spreek een leuke jongen/meisje in de trein/universiteit/hogeschool/supermarkt aan en laat je schroom varen, ga naar een vereniging, stuur iemand die je leuk vindt op wjnh forum een bericht en wie weet ontdek je dat die persoon toch een toffe pee is,... en dan zul je merken dat vrijgezel zijn helemaal niet saai hoeft te zijn en het leven je toelacht!
Laatst gewijzigd door -Matteo- op 27 feb 2016 17:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Hombie
Senior user
Senior user

Bericht door Hombie » 26 feb 2016 18:26

AC18 schreef:Ok! Dus volgens de meerderheid hier bestaat het dus weldegelijk :P Maar ik denk dat het gewoon moeilijk is om er in te geloven als je rondom je het ene koppel na het andere uit elkaar ziet gaan en je zelf al zo lang alleen bent...
Ik zit zelf in het zelfde schuitje qua eigen ervaring en heb wel een cynisch randje na een aantal scheiding/relatiebreuken binnen m'n eigen gezin te zien, maar ik geloof er best wel nog in, al is het maar omdat ik er ergens wil in geloven ;)

Om een tegenvoorbeeld te geven, ik ken twee kerels die elkaar over een forum ontmoet hebben, uiteindelijk een koppel geworden zijn, vooral skypen en als ze kunnen afspreken, wat niet gemakkelijk is gezien de ene in Canada woont en de andere kerel in Zwitserland, en ondertussen zijn ze al een paar jaar samen en is de zwitser concrete plannen aan het maken om naar Canada te verhuizen.

Ik ken koppels (niet veel, maar toch) die sinds halverwege het middelbaar samen zijn en ondertussen na een 5 tal jaar voor zover ik er zicht op heb het nog altijd heel goed doen ook. En ik ook ken kerels die precies er niet in slagen langer dan een of twee maanden een relatie vol te houden.
Spoiler! :
Om een van m'n favoriete fragmenten van één van m'n favoriete reeksen erbij te betrekken ;)
"My lips and fingertips were stone, I wore my heart on my jeans
I sang the blues like the dogs, left too long in the street,
I still sing the blues with the dogs"
The Gaslight Anthem - Wherefore art thou, Elvis?

Florre
Moderator van het jaar 2017

Bericht door Florre » 26 feb 2016 19:56

Ik geloof in een vorm van eeuwige liefde.

Ik ben ervan overtuigd dat iedereen zijn of haar levensgezel heeft.
Een levensgezel waarmee je alles deelt.

Maar het is meer want ik geloof dat je met twee dan één wordt.
Samen doorheen het leven gaan maakt je als mens gelukkiger en volmaakter.

In welke vorm echte liefde bestaat is ook een raadsel, want je kan bv. ook eeuwige liefde hebben voor je mama of papa.

Maar als liefdeskoppigaard blijf ik geloven dat ik op een dag mijn eeuwige liefde ontmoet.
- De stilte ging stilletjes weg -

- Forummer van 't jaar 2016 -
- Babbelaar van 't jaar 2016 -
- Moderator van 't jaar 2017-

Pancake
Forumkoppel 2017

Bericht door Pancake » 26 feb 2016 20:54

Ik geloof in ware liefde, maar niet in het "volmaakter" of "een worden". Elk individu is perfect volmaakt en een ander zou je niet moeten vervolledigen. Een lief is als een extra koekje bij een koekje dat je besteld hebt. Je hebt het niet echt nodig, en leven zonder dat extra koekje is perfect mogelijk, maar het is een leuk extraatje. Een cadeautje. Als je je hele leven laat afhangen van een iemand, vind ik dat je niet echt ten volle leeft. Want op het einde van de rit is er maar een iemand waar je mee moet (leren) leven en dat is jezelf.
“Be who you are and say what you feel, because those who mind don’t matter and those who matter don’t mind.”

Meest begeerde vrijgezel 2015 en 2016

AmillionFaces23
Experienced user
Experienced user

Bericht door AmillionFaces23 » 27 feb 2016 00:37

Pancake schreef:Ik geloof in ware liefde, maar niet in het "volmaakter" of "een worden". Elk individu is perfect volmaakt en een ander zou je niet moeten vervolledigen. Een lief is als een extra koekje bij een koekje dat je besteld hebt. Je hebt het niet echt nodig, en leven zonder dat extra koekje is perfect mogelijk, maar het is een leuk extraatje. Een cadeautje. Als je je hele leven laat afhangen van een iemand, vind ik dat je niet echt ten volle leeft. Want op het einde van de rit is er maar een iemand waar je mee moet (leren) leven en dat is jezelf.
+ 2

Ik ben nu een jaar samen met mijn lief en ik schuw die vreselijke term:' échte liefde'! Natuurlijk zie ik mijn lief graag (net zoals ik mijn vorige lieven 'graag gezien' heb) maar 'echte liefde' klinkt vreselijk pathetisch. Ik kan het eigenlijk niet beter uitleggen: het is een beetje zoals Pancake hierboven al zei...
Happiness is but a state of mind.
Anytime you want, you can cross the state line.

Gesloten