Relaties in jeugdwerking

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
Djoelie
Experienced user
Experienced user
Geslacht: Vrouw

Relaties in jeugdwerking

Bericht door Djoelie » 12 jul 2011 12:21

Een heel jaar sloven wij ons allebei uit om de Chiro succesvol te maken. Iedereen in de leiding weet dat wij een koppel zijn, en iedereen ZEI dat ze er geen probleem mee hadden. Nu zijn we een week verwijderd van ons kamp, en plots komen allerlei bemoeizieke e-mails op ons (en de rest van de leidingsploeg) af.

De ergste van al is toch wel deze:
Ik vind namelijk ook niet echt dat koppels bij dezelfde afdelingen mogen staan
maar als jullie dit willen voor enkele activiteiten, vind ik persoonlijk dat dit eerst in een vergadering moet besproken worden
en alle leiding hiermee akkoord moeten gaan! Het is een chiro van alle leiding en iedereen moet, voor zulke eventuele strubbelingen en
dingen waarmee niet dezelfde mening is tussen groepsleidingen, mee beslissen! dit geldt hetzelfde voor het eventueel bekend maken
dat jullie een koppel zijn, want dit kan eventueel de reputatie van de chiro schaden! Ik stel ook voor om eens met het gewest te praten
omtrent deze situatie en kijken wat zij hierop te zeggen hebben en eventueel tips te geven en te vertellen wat zij het beste vinden.
We moeten als chiro samen werken en maken dat er om deze beslissingen geen ruzies gemaakt worden.
Mede-verontwaardigingen op het forum doen toch wel een beetje deugd om te lezen.

En dan te denken dat we een heel jaar geregeld bij elkaar in de afdeling stonden, maar dat er toen niet op gesproken werd.

Echo
I have no life
I have no life
Contacteer:

Re: Slices of life

Bericht door Echo » 12 jul 2011 12:40

Komaan, in iedere jeugdbeweging zit er altijd wel ergens een koppel in de leiding. Hoeveel kinders uit die Chiro zijn zelf niet afkomstig uit een koppel dat elkaar in de Chiro heeft leren kennen?
Dikke zever. Zeg gewoon dat jullie in het bijzijn van de kinderen niet als koppel gaan gedragen (dat lijkt me ook maar meer dan logisch), maar voor de rest is dat echt quatsch.
Ik ben een van die robuuste lezers die lezen zoals ze snurken, eten en winden laten – een gildenbroeder van het eerlijke ezelsoor en niet van het pretentieuze leeslint.
Patrick Demompere

Desire. Poetry. -
Verlangen is het beest in mijn wijn.

Djoelie
Experienced user
Experienced user

Bericht door Djoelie » 12 jul 2011 12:46

Echo schreef:Komaan, in iedere jeugdbeweging zit er altijd wel ergens een koppel in de leiding. Hoeveel kinders uit die Chiro zijn zelf niet afkomstig uit een koppel dat elkaar in de Chiro heeft leren kennen?
Dikke zever. Zeg gewoon dat jullie in het bijzijn van de kinderen niet als koppel gaan gedragen (dat lijkt me ook maar meer dan logisch), maar voor de rest is dat echt quatsch.
Dat weten wij ook. En wij zijn ook oud genoeg om daar verstandig mee om te gaan. Maar blijkbaar zitten er een aantal homofoben in de groep.

Echo
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Echo » 12 jul 2011 13:05

Djoelie schreef:
Echo schreef:Komaan, in iedere jeugdbeweging zit er altijd wel ergens een koppel in de leiding. Hoeveel kinders uit die Chiro zijn zelf niet afkomstig uit een koppel dat elkaar in de Chiro heeft leren kennen?
Dat weten wij ook. En wij zijn ook oud genoeg om daar verstandig mee om te gaan. Maar blijkbaar zitten er een aantal homofoben in de groep.
Echt stom. Zeker dat ze daar nu mee komen aandraven. Misschien moet je je eens heel goed boos maken en hun complete onzinnige houding wegargumenteren totdat de foobjes maar 5 cm meer groot zijn of zo.
Echt walgelijk eigenlijk. (ik word er zelf boos van!)
Ik ben een van die robuuste lezers die lezen zoals ze snurken, eten en winden laten – een gildenbroeder van het eerlijke ezelsoor en niet van het pretentieuze leeslint.
Patrick Demompere

Desire. Poetry. -
Verlangen is het beest in mijn wijn.

De lachende profeet
I have no life
I have no life
Geslacht: Man
Contacteer:

Bericht door De lachende profeet » 12 jul 2011 14:19

Echo schreef:
Djoelie schreef:
Echt stom. Zeker dat ze daar nu mee komen aandraven. Misschien moet je je eens heel goed boos maken en hun complete onzinnige houding wegargumenteren totdat de foobjes maar 5 cm meer groot zijn of zo.
²!!!
AGE-411 schreef:Freddy Horion is echt de hipste crimineel ooit in dit apenland.
Binge Drinking Blues: Screwing Society since 1985

dr_kat
Regular user
Regular user

Bericht door dr_kat » 12 jul 2011 14:41

Echo schreef:
Djoelie schreef:
3 echt super belachelijk,zeker gezien dat jullie al een heel jaar samen zoveel doen voor de chiro.

twijfelaar1987
Forum addict
Forum addict
Contacteer:

Relaties in jeugdwerking-2

Bericht door twijfelaar1987 » 12 jul 2011 21:28

Disco Trut schreef:Wat een klucht, bij ons steekt het inderdaad vol koppels, ex-koppels en andere rare amoureuze verhoudingen, niemand die er ooit iets over gezegd heeft.

Vraag hen eens om heel concreet te omschrijven welke problemen zij zien en wat hun bezwaren eigenlijk zijn, of ze een concreet voorbeeld kunnen geven van ouders die 'aanstoot' nemen, misschien blazen ze dan al wel af.

OT: Ook al gaat het (voorlopig) wel, het suckt toch behoorlijk dat die thesis intussen niet stiekem zichzelf al had geschreven.
Ik was ook heel erg verontwaardigd toen ik de mails las. En dan zeg ik tegen mezelf dat ik me daar niets moet van aantrekken, maar dat kan ik echt niet. Zo'n dingen raken me echt veel te persoonlijk en dan wil ik mezelf verdedigen.

Wat zij vooral zeggen, en dan gaat het in 't algemeen over koppel-zijn, is dat het niet goed is als kinderen thuis komen van een bivak met het verhaal over koppels in de leiding. Maar dat heb je echt in ELKE jeugdbeweging. Komaan. En oké, misschien staan ze dan niet samen in een afdeling, maar ik mag als vlinder-leiding al bijna elke Chiro samen met Djoelie staan gewoon omdat het het meeste nodig is, en nu plots is het niet zo nodig meer en moet ik maar ergens anders gaan helpen. Grmbls.
Spoiler! :
Misschien is dit wel iets voor een nieuw topic ergens op 't forum? Lijkt me handig om daar verder te kunnen gaan :)
Het stomste vind ik nog dat dit via mail besproken wordt, blijkbaar leren ze echt niet uit hun fouten.
Springbal schreef: Darwin for Premier!
Twijfelaar for Vice Premier!
I can't help it, I like to party, it's genetic, It's electrifying
Wind me up and watch me go, where she stops nobody knows

Djoelie
Experienced user
Experienced user

Bericht door Djoelie » 12 jul 2011 22:03

Disco Trut schreef:Wat een klucht, bij ons steekt het inderdaad vol koppels, ex-koppels en andere rare amoureuze verhoudingen, niemand die er ooit iets over gezegd heeft.

Vraag hen eens om heel concreet te omschrijven welke problemen zij zien en wat hun bezwaren eigenlijk zijn, of ze een concreet voorbeeld kunnen geven van ouders die 'aanstoot' nemen, misschien blazen ze dan al wel af.
- Ze zijn bang dat de kinderen met dat nieuws naar huis zullen gaan, ipv hoe leuk het wel was.
- Ze vinden het niet eerlijk tegenover de leiding die hun lief dan tien dagen niet zullen zien, dat wij samen zouden zijn.
- Het is minder leuk voor een andere leider om te moeten samenwerken met een koppel.

nomeis

Bericht door nomeis » 12 jul 2011 22:22

C H I R O
C H I R O

we zijn een toffe bende, we zijn van de chiro!

amai, mensen kunnen zagen wi. Komaan, 10 dagen je lief niet zien, big deal. Engageer je dan niet hé. Wukne zever.

miss fraise
Senior user
Senior user
Contacteer:

Bericht door miss fraise » 12 jul 2011 22:30

Djoelie schreef:

- Ze zijn bang dat de kinderen met dat nieuws naar huis zullen gaan, ipv hoe leuk het wel was.
- Ze vinden het niet eerlijk tegenover de leiding die hun lief dan tien dagen niet zullen zien, dat wij samen zouden zijn.
- Het is minder leuk voor een andere leider om te moeten samenwerken met een koppel.
1. So what?! Gaat de wereld daarom vergaan?
2. En wat met hetero-koppels dan?
3. Ik denk dat jullie professioneel genoeg zijn om chiro en liefde gescheiden te houden.

OT: -Ik heb een boekje aangelegd om leuke quotes in op te schrijven.
- Op mijn vakantiejob moet ik soms typen op een oude typmachine.
Punt Andere Lijn! Wij zijn er voor en door holebi's tot en met 30 jaar en organiseren activiteiten, fuiven, praatcafé's,... in het Brugse en omstreken. Voor elk wat wils dus. :rock:

De lachende profeet
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door De lachende profeet » 12 jul 2011 23:01

Djoelie schreef:

Ik zou niet graag in je schoenen staan als sommigen zo reageren tegen jou. Hoe dan ook, ga er echt serieus tegen in, want dit is te belachelijk voor woorden.
AGE-411 schreef:Freddy Horion is echt de hipste crimineel ooit in dit apenland.
Binge Drinking Blues: Screwing Society since 1985

Hoemmoes
Forum addict
Forum addict

Bericht door Hoemmoes » 12 jul 2011 23:15

Djoelie schreef:

'k vind het ook compleet belachelijk, toch voor hoever ik op de hoogte ben (enkel door het forum dus). Zeker dat tweede is echt een non-argument: je kan dat als medeleider wel ergens voelen wringen, maar dat als reden aangeven waarom jullie niet samen als leiding zouden mogen meegaan op kamp gaat er echt over. Ze blazen het zelf enorm op door bijvoorbeeld te zeggen dat de kindjes daarover zullen praten ipv over hoe leuk het kamp is geweest.. En als ik dan lees dat het vroeger precies geen probleem was, kan ik alleen maar denken 'wtf'.
If a woman walked by they would smile and speculate on matters as far reaching as whether one would kick her out of bed in a hurry, to the relative merits of stockings or tights, and then on, inevitably, to the great debate: small breasts (that stand up) vs big breasts (that flop to the sides) (Zadie Smith - White Teeth)

twijfelaar1987
Forum addict
Forum addict
Contacteer:

Re: Relaties in jeugdwerking

Bericht door twijfelaar1987 » 13 jul 2011 14:15

Het doet wel deugd om dat hier allemaal te lezen. Een mens zou al eens beginnen twijfelen aan zichzelf anders. Ondertussen lijken we wel een goed doel op Facebook, met al die reacties :)

Nu, eigenlijk gaat de discussie over twee dingen.

Enerzijds koppels in de leiding, waar enkele leidsters dus duidelijk geen voorstander van zijn. Dat is iets waar ik me nog kan in vinden, maar zij laten echt uitschijnen dat wij het moeilijker maken dan dat het is, terwijl wij ook gewoon onze mening daarover hebben en wel samen leiding willen staan. Ons goed recht om dat standpunt in te nemen, me dunkt. En doordat ik mezelf daar wat in verdedigde, kwam één van de leidsters dan af met het idee dat we ons dan toch maar moeten outen tegenover alle ouders, voor we op kamp vertrekken. Zodat ze op de hoogte zijn van onze relatie en het feit dat wij samen leiding gaan geven aan hun kind. Say what? :o Zo zou je er echt alleen maar een groter drama van maken, alsof 't echt lijkt dat dat een invloed zou hebben op de manier waarop wij leiding geven, ahja, waarom zouden we 't anders gaan vertellen?

Anderzijds is er een leidster die in haar mail (die Djoelie hierboven postte) aanhaalt dat we toch moeten denken aan de reputatie van de Chiro als we ons als koppel zouden outen, volgens mij wel gericht op het holebi-zijn want er zijn altijd wel koppels in een jeugdbeweging, dat lijkt me maar meer dan logisch. We hadden zelfs een leidster in de Chiro die eens mocht gaan babysitten bij één van de kindjes en de mama zei dat ze haar lief mocht meebrengen, waarmee ze doelde op een jongen waarmee ze samen leiding stond. Het kindje was namelijk thuis gekomen met het verhaal dat die leidster en leider samen waren. Wat die mama dus helemaal geen probleem vond. Maar die zijn geen koppel, die jongen is homo. :D

Trouwens, van alle mensen die al eens leiding stonden bij ons of gaan staan op bivak, zijn er 4 lesbisch (wij en een ander koppel, waarvan één de mails rond koppels op het bivak startte omdat ze zelf niet met haar lief wilt samen staan en voorstelde om ons te outen als wij wel samen wilden staan), 1 homo en 2 bi.
Springbal schreef: Darwin for Premier!
Twijfelaar for Vice Premier!
I can't help it, I like to party, it's genetic, It's electrifying
Wind me up and watch me go, where she stops nobody knows

system crash
Senior user
Senior user

Bericht door system crash » 13 jul 2011 16:05

Wow, vreemd dat dat niet toegelaten wordt. Ik snap niet echt waarom, want ik denk wel dat jullie volwassen en slim genoeg zijn om niet te laten merken dat jullie een koppel zijn tegenover de (jongere?) kinderen.

Ik weet bvb. dat er op de jeugdbeweging van mijn vriendin (een KLJ) ook een lesbisch koppel in de leiding zit. Die staan samen als leidsters bij hetzelfde vendel. Sommige (of alle, da weet ik nu niet) jongeren uit dat vendel weten dat zij samen zijn. En de leiding en hoofdleiding weet het ook. Ze maken er geen geheim van. Er wordt daar geen probleem van gemaakt bij hen, die 2 slapen ook tezamen op 2-daagse activiteiten enzo, dus vind ik het eigenlijk uiterst vreemd dat er bij jullie problemen van gemaakt worden. Een KLJ is ten slotte ook een katholieke beweging, dus zou je verwachten dat de mensen bij jullie ook zo met hun tijd meegaan. Ik vind het best jammer voor jullie dat jullie hier mee te maken krijgen, en zeker op zo'n korte tijdspanne voor het kamp, na al een jaar samen leiding gestaan te hebben...
Is it all in my head, all in my head...

Sistje
Regular user
Regular user

Bericht door Sistje » 13 jul 2011 16:47

want dit kan eventueel de reputatie van de chiro schaden!
Walgelijk. Gewoonweg walgelijk. Een jeugdbeweging hoort diversiteit hoog in het vaandel te dragen. Als er bepaalde ouders daar problemen mee zouden hebben, dan is dat hun probleem en niet dat van uw chiro. Het zou me bovendien zwaar verbazen dat er veel ouders zijn die zich daar iets van gaan aantrekken.

system crash schreef:Wow, vreemd dat dat niet toegelaten wordt. Ik snap niet echt waarom, want ik denk wel dat jullie volwassen en slim genoeg zijn om niet te laten merken dat jullie een koppel zijn tegenover de (jongere?) kinderen.
Is dat dan een probleem? Ik heb slechts een drietal jaar in de scouts gezeten als welpje, en toen was er ook een koppel in mijn leiding.
Een jeugdbeweging draagt ook bij tot de opvoeding van kinderen. Liefde mag daar toch wel bijhoren? Net als het aanleren van tolerantie en openheid tegenover holebi's. Als ouders daar iets tegen hebben, dan moeten ze die kinderen maar opsluiten ofzo.

Ik zou zeggen: trek je er allemaal niet teveel van aan. Ze kunnen je onmogelijk verbieden om op kamp mee te gaan als koppel. Noch kunnen ze je verplichten om u te outen bij de ouders. Zeg gewoon dat het hun geen fuck aangaat of je nu samen bent of niet, in de kast of uit de kast. Het gaat om uw liefdesleven, en dat is geen zaak van uw chiro.

system crash
Senior user
Senior user

Bericht door system crash » 13 jul 2011 16:59

Sistje schreef:
system crash schreef:Wow, vreemd dat dat niet toegelaten wordt. Ik snap niet echt waarom, want ik denk wel dat jullie volwassen en slim genoeg zijn om niet te laten merken dat jullie een koppel zijn tegenover de (jongere?) kinderen.
Is dat dan een probleem? Ik heb slechts een drietal jaar in de scouts gezeten als welpje, en toen was er ook een koppel in mijn leiding.
Een jeugdbeweging draagt ook bij tot de opvoeding van kinderen. Liefde mag daar toch wel bijhoren? Net als het aanleren van tolerantie en openheid tegenover holebi's. Als ouders daar iets tegen hebben, dan moeten ze die kinderen maar opsluiten ofzo.
Ik zeg toch niet dat het een probleem is. Ik veronderstel gewoon dat het volgens sommige onder de leiders not done is dat die kinderen het weten. Dat is alles... Ik weet goed genoeg dat er tolerantie moet zijn tegenover dit soort dingen, en dat ze dat kunnen aanleren in een jeugdbeweging, maar je hebt nu eenmaal mensen die daar niet mee om kunnen. Dit was vroeger zo, nu nog altijd en dat zal later ook zo zijn... Daarbij, ik heb begrepen van iemand, dat jonge kinderen binnen een jeugdbeweging en bij de jeugddienst, niet mogen weten dat er holebi-koppels zijn bij de leiding/begeleiders, zelfs als de partner niet bij diezelfde jeugdbeweging/jeugddienst werkt... En die heeft nog maar de cursus afgelegd, dus zal wel up-to-date zijn op dat gebied...

Sistje
Regular user
Regular user

Bericht door Sistje » 13 jul 2011 17:03

system crash schreef:Daarbij, ik heb begrepen van iemand, dat jonge kinderen binnen een jeugdbeweging en bij de jeugddienst, niet mogen weten dat er holebi-koppels zijn bij de leiding/begeleiders, zelfs als de partner niet bij diezelfde jeugdbeweging/jeugddienst werkt...
Is dat een geschreven regel? :o

system crash
Senior user
Senior user

Bericht door system crash » 13 jul 2011 17:09

Sistje schreef:
system crash schreef:Daarbij, ik heb begrepen van iemand, dat jonge kinderen binnen een jeugdbeweging en bij de jeugddienst, niet mogen weten dat er holebi-koppels zijn bij de leiding/begeleiders, zelfs als de partner niet bij diezelfde jeugdbeweging/jeugddienst werkt...
Is dat een geschreven regel? :o
Ik was daar ook verbaasd over, maar blijkbaar wel. Tis mijn vriendin, en ze mag bvb niet zeggen tegen de kinderen/jongeren onder haar hoede dat haar lief een meisje is. Ze is verplicht mijn naam te vervormen naar de mannelijke vorm. Ze hebben haar meegedeeld toen ze de cursus deed dat ze er nooit openlijk voor mag uitkomen dat ze lesbisch is (tegenover de kinderen toch, de moni's mogen het wel weten). Ik weet het fijne er niet van, maar eigenlijk moet ik zeggen dat ik het wel erg vind.

Sistje
Regular user
Regular user

Bericht door Sistje » 13 jul 2011 17:10

Dat is gewoon belachelijk en schokkend! Namen vervormen naar de mannelijke vorm, serieus?! :o

fender1995
Regular user
Regular user
Contacteer:

Bericht door fender1995 » 13 jul 2011 17:14

komaaaaann!!! zijn dat nog kleine kindjes ofzo???
leer ermee omgaan
het is niet meer zoals vroeger
dit is voorytaan een wereld waar hetero's en holebi's eerlijk in mogen leven..
xx

Gesloten