hoe vertellen?

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
jorisje
Regular user
Regular user
Geslacht: Man

hoe vertellen?

Bericht door jorisje » 02 aug 2011 19:53

Hoe vertel je in godsnaam aan je ouders dat je homo bent? Ik heb het al zo dikwijls geprobeert maar telkens klap ik dicht. Ik krijg er dan geen woord meer uit. Tot nu toe weten 2 van mijn vrienden het, maarja dat was ook niet echt moeilijk aangezien zij zelf homo zijn. Heeft er iemand tips om het aan mijn ouders te vertellen?

Sistje
Regular user
Regular user

Re: hoe vertellen?

Bericht door Sistje » 04 aug 2011 18:45

Heel veel mensen worstelen met hetzelfde probleem (ik ook). Er bestaat geen perfecte manier. Van alles wat ik op het forum ben tegengekomen zijn dit de enige tips die ik kan geven:

- Laat foldertjes van WJNH rondslingeren.
- Probeer eventueel het gesprek op het onderwerp te brengen (via televisieprogramma's, krantenartikel, ...)
- Schrijf een brief naar je ouders.
- Vertel het eerst aan één van je ouders, veel mensen vinden het makkelijker om het eerst aan hun moeder te vertellen.

De ultieme manier is echter deze:

(Sorry, maar dit filmpje blijft veel te geniaal :lol: )

Stevieboy
Experienced user
Experienced user

Bericht door Stevieboy » 04 aug 2011 23:18

Ik zou het alvast NIET zo doen :wink:

Als je het moeilijk vindt om ze het rechtstreeks te vertellen zou ik ook opteren voor het schrijven van een briefje of het onzorgvuldig laten rondslingeren van privéspullen (zo beginnen ze er misschien zelf over). Het is even lastig en doorbijten, maar als je denkt dat ze het uiteindelijk wel gaan accepteren, valt het best wel mee. Ikzelf kon het niet tegen mijn beide oudes vertellen en heb dan maar al mijn moed bijeengeraapt, het aan mijn moeder opgebiecht, en zj heeft mijn vader, grootouders etc. ingelicht :)

Succes!

rakkertje95
New user
New user

Bericht door rakkertje95 » 06 aug 2011 15:14

Heb ook dit probleem gehad maar bij mij is het opgelost omdat ik "geout ben", klinkt heel raar maar het is een complex verhaal. Praat eens met je ouders, pols eens wat zij van homosexualiteit denken,... Het is volgens mij inderdaad gemakkelijker het eerst aan een van je ouders te vertellen (diegene die de meest positieve reactie zou geven) en dan gaat dat wel vanzelf. Als je er zelf klaar voor bent en die grote, maar juiste en verlossende stap wil zetten zou ik het zeker propeberen. Na je outing zal er waarschijnlijk wel een heel nieuwe wereld voor je opengaan die je wel zal bevallen ;), veel succes! R95

jorisje
Regular user
Regular user

Bericht door jorisje » 07 aug 2011 20:59

bedankt om te reageren

Mijn moeder zou het volgens mij niet erg vinden, maar mijn vader en broer zijn nogal homofobisch. Nu ik zou het hen het liefst persoonlijk vertellen. Maar ik vind het gewoon zo moeilijk om daarover te beginnen. Hopelijk gaat mij toch eens lukken.

Mordicus
Experienced user
Experienced user

Bericht door Mordicus » 07 aug 2011 21:11

Ik zei gewoon: 'Ma, ik kom pas morgen naar huis want vanavond blijf ik bij x slapen'.

Easy Peasy.

De grootouders daarentegen...
daar heb ik toch precies nog niet genoeg lef voor.
So it goes.

DeafDonald
Regular user
Regular user

Bericht door DeafDonald » 11 aug 2011 14:36

jorisje schreef:bedankt om te reageren

Mijn moeder zou het volgens mij niet erg vinden, maar mijn vader en broer zijn nogal homofobisch. Nu ik zou het hen het liefst persoonlijk vertellen. Maar ik vind het gewoon zo moeilijk om daarover te beginnen. Hopelijk gaat mij toch eens lukken.
Heb ervaring met homofobische vader.... ik ken je vader natuurlijk niet maar als hij erg op eerlijkheid en vertrouwen in gesteld (zoals de mijne) dan zou ik het best aan hem als eerste vertellen (of hem toch wijsmaken dat hij de 1e is die het weet) ... Als je vader eerder afstandelijk is dan zou ik gewoon het onderwerp ever ter sprake brengen en then just go for it ... probeer hen een beetje naar de mond te praten... en negeer kwetsende opmerkingen in het begin... mss reageren ze niet zoals je wou,, maar het blijven je broer en je vader dus ze houden wel van je ...
'History will be kind to me for I intend to write it.'
Sir Winston Churchill

jorisje
Regular user
Regular user

Bericht door jorisje » 22 aug 2011 18:54

Ik blijf het maar uitstellen en ik vind hoe langer ik ermee wacht hoe moelijker het wordt. Ik heb zo een gevoel dat ik hen aan het beliegen ben, wat ik dus absoluut niet wil.

jorisje
Regular user
Regular user

Bericht door jorisje » 04 sep 2011 19:31

Morgen ga ik het vertellen aan mijn nichtje (heb ik een goede band mee). Ik heb haar daarnet een sms'je gestuurd dat ik haar morgen iets wil vertellen, dus nu kan ik niet meer terug. Alleen weet ik nog niet goed hoe ik dat moet zeggen. Hopelijk komt het goed!

DeafDonald
Regular user
Regular user

Bericht door DeafDonald » 10 sep 2011 11:09

Hoe was de reactie van je nichtj ?
'History will be kind to me for I intend to write it.'
Sir Winston Churchill

jorisje
Regular user
Regular user

Bericht door jorisje » 10 sep 2011 12:32

DeafDonald schreef:Hoe was de reactie van je nichtj ?
Der is iets tussengekomen waardoor dat ik haar niet gezien heb. Dusja heb ik het haar nog niet kunnen vertellen.

KoenFrem
New user
New user

Bericht door KoenFrem » 14 nov 2011 17:50

Ik weet niet of je het ondertussen al gelukt is om je te outen, maar als je echt niet durft dan kunnen wij je misschien helpen. Wij maken het televisieprogramma 'uit de kast', en volgen daarvoor mensen die zich outen. In Nederland is er al een reeks gemaakt. Die afleveringen kan je bekijken op http://uitdekast.kro.nl/.

Het is niet evident om zo'n gevoelig thema op TV te brengen, maar de Nederlanders zijn daar volgens mij heel goed in geslaagd. Wij willen hetzelfde doen. En dat er nood is aan zo'n programma dat zal jij ook wel begrijpen. De meeste hetero's hebben geen idee hoe groot het taboe nog altijd is. Als een aantal mensen hun verhaal op TV vertellen dan kan dat toch wel het een en ander in beweging brengen en voor meer begrip zorgen.

Als je mee zou doen, dan is er eigenlijk geen weg terug. Dan weet je dat je het zal vertellen. Wij zullen je daarbij steunen. Denk er eens over na. Je kan ons mailen op: uitdekast@fremantlemedia.com.

Maar of je nu meedoet of niet, alleszins veel succes gewenst.

Lucashot
New user
New user

Bericht door Lucashot » 03 feb 2012 21:26

Ik heb het net aan m'n pa (m'n moeder is ondertussen overleden) en m'n oudere zus verteld... Maar ik durf het echt niet bij m'n broertje.. Weet eigenlijk niet ech waarom.. :S

Kan iemand me tips geven ofzo??? Dank je! :)

xxx

jorisje
Regular user
Regular user

Bericht door jorisje » 23 feb 2012 16:19

Lucashot schreef:Ik heb het net aan m'n pa (m'n moeder is ondertussen overleden) en m'n oudere zus verteld... Maar ik durf het echt niet bij m'n broertje.. Weet eigenlijk niet ech waarom.. :S

xxx
Hey Lucashot

Hoe oud is jou broertje? Hoe heb jij het verteld aan je vader en zus?
Groetjes

Saxofonist
New user
New user

Bericht door Saxofonist » 06 jul 2012 08:42

Ik vind dat berichtje van Freemantle echt ongepast...
De media moet toch zo veel verkloten.

TeQuieroMiChica
Regular user
Regular user
Geslacht: Vrouw

Bericht door TeQuieroMiChica » 06 jul 2012 18:55

Heeeey

Ik klapte ook telkens toe en heb het regelmatig geprobeerd, maar 't lukte langs geen kanten. Ik heb dan een brief geschreven naar mijn ouders. Ik heb ervoor gezorgd dat die helemaal op punt stond, dus niet alleen 'ik ben lesbisch.' Toen mijn ouders thuis kwamen, ging ik met de brief naar beneden en ze vroegen voor wie die was. Ik zeg voor jullie, maar misschien zetten jullie zich beter even. Dat was eruit en ze zijn dan beginnen lezen. Door al mijn emoties ben ik daarbij ook nog eens beginnen wenen. Ik was gewoon zo content dat dat moment er eindelijk was, dat ik 't hen kon 'zeggen'. Een hele opluchting met andere woorden. Ik deed dit zo'n groot jaar terug en ik ga binnen drie weken mee op min 19 zomerkamp, dus zo slecht heb ik 't er nog niet vanaf gebracht. Ze hebben wel wat tijd nodig gehad, maar wie niet?!

Ik hoop dat dit je een beetje de moed geeft om toch de stap te zetten.

Succes ermee! Gelijk wat je doet of hoe je 't doet.
Imagine me and you <3

TeQuieroMiChica
Regular user
Regular user

Bericht door TeQuieroMiChica » 06 jul 2012 19:04

jorisje schreef:
Lucashot schreef:Ik heb het net aan m'n pa (m'n moeder is ondertussen overleden) en m'n oudere zus verteld... Maar ik durf het echt niet bij m'n broertje.. Weet eigenlijk niet ech waarom.. :S

xxx
Hey Lucashot

Hoe oud is jou broertje? Hoe heb jij het verteld aan je vader en zus?
Groetjes
Hallo Lucashot

Bij mij was dat ook zo'n beetje het geval. Ik had het aan iedereen thuis verteld, behalve aan mijn jongere broer. Ik dacht van 'die is toch te jong' of 'die trekt hem dat toch niet aan, 't interesseert hem toch niet'. Zo'n dingen... Mijn broer is nu 15 en heb het hem eind vorig jaar (toen was hij 14) verteld. Dat was een half jaar na mijn coming-out bij mijn ouders en oudere zus. En je raadt 't nooit, maar hij wist 't al. Mijn ouders hadden hem al op de hoogte gebracht. Ik had altijd gedacht om hem er niet bij te betrekken, hij heeft nu nog zo'n onbezorgd leven, laat hem dat nog maar een beetje houden. Tot iemand me erop wees dat als ik zo oud was als hem, ik wel al wist dat ik lesbisch ben. Dus ben ik op een dag zijn kamer binnengestapt en gezegd: broer, ik moet je eigenlijk wat zeggen. Je bent verzot op Nils (lief van mijn zus) en je wil zo graag schoonbroers hebben, omdat je de enige jongen bent (buiten mijn pa) thuis. Maar ik denk dat ik je daarin moet teleurstellen, want je zal een schoonbroer en een schoonzus hebben.
Zijn reactie: maar dat wist ik al ze en eigenlijk maakt me dat niet uit.

Voila, daar was ik dan ook 'vanaf'.

En gelijk hoe oud je broer eigenlijk is, hij mag het best weten niet? Als je broer nog heel jong is, kan je het altijd aan de hand van een verhaaltje doen? Oké dat is dan misschien wel voor de aller kleinsten... Of eens het onderwerp aankaarten? Eens over meisjes beginnen babbelen, over zijn 'liefdesleven'? 't beging is denk ik altijd het moeilijkste, eens je over iets in die zin begint te praten, moet het wel lukken, niet? Je moet het daarom niet letterlijk zeggen als dat te moeilijk/lastig is.

Succes! You can do it!
Imagine me and you <3

TeQuieroMiChica
Regular user
Regular user

Bericht door TeQuieroMiChica » 06 jul 2012 19:10

Misschien is het makkelijker om tegen je ouders te beginnen en te zeggen 'Mama, papa, (of hoe je hen ook aanspreekt) ik moet jullie wat vertellen.'
Zo ben je eigenlijk lichtjes 'verplicht' om toch verder te vertellen en heb je de eventuele stilte van ervoor die misschien gepaard ging met enkele bedenkingen in je hoofd al doorbroken. Het is maar een kleine tip, maar zo ben ik begonnen tegen mijn mama over het kamp van min19. En het hielp wel. Ik begon mijn volgende zin en ik was de zenuwen kwijt en al de mogelijke rampscenario's verdwenen.

Good luck!
Imagine me and you <3

ikke27-1
New user
New user

Bericht door ikke27-1 » 14 aug 2012 20:49

:-? hoe moet ik het tegen mijn vrienden vertellen, zullen ze niet iets hebben van, jaaahhh... ik kom niet meer in je buurt straks valt hij op mij!

help me a.u.b.

iemand die met zijn gevoelens worstelt x :-?

miss_nobody
Regular user
Regular user

Bericht door miss_nobody » 14 aug 2012 21:41

ikke27-1 schreef::-? hoe moet ik het tegen mijn vrienden vertellen, zullen ze niet iets hebben van, jaaahhh... ik kom niet meer in je buurt straks valt hij op mij!

help me a.u.b.

iemand die met zijn gevoelens worstelt x :-?
hallo,
als eerste welkom op het forum.
ik zou het zeggen tegen je vrienden,ik dacht eerst ook zo dat ze zo zouden reageren maar bleek dat ze heel positief er over waren. maar ik had hen wel gezegd 'kijk ik ben lesbisch en ik val dus op meisjes, maar wees gerust niet op hetero meisjes!' en al mijn vrienden zeiden ' ahn ok, ik heb daar geen probleem mee. je bent tenslotte nog altijd dezelfde vriendin als der voren alleen dat je nu op meisjes valt'
had wel een paar vriendinnen die niet meer van mij moesten weten, maar dat zijn voor mij geen echte vrienden want die hebben mij niet aanvaard zoals ik ben.
ik zou zeggen doen, straks komen je vrienden het zelf te weten op 1 of andere manier en kan jij je uitleg niet meer doen hoe het zit enal.
hopelijk ben je hier mee geholpen
you only life once <3

Gesloten