Relaties in jeugdwerking

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
twijfelaar1987
Forum addict
Forum addict
Geslacht: Vrouw
Contacteer:

Re: Relaties in jeugdwerking

Bericht door twijfelaar1987 » 13 jul 2011 17:22

Sistje schreef:
want dit kan eventueel de reputatie van de chiro schaden!
Walgelijk. Gewoonweg walgelijk. Een jeugdbeweging hoort diversiteit hoog in het vaandel te dragen. Als er bepaalde ouders daar problemen mee zouden hebben, dan is dat hun probleem en niet dat van uw chiro. Het zou me bovendien zwaar verbazen dat er veel ouders zijn die zich daar iets van gaan aantrekken.
Dat denk ik ook eigenlijk. Op één of andere manier zou dat mss zelfs nog sympathie opwekken.

Bovendien hebben we een jongen (11) in de Chiro, die volgens ons homo is, maar dat zelf nog niet ontdekt heeft. Stel dat hij zelf ooit zijn coming-out wilt doen, maar weet dat wij dat een jaar verborgen gehouden hebben, dan gaat hij misschien ook twijfelen. En denken dat ze het in de Chiro niet gaan aanvaarden. Terwijl wij nu een mooi voorbeeld kunnen zijn voor hem (of andere kinderen) dat je je niets mag aantrekken van wat anderen er over denken en gerust mag uitkomen voor je geaardheid.
system crash schreef: Ik was daar ook verbaasd over, maar blijkbaar wel. Tis mijn vriendin, en ze mag bvb niet zeggen tegen de kinderen/jongeren onder haar hoede dat haar lief een meisje is. Ze is verplicht mijn naam te vervormen naar de mannelijke vorm. Ze hebben haar meegedeeld toen ze de cursus deed dat ze er nooit openlijk voor mag uitkomen dat ze lesbisch is (tegenover de kinderen toch, de moni's mogen het wel weten). Ik weet het fijne er niet van, maar eigenlijk moet ik zeggen dat ik het wel erg vind.
Euh, welke organisatie is dat? :o
Springbal schreef: Darwin for Premier!
Twijfelaar for Vice Premier!
I can't help it, I like to party, it's genetic, It's electrifying
Wind me up and watch me go, where she stops nobody knows

Echo
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Echo » 13 jul 2011 18:14

Wat je eventueel ook nog kunt doen, is contact opnemen met nationaal niveau van Chiro. Naar ik me herinner werken daar nog een paar oud-WJNH-vrijwilligers en een oud-stafmedewerker. (maar zoiets is misschien niet onmiddellijk een verzoenende weg naar een oplossing, maar kan misschien wel voor bemiddeling zorgen, moest het echt uit de hand lopen).

Of je speelt het tactisch. Je geeft toe en gaat je outen aan de ouders. Maar je begint bij het meest liberale ouderpaar (die jullie misschien al lang kennen), die dan gaan klagen bij de andere leiding dat dat geen manier van werken is, en compleet idioot, etc. waardoor je eigenlijk je medeleiding ongelijk gaat geven, omdat het net outen van jullie als koppel veel meer commotie zal geven dan gewoon het koppel zijn.

Maar dat zijn misschien noodoplossingen, niet de meest verzoeningsvriendelijke - latersamenwerkingsoplossingen alleszins.

Of je kunt ook afspreken om in het midden van de week eens te evalueren hoe het loopt en of dit nu echt een probleem is.

(Maar ik denk dat dit conflict best voor het kamp opgelost is, anders zal het blijven spannen op kamp, en dan zijn mensen al wat meer moe en prikkelbaarder, en dan kan het wat ontvlambaar is, en om op zo'n moment een conflict goed op te lossen, wordt al wat moeilijker).
Ik ben een van die robuuste lezers die lezen zoals ze snurken, eten en winden laten – een gildenbroeder van het eerlijke ezelsoor en niet van het pretentieuze leeslint.
Patrick Demompere

Desire. Poetry. -
Verlangen is het beest in mijn wijn.

twijfelaar1987
Forum addict
Forum addict
Contacteer:

Bericht door twijfelaar1987 » 13 jul 2011 19:54

Ondertussen hebben wij - voor de goede vrede, wij willen ook gewoon een leuk kamp - toegegeven om niet samen in de leiding te staan. Daardoor vinden zij het outen blijkbaar al niet meer nodig. We gaan ook nog eens vergaderen en dan is het hopelijk opgelost en uitgepraat voor we op kamp vertrekken.

Mijn motivatie om mij in te zetten voor het kamp is ondertussen wel gedaald, jammer genoeg. Ik vind het stom van mezelf dat ik mij dat zo aantrek, maar het is ook echt wel iets heel persoonlijk. Ik heb het gevoel dat ik al geviseerd ga worden als ik nog maar eens lach naar Djoelie, bij wijze van spreken.

Natuurlijk gaat dit na 't bivak nog een staartje krijgen, want ik wil wel eens weten wat zij nu juist verwachten van ons, en wat ze bedoelen met die reputatie. Ik heb er namelijk geen probleem mee dat ouders het zouden weten en wil het niet langer verstoppen aangezien we nu ook gaan samenwonen, maar 't is ook niet dat ik voor de ouders hun deur ga staan en even ga vertellen dat ik lesbisch ben en de groepsleidster mijn lief is.

En dan zouden we mss wel eens raad kunnen vragen bij Chiro Nationaal ofzo. Ik sta heel graag met Djoelie leiding, net omdat het zo goed klikt tussen ons in het leiding geven, niet omdat ze mijn lief is (alé, stiekem ook wel een beetje natuurlijk :) ) En voor haar is dat het enige moment om mij in een rokje te zien, dat gaan ze haar toch niet afnemen? :D

Mordicus
Experienced user
Experienced user
Geslacht: Man

Bericht door Mordicus » 13 jul 2011 21:20

Nu moet ik wel heel eerlijk toegeven dat ik als hoofdmoni ook geen fan ben van koppels in de moniploeg op kamp.

Over gans het gedoe met de ouders op de hoogte brengen en weet ik nog allemaal, daarvoor mag je gerust keihard op mijn verontwaardiging rekenen!
So it goes.

twijfelaar1987
Forum addict
Forum addict
Contacteer:

Bericht door twijfelaar1987 » 13 jul 2011 21:44

Mordicus schreef:Nu moet ik wel heel eerlijk toegeven dat ik als hoofdmoni ook geen fan ben van koppels in de moniploeg op kamp.
Al is dat mijn eigen standpunt niet, ik snap wel dat mensen dat niet zo'n goed idee vinden, en ik wil me daar aan aanpassen (wat ik dus ook gedaan heb). Maar ondertussen staan we wel al een gans jaar samen leiding, en werd er nooit iets van gezegd, ook omdat we er volgens mij wel volwassen mee omspringen en niemand een reden had om er iets van te zeggen.

puppy_eyes
New user
New user

Bericht door puppy_eyes » 13 jul 2011 22:06

Ik vind het ook belachelijk dat ze er een heel jaar geen probleem hebben van gemaakt tot net iets voor het kamp. Ook naar de kinderen toe vind ik dat niet echt kunnen. Heel het jaar hebben ze een vaste leiding, en op kamp hebben ze dan een andere leiding. De kinderen gaan zich toch ook afvragen waarom er een leiding verandert is? Alé, in onze scouts was dat toch de gewoonte dat de leiding een heel jaar een vaste tak had... En zolang jullie niet staan te kussen of handjes vasthouden voor de kinderen, is er toch geen probleem? Nuja, tis natuurlijk wel jammer da jij u hebt moete aanpasse :s En het feit dat je u zou moete outen naar de ouders toe is er ook maar over... maar ja, nu make ze daar blijkbaar geen punt meer van.

muisXx
New user
New user

Bericht door muisXx » 13 jul 2011 22:22

Bij welke organisatie zit ze dan?
Bij ons wordt jezelf zijn juist aangemoedigd, ze raden alle mensen aan (dus ook de hetero's) om niet teveel over je relaties te babbelen tegen de kinderen om het geroddel wat binnen de perken te houden.

Mochten ze zo'n regel invoeren zouden ze serieus wat problemen krijgen

twijfelaar1987
Forum addict
Forum addict
Contacteer:

Bericht door twijfelaar1987 » 13 jul 2011 22:25

puppy_eyes schreef:Ik vind het ook belachelijk dat ze er een heel jaar geen probleem hebben van gemaakt tot net iets voor het kamp. Ook naar de kinderen toe vind ik dat niet echt kunnen. Heel het jaar hebben ze een vaste leiding, en op kamp hebben ze dan een andere leiding. De kinderen gaan zich toch ook afvragen waarom er een leiding verandert is? Alé, in onze scouts was dat toch de gewoonte dat de leiding een heel jaar een vaste tak had... En zolang jullie niet staan te kussen of handjes vasthouden voor de kinderen, is er toch geen probleem? Nuja, tis natuurlijk wel jammer da jij u hebt moete aanpasse :s En het feit dat je u zou moete outen naar de ouders toe is er ook maar over... maar ja, nu make ze daar blijkbaar geen punt meer van.
Even ter verduidelijking: ik ben eigenlijk vlinder en spring dus in bij de afdeling waar het het meest nodig is. Afgelopen jaar was dat vooral (bijna altijd eigenlijk) bij de afdeling van Djoelie, en daardoor kennen die kindjes me nu ook het beste. Komt er eigenlijk nog bij dat ik - net omdat ik vlinder ben - niet van plan was om een volledig bivak bij Djoelie te staan, maar overal wat te helpen, en ik zei dat ook toen ik mijn standpunt (om wel met haar leiding te kunnen staan) verduidelijkte, maar blijkbaar was dat ook niet goed.

puppy_eyes
New user
New user

Bericht door puppy_eyes » 13 jul 2011 22:43

twijfelaar1987 schreef:
puppy_eyes schreef:Ik vind het ook belachelijk dat ze er een heel jaar geen probleem hebben van gemaakt tot net iets voor het kamp. Ook naar de kinderen toe vind ik dat niet echt kunnen. Heel het jaar hebben ze een vaste leiding, en op kamp hebben ze dan een andere leiding. De kinderen gaan zich toch ook afvragen waarom er een leiding verandert is? Alé, in onze scouts was dat toch de gewoonte dat de leiding een heel jaar een vaste tak had... En zolang jullie niet staan te kussen of handjes vasthouden voor de kinderen, is er toch geen probleem? Nuja, tis natuurlijk wel jammer da jij u hebt moete aanpasse :s En het feit dat je u zou moete outen naar de ouders toe is er ook maar over... maar ja, nu make ze daar blijkbaar geen punt meer van.
Even ter verduidelijking: ik ben eigenlijk vlinder en spring dus in bij de afdeling waar het het meest nodig is. Afgelopen jaar was dat vooral (bijna altijd eigenlijk) bij de afdeling van Djoelie, en daardoor kennen die kindjes me nu ook het beste. Komt er eigenlijk nog bij dat ik - net omdat ik vlinder ben - niet van plan was om een volledig bivak bij Djoelie te staan, maar overal wat te helpen, en ik zei dat ook toen ik mijn standpunt (om wel met haar leiding te kunnen staan) verduidelijkte, maar blijkbaar was dat ook niet goed.
Aaaah, da verklaard waarom je eerder iets zei van 'gewoon paar activiteiten samen te laten geven'. Kvond da al raar :P Nuja, tslaat nog steeds nergens op, vooral omdat ze er voordien geen probleem van maakten.

sporty-
Senior user
Senior user
Contacteer:

Bericht door sporty- » 13 jul 2011 23:42

zelf ben ik nooit bij de chiro geweest maar bijna al de meisjes in mijn familie wel,van pinkels tot leidster en mijn zus al een paar jaar zelfs als kookouder.die kan maar geen afscheid nemen...
en al mijn neven die zijn/waren bij de ksa
bij mijn weten is het tijdperk waarin jeugddbewegingen synoniem waren voor katholieke kweekvijvers en opleiding tot non of pastoor al lang gepasseerd hoor.
hoeveel kinderen ik ni ken die zelf uit leidingskoppels voortkomen. ok de meeste uit chiro-ksa koppels maar ook veel uit scouts koppels.
en vandaag de dag is dat ook geen probleem.
als er samen activiteiten zijn dan zijn die koppels toch ook samen en daar wordt ook geen probleem van gemaakt.
ik werk zelf op een school en daar weten de meeste van mijn collega's ook dat ik lesbisch ben en mijn directrice ook en die maken daar ook geen probleem van.vroeger ging ik babysitten en al op jonge leeftijd werden die kinderen met holebi's geconfronteerd en die waren zich daar heel bewust van wat dat inhield en dat dat de normaalste zaak van de wereld was....dus waarom zou dat dan voor jullie niet kunnen.als de ouders geen probleem maken en t gewest ook niet waarom zouden die medeleiders of leidsters dat dan doen.t lijkt me eerder dat ze jaloers zijn.die ene toch
embrace the colours in your life
-------------------------------------

http://www.myspace.com/sportysspace

sporty-
Senior user
Senior user
Contacteer:

Bericht door sporty- » 15 jul 2011 14:22

vind ik er ook van.niemand trouwens.zolang jullie je taak als leiding goed doen heeft niemand zich in jullie priveleven te moeien.
zoals ik hier eerder al vermeldde.ik ben jaren vaste babysit geweest bij de kinderen van mijn moeder haar nicht,en ok dat is dan mss familie,maar die hadden ook absoluut geen probleem met mijn lesbisch zijn,hun personeel in t restaurant is ook voor een groot deel gay.en de kids zijn daar mee opgegroeid en die vinden allemaal heel normaal en cool.
op een keer moest ik met oudjaar babysitten en hebben ze zelfs voorgesteld dat ik mijn toenmalig lief mocht meebrengen dus what the hell is the big deal.je moet hedendaagse kinderen echt niet onderschatten.t zijn geen doetjes hoor.zelfs peuters niet. en in jeugdbewegingen zitten minstens lagere schoolkinderen die al heel goed weten hoe de wereld ineen zit.
embrace the colours in your life
-------------------------------------

http://www.myspace.com/sportysspace

Djoelie
Experienced user
Experienced user

Bericht door Djoelie » 19 jul 2011 15:35

Om jullie allen even op de hoogte te houden. Er was gisteren vergadering over de 'kwestie'. Uiteindelijk bleek dat iedereen de mails nogal mis interpreteerde, en dat alle partijen zich er slecht bij hadden gevoeld, en dat was eigenlijk helemaal niet nodig. Zo is het nog maar eens bewezen dat je zo'n dingen echt niet via mail mag bespreken.
Het komt er nu gewoon op neer dat we de vlinders min of meer vast per afdeling inzetten, maar dat kan af en toe, afhankelijk van je spel, nog veranderen. En de koppels mogen dus af en toe wel nog eens samen staan.
Conclusie: much a do about nothing, want er is niets veranderd eigenlijk.

sporty-
Senior user
Senior user
Contacteer:

Bericht door sporty- » 19 jul 2011 15:48

jeeeuuuij
hipppiehoi :fire:
e :spank:
"en wilde gij een sterreke zijn...kom bij de chiro-kom bij de chiro"
yihaa