Welk boek lees je momenteel?

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
*einDstein*

Re: Welk boek lees je momenteel?

Bericht door *einDstein* » 07 aug 2011 11:05

Crisis economie over de toekomst van financieel beleid - Nouriel Roubini en Stephen Mihm.
Het gaat over Roubini die in 2008 de economische crisis voorspelde.
en
De stad van Axen-ferdinand Cuvielier.

Noukske
Regular user
Regular user
Geslacht: Vrouw
Contacteer:

Bericht door Noukske » 07 aug 2011 15:05

Dragons of the Dwarven Depths van Weis & Hickman. Fantastische boeken dat die schrijven :love:
"Love isn't blind, it's retarded" - Charlie Harper

Mordicus
Experienced user
Experienced user
Geslacht: Man

Bericht door Mordicus » 07 aug 2011 15:08

Die nieuwen van Houellebecq.

Loving it!
So it goes.

Hoemmoes
Forum addict
Forum addict

Bericht door Hoemmoes » 12 aug 2011 13:51

Ik heb Twee vrouwen van Mulisch herlezen, een beetje door Sjwazi omdat ze dat boek was komen brengen toen ik nachtwacht had op kamp. Echt ne classic eigenlijk hé. Toen ik daarnet Somebody that I used to know van Gotye luisterde moest ik er weer aan denken. Al is Gotye nog iets minder dramatisch.
If a woman walked by they would smile and speculate on matters as far reaching as whether one would kick her out of bed in a hurry, to the relative merits of stockings or tights, and then on, inevitably, to the great debate: small breasts (that stand up) vs big breasts (that flop to the sides) (Zadie Smith - White Teeth)

nomeis

Bericht door nomeis » 12 aug 2011 22:52

Vrijheid van Jonathan Franzen, nog beter dan De Correcties, haha, wat ben ik mainstream

Torsten
New user
New user

Bericht door Torsten » 13 aug 2011 17:55

nomeis schreef:Vrijheid van Jonathan Franzen, nog beter dan De Correcties, haha, wat ben ik mainstream
Ik vond De correcties serieus tegenvallen...

Nu bezig aan De laatste winter van Ake Edwardson. Maar dan wel de originele versie (Zweeds). Spannend, entertaining, maar geen geweldige literatuur. Gewoon chauvinisme :)
Baby, close your eyes, don't open 'til the morning light
Don't ever forget, we haven't lost it all yet
All we know for sure is all that we are fighting for

Stilicho
Forum addict
Forum addict

Bericht door Stilicho » 13 aug 2011 22:20

De laatste tijd heb ik vooral verhalenbundels gelezen.

Milan Kundera - Lachwekkende liefdes

Een beetje oneerbiedig zou ik dit standaard Kundera noemen. Wat natuurlijk een heel hoge standaard is, maar toch. Twee verhalen sprongen er voor mij uit, namelijk één over een student die zich door een opeenstapeling van kleine, schijnbaar onschuldige leugentjes fameus in nesten werkt. Het deed heel kafkaiaans aan. Het tweede gaat over een jongeman die zich als katholiek voordoet om een meisje voor zich te winnen (geen onschuldig spelletje in het communistische Tsjechoslovakije).

I. Toergenjev - Faust en andere verhalen

Met onder andere 'Dagboek van een overtollig mens'. Mooi relaas over een archetype uit de Russische literatuur, maar Toergenjev is niet mijn favoriete schrijver; de andere verhalen lieten een minder diepe indruk na.

L. Tolstoj - De Kreutzersonate

Soms stoort het me dat Tolstoj zo'n moraalridder is, maar hier komt het net perfect tot z'n recht. Het hoofdpersonage, dat in een vlaag van jaloezie zijn vrouw vermoord heeft maar vrijgesproken werd, houdt in een raamvertelling over een treinreis een vlammende monoloog over hoe lust de oorzaak van al het kwaad is. Zijn redeneringen zijn zeer goed uitgewerkt en bijzonder fascinerend, ook al is het anno 2011 zelfs voor de grootste kwezel onzin. :) Eerst slaat hij paginalang aan het fulmineren en vervolgens beschrijft hij heel spannend de historie met zijn vrouw. Misschien paradoxaal, maar ik zou het niet aanraden aan wie geen open geest heeft.
Verder in mijn boekje zaten het korte maar krachtige 'Dagboek van een krankzinnige' en het erg ontroerende 'Meester en knecht'.
Smaakt naar meer.

Nu wacht een Griekse klassier op mij... Ik heb al zin. :)

matti
Forum addict
Forum addict

Bericht door matti » 14 aug 2011 18:53

brandend ijs van Jeffery Deaver uitgelezen. dit boek handelt over een amerikaanse huurmoordenaar die wordt ingehuurd door de amerikaanse overheid om een van Hitlers commandanten die de herbewapening van Duitsland leidt uit te schakelen. het boek wordt algemeen geprezen (bron: crimezone.nl) als een van Deavers beste werken, persoonlijk ben ik het daar minder mee eens. begrijp me niet verkeerd Deaver is en blijft een fantastische schrijver maar ik vond het boek soms iets te voorspelbaar en toch minder dan "koude maan" en "spanningsveld" om er maar enkele te noemen. benoemenswaardig is wel de enorme hoeveelheid onderzoek die deaver voor deze thriller doorgenomen heeft. Het boek is een echte Deaver, naar mijn mening niet zijn beste maar zelfs minder werk van deaver is gewoon goed.

om in hetzelfde tijdperk (periode voor WO2) te blijven ben ik nu begonnen aan een boek dat sinds jaar en dag op de verboden boekenlijst staat (en niet enkel op het lijstje van de kerk): Mein kampf. ik zit nu 70 pagina's ver en ik kan heel goed begrijpen waarom het op de verboden lijst staat. tevens is dit men eerste ebook dat ik lees en ik moet zeggen, ik mis de charme van een gewoon boek toch.
als de toekomst even leuk wordt als het verleden blijf ik liever in het duister tasten
Afbeelding

JFK
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door JFK » 16 aug 2011 12:13

Bezig in A Moveable Feast van Hemingway, zijn autobiografie over zijn tijd in het Parijs van het Interbellum met de Lost Generation.

:love:, nu al!
Fluctuat nec mergitur

raskolnikow
Relnicht van het jaar 2017

Bericht door raskolnikow » 16 aug 2011 16:36

Albert Camus: een leven tegen de leugen - Ger Verrips
And if you ever need self-validation / Just meet me in the alley by the railway station (Morrissey)

Echo
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Echo » 16 aug 2011 19:36

Written on the Body van Jeanette Winterson.

Al voor de duusdste keer of zo aan het herlezen. :love: :love: :love:
Ik ben een van die robuuste lezers die lezen zoals ze snurken, eten en winden laten – een gildenbroeder van het eerlijke ezelsoor en niet van het pretentieuze leeslint.
Patrick Demompere

Desire. Poetry. -
Verlangen is het beest in mijn wijn.

Kazemat
New user
New user

Bericht door Kazemat » 21 aug 2011 22:02

De komst van Joachim Stiller van Hubert Lampo. Heerlijke titel, walgelijke cover. Oordeel vooral zelf: http://www.kb.nl/dossiers/lampo/joachim.jpg
Schilder de utopie van de biologische onafhankelijkheid.

Stilicho
Forum addict
Forum addict

Bericht door Stilicho » 21 aug 2011 22:12

Kazemat schreef:De komst van Joachim Stiller van Hubert Lampo. Heerlijke titel, walgelijke cover. Oordeel vooral zelf: http://www.kb.nl/dossiers/lampo/joachim.jpg
Best een interessante cover. :)

Het boek zelf vond ik saai. MAAR, ik heb het gelezen toen ik nog op de middelbare school zat.

Zoom
Regular user
Regular user

Bericht door Zoom » 23 aug 2011 15:44

JFK schreef:Bezig in A Moveable Feast van Hemingway, zijn autobiografie over zijn tijd in het Parijs van het Interbellum met de Lost Generation.

:love:, nu al!
Het werk van Hemingway is in zijn geheel :love:

Torsten
New user
New user

Bericht door Torsten » 23 aug 2011 17:53

De zachtheid van vrouwen, JG Ballard. Het vervolg op Het keizerrijk van de zon.
Baby, close your eyes, don't open 'til the morning light
Don't ever forget, we haven't lost it all yet
All we know for sure is all that we are fighting for

3S
Regular user
Regular user
Contacteer:

Bericht door 3S » 23 aug 2011 21:51

'The Secret History' van Donna Tartt. Nadat een vriendin het zowat drieduizend keer de hemel heeft in geprezen, ben ik er eindelijk in begonnen. En het is werkelijk fantastisch. Echt zo'n boek dat je helemaal opslorpt.
Spoiler! :
Tartt ziet er ook helemaal uit zoals je de schrijfster van dit boek zou voorstellen...

Afbeelding
TROUW MET MIJ !!
Go bang your head against the wall. Only boring people are bored.

Safrodite
Experienced user
Experienced user
Geslacht: Vrouw

Bericht door Safrodite » 23 aug 2011 22:52

Stardust van Neil Gaiman.

Daarnaast lees ik tussendoor ook wat in Harry Potter and the Prisoner of Azkaban.

Chuck
Regular user
Regular user

Bericht door Chuck » 24 aug 2011 13:18

Harry Mulisch - De ontdekking van de hemel

Juist begonnen, dus kan er nog niet veel over zeggen

Echo
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Echo » 28 aug 2011 10:30

Narziss en Goldmund van Hermann Hesse :love:

Gekocht in deze boekenwinkel:
Afbeelding

:love:

En het zat in een cadeautje voor mezelf. En ik heb het opengemaakt op de trein tijdens het onweer terwijl ik terugkwam van een zalige week in Antwerpen.

Zoveel heerlijkheid in één boek. Zelfs al zonder het gelezen te hebben, ben ik er al verliefd op.
Ik ben een van die robuuste lezers die lezen zoals ze snurken, eten en winden laten – een gildenbroeder van het eerlijke ezelsoor en niet van het pretentieuze leeslint.
Patrick Demompere

Desire. Poetry. -
Verlangen is het beest in mijn wijn.

Stilicho
Forum addict
Forum addict

Bericht door Stilicho » 28 aug 2011 22:01

Echo schreef:Narziss en Goldmund van Hermann Hesse :love:
Zoveel heerlijkheid in één boek. Zelfs al zonder het gelezen te hebben, ben ik er al verliefd op.
Ik ben er al drie keer in begonnen en telkens afgehaakt... :( Ooit probeer ik het nog eens, want ik vond het zeker niet slecht.

Vandaag heb ik HhhH (Himmlers hersens heten Heydrich) van Laurent Binet uitgelezen.
Deze roman gaat over operatie Anthropoid, waarbij een Tsjechische en een Slovaakse parachutist een aanslag pleegden op Reinhard Heydrich, reichsprotektor van Bohemen en Moravië en zich vervolgens in een kerk in Praag verschansten. De auteur is geobsedeerd door deze geschiedenis en ik door alles wat Tsjechisch is, dus dat kan al niet mislopen. Hij probeert zo nauwkeurig mogelijk het gebeurde te reconstrueren, maar breekt voortdurend de vierde wand om de lezer te informeren over alle moeilijkheden die ondervond om dit boek te schrijven, over andere werken met hetzelfde onderwerp en over het spanningsveld tussen fictie en historische gebeurtenissen.
Ik vond het alvast een zeer onderhoudend boek met een beklijvend onderwerp en ook de uitweidingen kon ik wel smaken.

Gesloten