Anti-lesbische baby's

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
Gesloten
Crépuscule
New user
New user
Geslacht: Man

Anti-lesbische baby's

Bericht door Crépuscule » 29 aug 2010 11:31

Iep allemaal,

Even een behoorlijk interessante kwestie aanhalen: Hormoonbehandeling bij baby's heeft anti-lesbische bijwerking.

Een hormoonbehandeling die het androgenitaal syndroom kan voorkomen, een zeldzame, maar ernstige geboorteafwijking die ervoor zorgt dat meisjes ondermeer onduidelijke geslachtsorganen en overtollige gezichtsbeharing krijgen, heeft als onverwacht neveneffect dat er een sterk verminderde kans is dat de behandelde baby's later lesbisch zullen worden.

Nu vinden sommige mensen dat je zo een 'baby op bestelling' krijgt, wat niet getolereerd kan worden. Persoonlijk vind ik dat het wellicht beter is een (in se onbeduidende) variabele als seksuele oriëntatie mogelijkerwijs te wijzigen, dan je kind met zo'n slepende aandoening te laten leven.

Any thoughts? Vinden jullie dat ook moeders die geen drager van het syndroom zijn de behandeling kunnen krijgen? Of vinden jullie, zoals sommige mensenrechtenorganisaties, dat de behandeling verboden moet worden?
I glared at the logs in the fireplace. Out of shear embarrassment, they burst into flames.

mei_meisje
I have no life
I have no life
Geslacht: Vrouw

Re: Anti-lesbische baby's

Bericht door mei_meisje » 29 aug 2010 11:37

Verbod is mijn mening.
Why always staring into the light?
If I don't hide inside the darkness
You'll be compromised,
But sometimes
You will fly with me again
without falling, without falling

Crépuscule
New user
New user

Bericht door Crépuscule » 29 aug 2010 15:07

mei_meisje schreef:Verbod is mijn mening.
Dus liever een kindje dat aan een zware, ongeneeslijke, maar te voorkomen geboorteafwijking lijdt? Het is niet duidelijk in het artikel, maar CAH is echt een zeer zware aandoening, die fataal kan aflopen.
Disco Trut schreef:Hoe groot is de groep van kinderen die aan die ziekte lijdt? Hoe weten ze nu of het 'niet-lesbisch zijn' werkelijk te maken heeft met die behandeling? Als het daar effectief aan gelinkt is, is er dan plotseling duidelijkheid over het homoseksuele gen ofzo, en is dat dan hormonaal te beïnvloeden?
Eén op de 12 000 mensen lijdt aan het syndroom en in die groep is er een opmerkelijke concentratie lesbiennes (exacte cijfers kon ik niet meteen vinden). Blijkbaar moeten de stoffen die in de bijnier (want die wordt behandeld) geproduceerd worden, effectief iets met holebiseksualiteit te maken hebben, maar wat dan precies is niet helemaal duidelijk. Wellicht heeft het feit dat veel CAH-patiënten lesbisch zijn ook te maken met hun genderperceptie, omdat ze in de regel 'vermannelijkt' zijn. Daar ga ik echter niet over uitwijden, want dat zou alleen maar tot ongegronde en veralgemende uitspraken leiden.
I glared at the logs in the fireplace. Out of shear embarrassment, they burst into flames.

Michelangelo
Experienced user
Experienced user

Bericht door Michelangelo » 29 aug 2010 20:32

Ik heb het artikel juist gelezen. ALs iik het zo bekijk zijn er nog andere negatieve bijwerkingen precies, waardoor het afvragen wordt of 1 op 12 000 geen kans is die je kan nemen.

Ik denk dat het vooral de discussie is waarom ouders het zouden willen, want er zullen idd wel meer ouders zijn die het gebruiken omwille van de "extra-vrouwelijke" bijwerkingen. Maar daar lijkt het me meer een zaak van de instelling van de mensen te veranderen dan de medische ontdekkingen te gaan verbieden.

Het grote probleem in zulke discussies blijft gewoon dat homofilie als een (negatieve) afwijking wordt gezien door velen en dat gaat niet weg door zo'n zaken te verbieden volgens mij.
"If Michelangelo had been straight, the Sistine Chapel would have been wallpapered."

Crépuscule
New user
New user

Bericht door Crépuscule » 29 aug 2010 21:32

Michelangelo schreef:ALs iik het zo bekijk zijn er nog andere negatieve bijwerkingen precies, waardoor het afvragen wordt of 1 op 12 000 geen kans is die je kan nemen.
Ze kunnen wel nagaan of de ouders al dan niet drager zijn van het syndroom, in welk geval de kans dat het kindje eraan zal lijden natuurlijk exponentieel vergroot. Daarnaast kunnen ze zien of de bijnier van de foetus zich normaal ontwikkelt. Op die manier kan de behandeling dus gebruikt worden als preventie bij een verhoogd risico, of als geneesmiddel bij een foutieven ontwikkeling.

Mij lijkt de beste oplossing dus de hormonen enkel toe te staan in geval van een verhoogd risico of een verkeerde ontwikkeling. Dat mensen die geen drager zijn hun baby zouden laten behandelen om te garanderen dat het een heterootje zal zijn, kan uiteraard niet door de beugel.

Hanneke

Bericht door Hanneke » 29 aug 2010 21:42

Crépuscule schreef: Mij lijkt de beste oplossing dus de hormonen enkel toe te staan in geval van een verhoogd risico of een verkeerde ontwikkeling. Dat mensen die geen drager zijn hun baby zouden laten behandelen om te garanderen dat het een heterootje zal zijn, kan uiteraard niet door de beugel.
Dat zou dan ook mijn gedacht zijn. En zo laten vastleggen door de wet..

Wiim
New user
New user

Bericht door Wiim » 03 sep 2010 17:49

heb zo net het origineel gelezen van op de LA times (of denk dat dat het is) http://www.latimes.com/health/sns-healt ... 4204.story
en ze spreken elkaar tegen, de een zegt jah het kan lesbiennes voorkomen de ander zegt we weten het niet. ik denk dat uiteindelijk eens is vastgesteld dat het echt help tegen lesbiennes te krijgen (door één of andere wilde theorie met een kleine grond van waarheid) sommige mensen het zullen gebruiken daarvoor. Het is uiteindelijk hoe sommige mensen zijn, ze zijn verdraagzaam en hebben niets tegen holebi's maar hun eigen kind dan liever niet.
Dus het wettelijk beperken is het beste uiteindelijk. En er zullen wel nog zo van die hormoonbehandelingen bovenkomen die misschien holebi's zullen voorkomen, vooral door stereotypen dat alle lesbiennes mannelijk zijn en alle homo's vrouwelijk denk ik.

Nabuchodonosor
Forum addict
Forum addict

Bericht door Nabuchodonosor » 06 sep 2010 20:14

Crépuscule schreef:Iep allemaal,

Even een behoorlijk interessante kwestie aanhalen: Hormoonbehandeling bij baby's heeft anti-lesbische bijwerking.

Een hormoonbehandeling die het androgenitaal syndroom kan voorkomen, een zeldzame, maar ernstige geboorteafwijking die ervoor zorgt dat meisjes ondermeer onduidelijke geslachtsorganen en overtollige gezichtsbeharing krijgen, heeft als onverwacht neveneffect dat er een sterk verminderde kans is dat de behandelde baby's later lesbisch zullen worden.

Nu vinden sommige mensen dat je zo een 'baby op bestelling' krijgt, wat niet getolereerd kan worden. Persoonlijk vind ik dat het wellicht beter is een (in se onbeduidende) variabele als seksuele oriëntatie mogelijkerwijs te wijzigen, dan je kind met zo'n slepende aandoening te laten leven.

Any thoughts? Vinden jullie dat ook moeders die geen drager van het syndroom zijn de behandeling kunnen krijgen? Of vinden jullie, zoals sommige mensenrechtenorganisaties, dat de behandeling verboden moet worden?

Elke vrouw is baas in eigen buik, en als een vrouw geen lesbisch kind wilt als kind, dan heeft zij het recht dat medicijn in te nemen, indien dit bestaat.

Welke mensenrechten worden hier eigenlijk geschonden?

Oei ik verwarde androgynie met hermafoditisme. :D
Zonder onderschrift, bij gebrek aan inspiratie.

Nabuchodonosor
Forum addict
Forum addict

Bericht door Nabuchodonosor » 06 sep 2010 23:08

Disco Trut schreef:
Nabuchodonosor schreef:
Elke vrouw is baas in eigen buik, en als een vrouw geen lesbisch kind wilt als kind, dan heeft zij het recht dat medicijn in te nemen, indien dit bestaat.

Het recht op fysische en psychische integriteit, om er eentje te noemen.

Dat valt onder de grotere noemer van 'het recht op leven', als dat je bekender in de oren klinkt.

Bullshit, een foetus (of sterker, een embryo? Wanneer vangt men die behandelijk aan?) heeft 0,0, noppes, nada identiteitsbesef/realiteitsbesef. Wat niet is kan niet geraakt worden.

sebashan
Experienced user
Experienced user

Bericht door sebashan » 07 sep 2010 10:49

Nabuchodonosor schreef:
Disco Trut schreef:
Nabuchodonosor schreef:

Dat valt onder de grotere noemer van 'het recht op leven', als dat je bekender in de oren klinkt.

Bullshit, een foetus (of sterker, een embryo? Wanneer vangt men die behandelijk aan?) heeft 0,0, noppes, nada identiteitsbesef/realiteitsbesef. Wat niet is kan niet geraakt worden.
Maar kan die wel voor 100% krijgen. Ik weet niet van jou, maar het zou voor mij raar doen moest mijn ma tijdens haar zwangerschap pillen genomen hebben om grotere kinderen te krijgen, of om geen homo te krijgen of wat dan ook.

Het is niet omdat je het achter de rug van iemand doet (of hier: voor die een bewustzijn heeft) dat je mag doen wat je wil hé!

Genner
Experienced user
Experienced user
Contacteer:

Bericht door Genner » 07 sep 2010 23:41

Als jij als kind later ontdekt dat je moeder een behandeling heeft gehad zodat jij, haar kind, bepaalde eigenschappen of persoonlijkheidstrekken niet zou hebben, betekent dat dan niet dat je moeder niet bereid was onvoorwaardelijk van je te houden? Zelfs als je bijvoorbeeld holebi zou blijken te zijn? Dan ga je als moeder voor een stuk je kind kneden en iedereen heeft er toch recht op te zijn wie hij wil zijn? Het is niet omdat je nog besef hebt van identiteit of realiteit dat een ander beslissingen mag nemen in jouw plaats.
And since the roof fell in, I'll lean on what matters
Caught in the slightest wind, everything else unravels
You're standing in my doorway, seven cities ago
The days are racing, but you come back too slow
Mr Johansson schreef:Hoera voor Genner!
perfect verwoord

Hanneke

Bericht door Hanneke » 08 sep 2010 11:56

Genner schreef:Als jij als kind later ontdekt dat je moeder een behandeling heeft gehad zodat jij, haar kind, bepaalde eigenschappen of persoonlijkheidstrekken niet zou hebben, betekent dat dan niet dat je moeder niet bereid was onvoorwaardelijk van je te houden? Zelfs als je bijvoorbeeld holebi zou blijken te zijn? Dan ga je als moeder voor een stuk je kind kneden en iedereen heeft er toch recht op te zijn wie hij wil zijn? Het is niet omdat je nog besef hebt van identiteit of realiteit dat een ander beslissingen mag nemen in jouw plaats.
²!
Als dat geen reden is om een serieus trauma op te lopen.. Geprogrammeerd worden.. nog vóór dat je de kans krijgt te laten zien dat je een prachtpersoontje bent.. Wat als achteraf blijkt dat de programmering toch niet zo goed gelukt is!?
Kinderen krijg je niet omgebouwd tot jouw droombeeld, wat maar goed is ook. Een verschrikkelijke wereld zou het zijn. Mensen die dat basisinzicht missen verdienen het simpelweg niet van ouders te worden.

En even naast de hoofddiscussie..
Stellingen dat een foetus noppes realiteitsbesef heeft zijn toch wel wat gedateerd. Alleen al het herkennen van geluiden. De moeder! Tweelingen die vlak na geboorte gescheiden worden en voor de rest van hun leven het gevoel hebben een essentieel "onderdeel" van zichzelf te missen. Hedendaags onderzoek toont zelfs aan spelletjes die ontstaan zijn in de baarmoeder, na geboorte dikwijls gewoon verder gezet worden.
bv.: Een twee-eiige tweeling die elkaar in baarmoeder streelde door hun placenta heen. Op tweejarige leeftijd was hun favoriete spelletje elk aan een kant van een gordijn staan en elkaar zo strelen..
Puur bewust realiteitsbesef kan je het niet noemen, maar besef is er duidelijk al wel.

mial
Forum addict
Forum addict

Bericht door mial » 08 sep 2010 17:38

Ik vraag me af wat er gebeurt met meisjes die geen lesbo gingen worden. Die krijgen dan een medicijn dat de hormonen dusdanig beïnvloed dat ze zéker op mannen zouden vallen, maar wat als dat al het geval is? (dit alles als ik er van uit ga dat hormonale/genetische afwijkingen idd aan de basis van homoseksualiteit liggen?)
La vida no es esperar a que pase la tormenta, es aprender a bailar bajo la lluvia

overal schoonheid. en stijl en liefde en goeie smaak en goesting... maar vooral hier bij jou...

all is chill, zen and unicorns

Nabuchodonosor
Forum addict
Forum addict

Bericht door Nabuchodonosor » 08 sep 2010 22:45

Disco Trut schreef:
Nabuchodonosor schreef:
Disco Trut schreef:

"Bullshit" is niet de meest respectvolle manier om te laten blijken dat je het oneens bent met een ander. En wederom, het is niet omdat voor jou een foetus geen 'besef' heeft, dat iedereen diezelfde conclusie trekt, maar dat geeft sebashan hierboven al perfect aan. Een recht op leven bestaat al vanaf een bepaalde tijd voor de geboorte, vandaar de discussie over vanaf wanneer (en vooral: tot wanneer) abortus bijvoorbeeld toegelaten (kan) worden.

Zo'n dingen zijn ethische discussies, en die vallen niet echt te rijmen met een 'groot gelijk', laat staan met 'bullshit'.

Je hebt gelijk dat woorden als bullshit nogal flauw en overdreven zijn.

Maar ...... het is niet omdat je een bepaald medicijin inneemt om je kind te behoeden voor een bepaalde erfelijke kwaal of aandoening dat men daardoor zijn/haar echt tot leven ontneemt. Dit is een beetje zwaargewichtig termgebruik, niet? :wink:
Indien moeders dit medicijn zouden innemen zouden ze dat vooral doen omdat zij denken --> denken dat dit beter is voor het kind.

Hanneke schreef:
Genner schreef:Als jij als kind later ontdekt dat je moeder een behandeling heeft gehad zodat jij, haar kind, bepaalde eigenschappen of persoonlijkheidstrekken niet zou hebben, betekent dat dan niet dat je moeder niet bereid was onvoorwaardelijk van je te houden? Zelfs als je bijvoorbeeld holebi zou blijken te zijn? Dan ga je als moeder voor een stuk je kind kneden en iedereen heeft er toch recht op te zijn wie hij wil zijn? Het is niet omdat je nog besef hebt van identiteit of realiteit dat een ander beslissingen mag nemen in jouw plaats.
²!
Als dat geen reden is om een serieus trauma op te lopen.. Geprogrammeerd worden.. nog vóór dat je de kans krijgt te laten zien dat je een prachtpersoontje bent.. Wat als achteraf blijkt dat de programmering toch niet zo goed gelukt is!?
Kinderen krijg je niet omgebouwd tot jouw droombeeld, wat maar goed is ook. Een verschrikkelijke wereld zou het zijn. Mensen die dat basisinzicht missen verdienen het simpelweg niet van ouders te worden.
:D zo grappig en schattig. Maar toch wel lichtjes overdreven. We hebben het niet over een kind/persoonlijkheid, laat staan foetus, maar over een embryo.
Stellingen dat een foetus noppes realiteitsbesef heeft zijn toch wel wat gedateerd. Alleen al het herkennen van geluiden. De moeder! Tweelingen die vlak na geboorte gescheiden worden en voor de rest van hun leven het gevoel hebben een essentieel "onderdeel" van zichzelf te missen. Hedendaags onderzoek toont zelfs aan spelletjes die ontstaan zijn in de baarmoeder, na geboorte dikwijls gewoon verder gezet worden.
bv.: Een twee-eiige tweeling die elkaar in baarmoeder streelde door hun placenta heen. Op tweejarige leeftijd was hun favoriete spelletje elk aan een kant van een gordijn staan en elkaar zo strelen..
Puur bewust realiteitsbesef kan je het niet noemen, maar besef is er duidelijk al wel.
Indien de mogelijkheid bestaat dat er een erfelijke kwaal of afwijking is mag de moeder zelf beslissen of ze bepaalde behandelingen aangaat of niet. Maar het moet dan wel om embryo's gaan, liever niet op foetussen, want dit zijn idd al hele kleine mensen. Het moet ook absoluut zeker zijn dat het medicijn/de behandeling heel doeltreffend is, ZONDER nevenverschijnselen/bijwerkingen.

Hanneke

Bericht door Hanneke » 09 sep 2010 19:03

Ik zal braaf zijn.
Nabuchodonosor schreef: :D zo grappig en schattig. Maar toch wel lichtjes overdreven. We hebben het niet over een kind/persoonlijkheid, laat staan foetus, maar over een embryo.
Een embryo evolueert in een foetus. Een foetus in een kind/persoonlijkheid. Een kind heeft onvoorwaardelijke liefde nodig. Een kind heeft een persoonlijkheid. Een persoonlijkheid die te weten komt dat er geen sprake was van onvoorwaardelijke liefde, zal heel wat te lijden hebben.

Ja, levensbedreigende kwalen of chronische afwijkingen die het leven zwaar bemoeilijken zijn een reden. Anders, poten af!

Edit: Voor alle duidelijkheid. Homoseksualiteit is géén afwijking, laat staan een kwaal.

kukuxumusu
Forum addict
Forum addict

Bericht door kukuxumusu » 08 jan 2011 18:09

Spoiler! :
Nabuchodonosor schreef:
Disco Trut schreef:
"Bullshit" is niet de meest respectvolle manier om te laten blijken dat je het oneens bent met een ander. En wederom, het is niet omdat voor jou een foetus geen 'besef' heeft, dat iedereen diezelfde conclusie trekt, maar dat geeft sebashan hierboven al perfect aan. Een recht op leven bestaat al vanaf een bepaalde tijd voor de geboorte, vandaar de discussie over vanaf wanneer (en vooral: tot wanneer) abortus bijvoorbeeld toegelaten (kan) wordenZo'n dingen zijn ethische discussies, en die vallen niet echt te rijmen met een 'groot gelijk', laat staan met 'bullshit'.

Je hebt gelijk dat woorden als bullshit nogal flauw en overdreven zijn.

Maar ...... het is niet omdat je een bepaald medicijin inneemt om je kind te behoeden voor een bepaalde erfelijke kwaal of aandoening dat men daardoor zijn/haar echt tot leven ontneemt. Dit is een beetje zwaargewichtig termgebruik, niet? :wink:
Indien moeders dit medicijn zouden innemen zouden ze dat vooral doen omdat zij denken --> denken dat dit beter is voor het kind.

Hanneke schreef:
²!
:D zo grappig en schattig. Maar toch wel lichtjes overdreven. We hebben het niet over een kind/persoonlijkheid, laat staan foetus, maar over een embryo.
Indien de mogelijkheid bestaat dat er een erfelijke kwaal of afwijking is mag de moeder zelf beslissen of ze bepaalde behandelingen aangaat of niet. Maar het moet dan wel om embryo's gaan, liever niet op foetussen, want dit zijn idd al hele kleine mensen. Het moet ook absoluut zeker zijn dat het medicijn/de behandeling heel doeltreffend is, ZONDER nevenverschijnselen/bijwerkingen.
Mijn beste Nabuchodonosor, ik ben geen erfelijke kwaal en ik heb geen medicijnen/behandeling nodig.

Trouwens, wat als er behandelingen komen om je godsdienstiger te maken? Gehoorzamer? Je zal zeker wel moeders vinden die ook dit goede eigenschappen vinden voor hun kind., maar ik hoop toch dat je er op dat vlak anders over denkt...
Let's dance to joy division,
And celebrate the irony,
Everything is going wrong,
But we're so happy,

Gesloten