Ik vraag me af... [9]

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
FiduciaryBank
Senior user
Senior user
Geslacht: Man

Re: Ik vraag me af... [9]

Bericht door FiduciaryBank » 08 nov 2013 14:52

Hades schreef:Voor de fysici onder ons:

Licht doet er 8 minuten over om, eens de Zon verlaten te hebben, ons te bereiken.
Maar voordat dat licht de Zon verlaat, zit het in het binnenste voor zéér lange tijd overal op te botsen, wat dus de stralingsdruk veroorzaakt.
Dus moeten de fotonen massa hebben, maar hoe kunnen die fotonen dan de lichtsnelheid behalen als hun, zelfs minieme massa, op dat punt oneindig wordt en die snelheid dus onhaalbaar?
Daar hoef je geen fysicus voor te zijn. Fotonen hebben geen massa in de zin die jij bedoelt (zie Does the photon have mass?).

Wat die druk betreft:
Wikipedia schreef:The classical formulae for the energy and momentum of electromagnetic radiation can be re-expressed in terms of photon events. For example, the pressure of electromagnetic radiation on an object derives from the transfer of photon momentum per unit time and unit area to that object, since pressure is force per unit area and force is the change in momentum per unit time.
Zie ook Radiation pressure by particle model: photons

Hades
Experienced user
Experienced user

Bericht door Hades » 08 nov 2013 15:25

FiduciaryBank schreef:
Hades schreef:Voor de fysici onder ons:

Licht doet er 8 minuten over om, eens de Zon verlaten te hebben, ons te bereiken.
Maar voordat dat licht de Zon verlaat, zit het in het binnenste voor zéér lange tijd overal op te botsen, wat dus de stralingsdruk veroorzaakt.
Dus moeten de fotonen massa hebben, maar hoe kunnen die fotonen dan de lichtsnelheid behalen als hun, zelfs minieme massa, op dat punt oneindig wordt en die snelheid dus onhaalbaar?
Daar hoef je geen fysicus voor te zijn. Fotonen hebben geen massa in de zin die jij bedoelt (zie Does the photon have mass?).

Wat die druk betreft:
Wikipedia schreef:The classical formulae for the energy and momentum of electromagnetic radiation can be re-expressed in terms of photon events. For example, the pressure of electromagnetic radiation on an object derives from the transfer of photon momentum per unit time and unit area to that object, since pressure is force per unit area and force is the change in momentum per unit time.
Zie ook Radiation pressure by particle model: photons
Zó zit dat dus in elkaar. Tricky. Thanks!

Stilicho
Forum addict
Forum addict

Bericht door Stilicho » 20 nov 2013 21:32

Zijn treinbegeleiders wettelijk verplicht om in de Oostkantons in het Duits om te roepen?

Kat
Experienced user
Experienced user
Geslacht: Vrouw
Contacteer:

Bericht door Kat » 20 nov 2013 23:02

Of de sneeuw tot morgen zal blijven liggen

JFK
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door JFK » 21 nov 2013 09:33

Stilicho schreef:Zijn treinbegeleiders wettelijk verplicht om in de Oostkantons in het Duits om te roepen?
Ik denk het wel. Gezien de omroeptaal de taal van het gebied waardoor de trein rijdt moet volgen.

En ik meen mij te herinneren toen ik eens op een IC Oostende-BXL-Eupen zat, de borden boven de deuren 'tilt' sloegen en de boodschappen ook in het Duits kwamen.
Fluctuat nec mergitur

Homba
Experienced user
Experienced user

Bericht door Homba » 21 nov 2013 11:25

JFK schreef:
Stilicho schreef:Zijn treinbegeleiders wettelijk verplicht om in de Oostkantons in het Duits om te roepen?
Ik denk het wel. Gezien de omroeptaal de taal van het gebied waardoor de trein rijdt moet volgen.

En ik meen mij te herinneren toen ik eens op een IC Oostende-BXL-Eupen zat, de borden boven de deuren 'tilt' sloegen en de boodschappen ook in het Duits kwamen.
Op de IR-trein naar De Panne zeggen ze alles wat na Kortemark komt soms ook nog eens in het Frans, omdat de Franse grens dichterbij komt of zo. Daar lijkt weinig logica achter te schuilen, want die borden in de stations zijn daar ook alleen in het Nederlands.

Stilicho
Forum addict
Forum addict

Bericht door Stilicho » 21 nov 2013 22:07

Ik ben mijn leesroutine (in vreemde talen) beu en ik twijfel aan de effectiviteit ervan, dus ben ik op zoek naar nieuwe ideeën.

Gewoonlijk schrijf ik met potlood tussen de regels of onderaan als voetnoot, de vertalingen van de woorden die ik niet ken. Als dat er veel zijn, wordt het al snel overzichtelijk.

In dure of mooie boeken wil ik niet schrijven, dus dan komt alles in een schriftje. Het nadeel daarvan is dat het omslachtig is en dat ik achteraf met een nutteloos volgeklad schriftje zit.(Want ik ga echt niet die woorden zitten blokken, daar heb ik een hekel aan.)

Het is de bedoeling om de details te doorgronden en niet om enkel de algemene boodschap van het boek in kwestie te begrijpen, en ook om mijn woordenschat te vergroten.

Suggesties?

mientje
Forum addict
Forum addict

Bericht door mientje » 23 nov 2013 21:04

Ik zou het blijven in het schriftje schrijven en dan twee maal het boek lezen. Op die manier zal je het boek beter begrijpen en zal je je woordenschat begrijpen, want je zal zien dat je de tweede keer meer woorden kent dan de eerste keer.

...waarom je soms posters ziet voor dingen die uitverkocht zijn.

Sylvan
Senior user
Senior user

Bericht door Sylvan » 24 nov 2013 10:03

mientje schreef:Ik zou het blijven in het schriftje schrijven en dan twee maal het boek lezen. Op die manier zal je het boek beter begrijpen en zal je je woordenschat begrijpen, want je zal zien dat je de tweede keer meer woorden kent dan de eerste keer.

...waarom je soms posters ziet voor dingen die uitverkocht zijn.
1) die posters hangen er al van voordien
2) uitverkocht is helaas niet effectief uitverkocht.
er zijn dan nog altijd superveel tickets die verkocht worden op die sites die dan het 3dubbele vragen. of er zijn mensen die hun ticket doorverkopen

OT: of ik die knappe blonde jongen die ik gisteren in Gent zag ooit nog ga terugzien :p
what kind of man loves like this?

Wanderlust
New user
New user

Bericht door Wanderlust » 28 nov 2013 08:11

Of er altijd al zoveel over holebi's in de media kwam of als mij dat nu gewoon pas opvalt omdat ik nu pas door heb dat ik er zelf een ben.
I have seen more than I remember, and remember more than I have seen.

Kat
Experienced user
Experienced user
Contacteer:

Bericht door Kat » 28 nov 2013 09:50

Wanderlust schreef:Of er altijd al zoveel over holebi's in de media kwam of als mij dat nu gewoon pas opvalt omdat ik nu pas door heb dat ik er zelf een ben.

Mij is het ook al opgevallen, en er wordt ook veel meer over gepraat!

NeW2
Experienced user
Experienced user

Bericht door NeW2 » 28 nov 2013 15:32

... hoe het komt dat ik nu veel meer en betere mannelijke vrienden maak dan vroeger. De laatste tijd ondervind ik dat ik met hen veel betere connecties heb dan met vrouwen. Echt goede gesprekken en ook op langdurig vriendschappelijk vlak.

Hades
Experienced user
Experienced user

Bericht door Hades » 29 nov 2013 13:40

Ik herinner mij van vroeger dat Need for Speed Road Challenge (NFS4) politie had in verschillende talen afhankelijk van de regio.
Nu vraag ik me af of dat in een van de nieuwere reeksen ook te vinden is!
Spoiler! :
Dat was keileuk, in het Schots, Brits en Amerikaans Engels, Frans en Duits

redwings
Forumbeheerder WJNH
Forumbeheerder WJNH

Bericht door redwings » 29 nov 2013 15:21

wat ik misdaan heb...

dingetje
Experienced user
Experienced user

Bericht door dingetje » 01 dec 2013 18:45

waar je in Brussel leuke piercings kan kopen, zo ergens ter hoogte van de grote markt?
Op tijd en stond werd naar mijn stoel gekeken, gepolst of ik al wortel schoot.

jolien2808
Regular user
Regular user

Bericht door jolien2808 » 05 dec 2013 19:29

Welk gevoel eens moet laten overwegen in de verschillende situaties waarin ik 'mij verbind' of die 'ik te horen krijg'...
*Love is a friendship on fire*

jolien2808
Regular user
Regular user

Bericht door jolien2808 » 05 dec 2013 19:31

dingetje schreef:waar je in Brussel leuke piercings kan kopen, zo ergens ter hoogte van de grote markt?
Gaat dat niet daar in die 'shopping' die uitgeeft op de grote markt en langs de andere kant op dat andere pleintje aan die parking. Daar is er ergens een in. Den bozar of hoe dat 'shoppingske' noemt..
*Love is a friendship on fire*

Skipperke
Experienced user
Experienced user

Bericht door Skipperke » 05 dec 2013 21:34

Wanneer de nmbs eens geen vertragingen meer zal hebben waardoor je 30 min langer in de kou staat.

BiNDing
Forum addict
Forum addict

Bericht door BiNDing » 08 jan 2014 23:55

To smartphone or not to smartphone... That is the question.
24/7 vrolijk en enthousiast!
[Forumkoppel van het Jaar 2015]

Wendyke
Regular user
Regular user

Bericht door Wendyke » 09 jan 2014 19:07

BiNDing schreef:To smartphone or not to smartphone... That is the question.
Wel, ik probeer dat ding zo lang mogelijk uit te stellen, want eens ik er ene heb, zal ik wellicht niet meer zonder kunnen. Ik wil soms nog eens een keer onbereikbaar zijn ook en heb het gevoel dat dat met een smartphone al helemaal niet meer mogelijk is.
Spoiler! :
Tot grote frustratie van m'n lief
Ik vraag me eigenlijk niets af. O jawel, maar voorlopig is dat nog top secret.

Gesloten