Outen op Erasmus?

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
Gesloten
PieceOfMyHeart
Regular user
Regular user
Geslacht: Vrouw

Outen op Erasmus?

Bericht door PieceOfMyHeart » 18 feb 2012 20:17

Hey iedereen

ik zit voor vijf maanden op Erasmus in Oostenrijk, wat echt heel tof is. Er zijn elke dag wel feestjes en iedereen is echt heel vriendelijk en zo en ik verveel me hier echt geen moment. Maar aangezien ik hier nog maar net iets meer dan een week ben, heb ik me hier nog niet echt zo geout. De andere erasmussers - waar ik het meeste contact mee heb - komen van allerlei verschillende culturen en delen van de wereld. Nu weet ik dat we in België veel geluk hebben met de acceptatie van holebi's en dergelijke. Maar ik weet niet of het ook zo is in andere landen. Ik heb eens gepolst naar de attitude van mijn Hongaarse flatgenote, en ze heeft zegt ze veel holebi-vrienden maar over het algemeen is het in haar land niet echt aanvaard.
Ik heb me hier nog bij niemand geout en het begint zwaar te worden om me alsmaar als hetero voor te doen. Maar ik ben gewoon bang dat als ik ervoor uitkom, dat ik hier dan de komende vijf maanden in een isolement ga raken.
Ik weet ook niet zo goed hoe ik mijn kamergenote moet gaan vertellen dat ik nu niet bepaald op mannen val :P . Ik heb ook het gevoel dat ik hier echt de enige holebi ben, toch zeker bij de 130 erasmussers hier.
Kan iemand me tips geven of herkent iemand deze situatie?

x
The greatest revenge is to accomplish what others say you cannot do.
So go out & do it.

dr_kat
Regular user
Regular user

Re: Outen op Erasmus?

Bericht door dr_kat » 18 feb 2012 20:42

hoi

Ik heb er geen ervaring mee,maar als ik een "gokje" zou moten wagen,denk ik toch wel dat in een concept als Erasmus jezelf outen mogelijk moet zijn,zonder daarom in een isolement te komen.
Ik bedoel,studenten die zich voor Erasmus opgeven,zijn toch wel openminded naar andere culturen en landen,en hebben zich toch onder andere opgegeven om in een internationale omgeving studie en levenservaring op te doen.Om mensen van verschillende contreien en achtergronden te leren kennen.Er zullen er wel zoals in alle groepen zijn die er problemen mee hebben,maar de grote meerderheid denk ik zal er denk ik wel "normaal" mee omgaan.

Plus de meeste zitten in dezelfde omstandigheid dat ze zich nog onzeker voelen en niet geisoleerd willen raken,dus ik denk niet dat ze je daarom gaan mijden.

Kat

Martijn
Experienced user
Experienced user
Geslacht: Man

Bericht door Martijn » 22 feb 2012 21:46

Zat zelf vorig jaar een half jaar in Nederland en het valt allemaal beter mee als je denkt hoor. Ik heb het zelf ook heel lang voor mezelf gehouden en pas na vier maanden heb ik het tegen de mensen die ik vertrouwde en leuk vond verteld. De enige negatieve reacties waren van een Duitser en een Wit-Rus maar dat was niet persoonlijk aan mij gericht maar meestal in een algemeen gesprek, ik heb me dan ook niet aan hen persoonlijk geout. De reacties waren allemaal super. Ze gingen het voor mij opnemen als er ooit iets gebeurde als Mikalai nog eens zo'n opmerking zou maken, enzovoort.
Trouwens in ons huis met 40 buitenlanders bleken uiteindelijk 2 homo's en 5 biseksuelen te zitten terwijl niemand het wist van elkaar. Zelfs mijn roommate uit Hongkong bleek bi te zijn. En dan heb ik het nog niet eens over het bezoek dat we over de vloer hebben gekregen.

Glamourgirl_10
Senior user
Senior user

Bericht door Glamourgirl_10 » 23 feb 2012 12:04

De meeste erasmussers waren in mijn geval (ik zat een jaar in Duitsland) eigenlijk helemaal niet zo gay-minded. Ik was de enige holebi die zich geout had en de meeste mensen vielen echt wel uit de lucht. Wat absoluut niet betekent dat ik daardoor uitgesloten werd ofzo, het was net leuk om te zien hoe mensen hun mening bijstelden en licht gefascineerd waren door het vreemde wezen dat ik dan wel was. Het Duitse klimaat tegenover holebi's is over het algemeen wel goed, al was de holebi-subcultuur in Hannover nogal marginaal en onontwikkeld (veel mensen houden het daar toch nog verborgen, waardoor je eerder in donkere gay-bars terecht komt). Door de plaatsen waar ik woonde leerde ik ook wel nog een paar homo-jongens kennen, waarvan één een echt-goeie-vriend geworden is.

Ik zou mij sowieso outen, dat is gewoon veel leuker en reken er maar op dat mensen misschien eerst wel wat verbaasd zijn, maar het later gewoon appreciëren. Bovendien is het handig om op erasmusparties één van je goeie vrienden bij de arm te kunnen trekken als er weer een jongen tegen je aan komt schurken.
We gaan oh we gaan naar daar
waar het wilde bloed stroomt

BastardPriest
Senior user
Senior user
Contacteer:

Bericht door BastardPriest » 23 feb 2012 13:50

^Dat verrast me wel een beetje. Ik heb erasmus gedaan in München en daar was het holebi-milieu sterk ingeburgerd.
A church in ruin...

Glamourgirl_10
Senior user
Senior user

Bericht door Glamourgirl_10 » 23 feb 2012 19:37

BastardPriest schreef:^Dat verrast me wel een beetje. Ik heb erasmus gedaan in München en daar was het holebi-milieu sterk ingeburgerd.
Ja maar Duitsland verschilt op dat vlak (en veel andere vlakken trouwens) heel sterk van regio tot regio en van stad tot stad. Wat Noord-Duitsland betreft is het bijvoorbeeld in Hamburg of Berlijn een heel ander verhaal. En Zuid-Duitsland is gewoon iets heel anders dan Noord-Duitsland tout court.
We gaan oh we gaan naar daar
waar het wilde bloed stroomt

wave
New user
New user

Bericht door wave » 24 feb 2012 23:02

Hey!

Zelf zit ik nu in mijn tweede jaar van een erasmus mundus richting, wat inhoud dat ik regelmatig in een andere klas zit met een mengsel van andere nationaliteiten. Vorig semester was in in Frankrijk en nu ben ik in Portugal. Ik schreeuw mijn voorkeuren niet van de daken, maar niemand heeft er ooit een probleem mee gehad dat ik lesbisch ben :) En dat was het zelfde voor een homo van mijn richting.
Dus eigenlijk wil ik gewoon zeggen: maak je er absoluut geen zorgen over! Mijn ervaring is dat erasmusers altijd heel open minded mensen zijn (deugh, anders doe je het niet), zoals hierboven al vermeldt. En als er dan eentje toch een probleem mee heeft, who cares? Bovendien: je bent er maar voor 5 maanden, dus laat je gaan :P ! Als iedereen je haat, negeert en bespuwt, je trapt het toch af op het einde 8)

LaOnda
New user
New user

Bericht door LaOnda » 29 feb 2012 19:03

wave schreef:Hey!

Zelf zit ik nu in mijn tweede jaar van een erasmus mundus richting, wat inhoud dat ik regelmatig in een andere klas zit met een mengsel van andere nationaliteiten. Vorig semester was in in Frankrijk en nu ben ik in Portugal. Ik schreeuw mijn voorkeuren niet van de daken, maar niemand heeft er ooit een probleem mee gehad dat ik lesbisch ben :) En dat was het zelfde voor een homo van mijn richting.
Dus eigenlijk wil ik gewoon zeggen: maak je er absoluut geen zorgen over! Mijn ervaring is dat erasmusers altijd heel open minded mensen zijn (deugh, anders doe je het niet), zoals hierboven al vermeldt. En als er dan eentje toch een probleem mee heeft, who cares? Bovendien: je bent er maar voor 5 maanden, dus laat je gaan :P ! Als iedereen je haat, negeert en bespuwt, je trapt het toch af op het einde 8)

haha, leuke houding! En ziet er een super leuke richting uit ook...gewoonweg ieder semester in een ander land? Wou dat het bestond toen ik studeerde.

Ikzelf heb me geout toen ik op erasmus was...als ik nooit was gegaan, zat ik misschien nu nog steeds in die kast.....DANKU erasmus!

Calix

Bericht door Calix » 13 mar 2012 21:50

Als ik hier zo meelees lijk ik wel de enige te zijn die zich op Erasmus niet geout heeft. Ik heb zelf een semester in Bremen, Duitsland gezeten, maar mijn Erasmusstad heeft weinig tot niks van impact gehad op de beslissing om mij niet te outen. Ik ging vooral met Oost-Europese kerels om (Polen, Hongaren, etc.) en ik vond het niet meteen een goed idee om hen te vertellen dat ik homo ben.

Maar ik heb op geen enkel moment tijdens dat semester het gevoel gehad dat ik de waarheid niet meer kon verbergen. Ik heb op een gegeven moment wel een paar meisjes verteld dat ik homo was en die vertelden mij dan dingen als "we love you no matter what", maar ook zonder dat gedaan te hebben zou ik een pracht van een tijd gehad hebben.

Uiteindelijk is mijn homoseksualiteit maar een stukje van wie ik ben en heb ik de rest van mijn persoonlijkheid met hen kunnen delen. Ik vond het enorm fijn 'one of the guys' te zijn.

zelientje
Regular user
Regular user

Bericht door zelientje » 28 mar 2012 04:52

hey,

Ik zit nu in mijn 8e maand op uitwisseling in Chile, en ik ben buiten een paar mensen van de uitwisselingsgroep ook totaal niet out. En het begint me toch wel wat zwaarder te worden.
Thuis ben ik helemaal out, maar hier ligt het toch nog altijd gevoelig.
Chile is een zwaar katholiek land en hoewel de jongere generaties over het algemeen zeggen dat ze er geen probleem mee hebben, zijn de conversaties toch vaak negatief getint.

Ik zit hier in een Chileens gastgezin en ik had het er eens over met mijn hostmom. Ik vermelde dat ik toch wel een flink aantal gay vrienden had en dat ik daar dus absoluut geen probleem mee had. Waarop haar reacties was 'maar jij bent zo niet he! jij houdt van mannen! net als ik!' daar sta je dan :)
Onder mijn vrienden op school praten ze wel eens over 'de lesbische in onze vorige klas' en dan voel je toch ook wel dat als ik me out ze me helemaal anders zouden gaan bekijken en daar heb ik eerlijk gezegd echt geen zin in.

Gezien ik nooit echt problemen had met mezelf en eigenlijk meteen out was, wist ik ook nooit hoe zwaar het voelde om nog in de kast te zitten.
nu wel dus, maar ik kom er wel over heen.

Erasmus, uitwisseling, het is allemaal in pot nat, waar je ook zit, maak er de tijd van je leven van! Ik heb nog geen second spijt van hier te zitten en jij vermoedelijk ook niet ;)
Het lesbisch zijn is slechts een aspect van mijn leven en het bepaald niet wie ik ben he, dus ik ben ook niet van plan om het mij te laten bepalen. Maar toch heb ik het moeilijk af en toe en dan ben ik toch blij dat een deel van mijn uitwisselingsvrienden weten dat ik op vrouwen val en dat ik er met hen over kan praten.

All out, beetje out of niet out, dat beslis je zelf maar :D
En verder, party on!
one day you realize that sadness is just another word for not enough coffee

Saar -
New user
New user

Bericht door Saar - » 30 apr 2012 15:25

LaOnda schreef: Ikzelf heb me geout toen ik op erasmus was...als ik nooit was gegaan, zat ik misschien nu nog steeds in die kast.....DANKU erasmus!
Ik ook ! Je leert jezelf kennen op Erasmus. Ik had al zo'n 3 jaar twijfels, maar sinds ik hier ben weet ik het zeker. En ik heb me van hieruit dan ook geout naar mijn ouders toe! Haha, wel een beetje raar misschien via skype.

En in Spanje zijn ze echt super gay-minded. Ik kom hier meer holebi's tegen dan ik al in heel mijn leven ben tegengekomen.
I'm not an alcoholic. Alcoholics go to meetings. I'm a drunk, we go to parties.

Damerino
New user
New user

Bericht door Damerino » 13 mei 2012 22:38

Ik ga volgend jaar (normaal gezien) naar Italië op erasmus. Mijn geaardheid zou daar dus nog wel eens een heikel puntje kunnen worden :D en ik moet toegeven dat ik er toch wel regelmatig mee bezig ben.
Ik zal het daar niet aan de grote klok gaan hangen dat ik homo ben, maar ik heb evenmin zin om mij anders voor te doen dan ik ben. Daar hebben we geen tijd voor in het leven en dat heb ik misschien al veel te lang gedaan. Het is nu ook niet dat ze er naast zullen kunnen kijken, vrees ik ...
Hoe dan ook, er zullen altijd wel mensen zijn die een voldoende hoog IQ en EQ hebben en niet te bekrompen zijn je te aanvaarden zoals je bent. Het andere gedeelte van de populatie, daar heb ik er liever zo weinig mogelijk van in mijn directe omgeving :)
Ik hou mijn hart vast en mijn vingers gekruist :D dita incrociate!

Veel succes aan alle andere erasmussers en wees vooral wie je bent, niet iets wat de anderen zouden willen dat je bent! IN BOCCA AL LUPO!!!

Un bacione X
Being unstable and bitchy is all part of my mystic.

Gesloten