Levensschool: wat men zou moeten weten of kunnen

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
Mr Cash
Experienced user
Experienced user
Geslacht: Man

Re: Levensschool: wat men zou moeten weten of kunnen

Bericht door Mr Cash » 24 aug 2010 08:40

Ik vind dat er op school meer aandacht moet zijn voor financiële vorming.

Eigl zou een eindterm moeten zijn van het middelbaar:

de scholieren kennen de historische risico's en rendementen van de verschillende activaklassen. De leerlingen begrijpen het diversificatie-effect en begrijpen de belangrijkste beleggingsconcepten.

Nu weten sommigen ternauwernood wat het verschil tussen een zicht, spaar en termijnrekening is, hoe triestig is dat niet en wat een goudmijn voor bankiers van kwade wil!
Darjeeling, Assam, Lapsang -
Kenya, India, Ceylon -
The Empire flows like rivers through your living room

Zef
New user
New user
Geslacht: Vrouw
Contacteer:

Bericht door Zef » 24 aug 2010 11:12

@Mr. Cash: Ik dacht dat er tegenwoordig (of toch zeer binnenkort) zoiets in de eindtermen zal terechtkomen, naar aanleiding van de financiële crisis.

Ik zou graag de volgende dingen verwezenlijkt zien:
- Godsdienstonderwijs omvormen tot ontmoetingsonderwijs (naar Nederlands model), waarbij je niet moet kiezen tussen katholiek onderricht, islam of zedenleer. Iedereen gaat naar dezelfde les en krijgt de kans om de geschiedenis/gebruiken en gewoontes/impact op het dagelijks leven/... van die godsdienst te bestuderen. Zo komt er meer begrip tussen de verschillende groepen.
- Binnen de lessen Nederlands/Geschiedenis/... zou er meer aandacht moeten zijn voor mediawijsheid. Leerlingen zeggen wel dat ze goed zijn met internet (en tot op zekere hoogte is dat ook zo), maar vraag hen niet een goede van een slechte informatieve website te onderscheiden, want dat lukt niet.
- Het voorstel van Disco Trut i.v.m. het aanleren van meer praktische zaken zoals koken of fietsen repareren lijkt me ook geen slecht idee. Al zou ik de leerlingen wel laten kiezen wat ze willen volgen.

Er zijn nog wel een hele hoop zaken die leerlingen zouden moeten leren, maar helaas wordt er al zoveel aan hun 'hoofdjes' binnengeduwd. :wink:

Zef
New user
New user
Contacteer:

Bericht door Zef » 24 aug 2010 12:42

Disco Trut schreef:
Het gaat er me gewoon om dat ik vind dat er een aantal dingen zijn die je toch zou moeten kunnen in het leven, en ik vroeg me af waarom dat eigenlijk niet standaard onderwezen wordt.
Denk voornamelijk wegens tijdsgebrek. Leerkrachten krijgen nu al met moeite alle leerstof gezien. De lat kan natuurlijk lager gelegd worden, maar dat lijkt me ook geen goede oplossing. Leerlingen met een sterk ASO-profiel gaan sowieso verder studeren en dienen daarop voorbereid te worden.

(Natuurlijk is het niet onmogelijk om EN de leerlingen van een goede theoretische basis te voorzien EN hen te scholen in enkele praktische zaken. Ik dacht dat er in het Verenigd Koninkrijk al vaker wat geprobeerd is in die richting (ben niet heel zeker). Het zou alleszins een heel proces zijn om ons huidige systeem in die richting om te vormen. Ook al lijkt dat op het eerste zicht niet zo...)

NeW2
Experienced user
Experienced user

Bericht door NeW2 » 26 aug 2010 22:15

Wat verplicht zou moeten zijn, volgens mij:
- EHBO
- Politiek (zodat ze niet zomaar op iender wie stemmen gewoon omdat die ene er goed uitziet, zonder te weten waarvoor de partij staat)
- meerdere uren per week waar alle leerlingen moeten discussieren over verschillende topics zoals seksualiteit, discriminatie, racisme, actualiteit... Zo leren ze een mening vormen, discussieren en dingen anders bekijken. Ik weet dat dit waarschijnlijk in sommige scholen gebeurt in zedenleer of godsdienst, maar dit was toch iets wat ik miste in het middelbaar.

Koken en praktische dingen zou ik eerder optioneel laten.

Heftruck
Experienced user
Experienced user

Bericht door Heftruck » 26 aug 2010 23:06

God, grant us the...
Serenity to accept things we cannot change,
Courage to change the things we can, and the
Wisdom to know the difference
Patience for the things that take time
Appreciation for all that we have, and
Tolerance for those with different struggles
Freedom to live beyond the limitations of our past ways, the
Ability to feel your love for us and our love for each other and the
Strength to get up and try again even when we feel it is hopeless.

Initiatief. Concentratie. Bescheidenheid. Standvastigheid. Doorzettingsvermogen. Inschattingsvermogen. Zelfstandigheid. Zelfaanvaarding. Eigenwaarde. Eigenheid. Respect. Tolerantie. Begrip. Zelfkennis. Verbeeldingskracht. Wilskracht. Geduld. Visie.

Al de rest is bijkomstig. We leven al lang in een tijdperk waarin het niet mogelijk is iedereen alles te leren. Het belangrijkste is tegenwoordig het eigen potentieel leren inschatten, dat te hanteren, te durven geloven in je eigen dromen en niet afgeleid te geraken door alle waardeloze brol waarmee we gebombardeerd worden.
[Heftruck is] brutaal, niet constructief, onrespectvol, agressief, redeneert zonder empathie en overduidelijk met slechte intenties. - De Paus

melan
Senior user
Senior user

Bericht door melan » 27 aug 2010 02:06

Mr Cash schreef:Ik vind dat er op school meer aandacht moet zijn voor financiële vorming.

Eigl zou een eindterm moeten zijn van het middelbaar:

de scholieren kennen de historische risico's en rendementen van de verschillende activaklassen. De leerlingen begrijpen het diversificatie-effect en begrijpen de belangrijkste beleggingsconcepten.

Nu weten sommigen ternauwernood wat het verschil tussen een zicht, spaar en termijnrekening is, hoe triestig is dat niet en wat een goudmijn voor bankiers van kwade wil!
Ik weet dat verschil niet ternauwernood, ik weet dat niet. En termen als 'activiaklassen' zouden evengoed Chinees kunnen zijn. Nooit enige economie / financiële vorming gehad. Ik weet wat een aandeel is, maar verder reikt mijn kennis niet. Dus ja, ik ben het volledig met u eens. (+ probeer eens financieel-economische toespraken te tolken, als ge het niet eens zelf begrijpt.)
Na počátku bylo slovo.
On ne peut pas vivre sans un livre dans la poche.

Heftruck
Experienced user
Experienced user

Bericht door Heftruck » 27 aug 2010 02:56

Nu we 't toch over praktische zaken hebben: zelfverdediging en verdediging van anderen hoort daar ook bij.
[Heftruck is] brutaal, niet constructief, onrespectvol, agressief, redeneert zonder empathie en overduidelijk met slechte intenties. - De Paus

Zef
New user
New user
Contacteer:

Bericht door Zef » 28 aug 2010 13:08

Heftruck schreef:Nu we 't toch over praktische zaken hebben: zelfverdediging en verdediging van anderen hoort daar ook bij.
Heb ik in het secundair gehad. Wordt op veel scholen tijdens de lessen L.O. gegeven.
NeW2 schreef:Wat verplicht zou moeten zijn, volgens mij:
- EHBO
- Politiek (zodat ze niet zomaar op iender wie stemmen gewoon omdat die ene er goed uitziet, zonder te weten waarvoor de partij staat)
Lijken me ook twee nuttige zaken! Politiek zou ik graag zien in een uurtje maatschappijvorming of iets gelijkaardigs. Alleszins een vak los van alle andere vakken.
Heftruck schreef: Initiatief. Concentratie. Bescheidenheid. Standvastigheid. Doorzettingsvermogen. Inschattingsvermogen. Zelfstandigheid. Zelfaanvaarding. Eigenwaarde. Eigenheid. Respect. Tolerantie. Begrip. Zelfkennis. Verbeeldingskracht. Wilskracht. Geduld. Visie.
Zitten allemaal in de eindtermen :wink: (Het is natuurlijk aan de school om er wat mee te doen)

Genner
Experienced user
Experienced user
Contacteer:

Bericht door Genner » 31 aug 2010 23:48

Dat koken vind ik een goed idee en dat zou van mij verplicht mogen zijn voor iedereen en niet optioneel. Wat kan het nu voor kwaad dat iedereen de basics kent van koken?

Ook omgaan met geld zou op de één of andere manier moeten geleerd/begeleid worden. En zo van die Amerikaanse toestanden waar ze een ei moeten uitbroeden ofzo per twee. Tklinkt onnozel maar is volgens mij in veel gevallen wel effectief.
And since the roof fell in, I'll lean on what matters
Caught in the slightest wind, everything else unravels
You're standing in my doorway, seven cities ago
The days are racing, but you come back too slow
Mr Johansson schreef:Hoera voor Genner!
perfect verwoord

Hanneke

Bericht door Hanneke » 01 sep 2010 14:06

Vanaf het kleuteronderwijs:
- Meer aandacht voor praktische kennis van talen. In de eerste plaats Nederlands, Frans, Duits en Engels. Zo vroeg mogelijk, nadien verderzetten in het lager én secundair onderwijs. BSO, TSO, ASO, KSO, maakt niet uit! (Blo en BuSo is moeilijker natuurlijk) Zolang het maar toegepast is op de "voorziene" toekomstomgeving. Uitbreiding van kansen, zelfontplooiing en een bredere kijk op de wereld.

Vanaf het lager onderwijs:
- Een keuze moeten kunnen maken tussen sport, muziek, kunst (om het even rudimentair in te delen). Waardoor m'n dus ook iets dieper kan gaan. Fantastische dingen wat betreft het ontwikkelen van zelfkennis en zelfvertrouwen. De positieve invloed op cognitieve ontwikkeling is meermaals bewezen. En perfecte ontspanning.
- Een vak als levensbeschouwing. Maar dan niet zo'n lachertje als klein ontspanningsuurtje waar het nu dikwijls voor staat. Scholieren kleine onderzoekjes/interviews laten afnemen. Discussies. Oog voor de actuele levensbeschouwing van "andere culturele en sociale groepen". Maar ook een kritische kijk op berichtgeving. Overgenomen door het secundair onderwijs.
- Zelfverdediging en EHBO.

Vanaf het secundair:
- Praktische kennis over het gebruik van financiën.
- Vanaf het derde jaar secundair onderwijs een basisinzicht in politiek trachten op te bouwen.

Wat dingen praktische dingen zoals koken, fietsen herstellen e.d. betreft. Dat zie ik eerder als een taak van de ouders. De druk op scholen is al groot genoeg en ouders komen er, te veel, veel te goed van af wat algemene opvoeding betreft.

Ik weet ook niet goed of het huidig systeem -Vier dagen van half negen tot half vijf en één dag tot twaalf (ongeveer), die dan ingedeeld worden in uren. Binnen de huidige infrastructuur van scholen. Onder andere- veel meerwaarde kan bieden in de toekomst. Maar dat is een zwaar vraagstuk.

quickie
Senior user
Senior user

Bericht door quickie » 24 sep 2010 22:35

Wat ze moeten leren op school? Dat er maar één ding belangrijk is in het leven: de liefde. En al de rest is quatsch. Zeg dat ik het gezegd heb.
"The first thing we do: let's kill all the lawyers!" (W. Shakespeare, Henry VI, Part II)

Nabuchodonosor
Forum addict
Forum addict

Bericht door Nabuchodonosor » 26 sep 2010 02:19

Disco Trut schreef:Ik vind dat dingen die iedereen eigenlijk zou moeten kunnen.

Nuja, je kan dan nog discussiëren over op welke manier je dat gaat 'beoordelen', want uiteraard is niet iedereen even handig, net zoals niet iedereen even slim is.

Het gaat er me gewoon om dat ik vind dat er een aantal dingen zijn die je toch zou moeten kunnen in het leven, en ik vroeg me af waarom dat eigenlijk niet standaard onderwezen wordt.

Die dingen die jij aangeeft zou men toch moeten leren thuis hoor. De ouders hebben toch ook een taak? Je wilt het toch niet allemaal op de leerkrachten afschuiven? Er is trouwens weinig plaats in het lessenpakket om dat er nog toe te voegen dusja....
Zonder onderschrift, bij gebrek aan inspiratie.

Julien.
Experienced user
Experienced user
Contacteer:

Bericht door Julien. » 21 okt 2010 22:58

Vandaag had ik op school 'Zuiddag', een dagje werken voor het goede doel. Je mocht zelf kiezen waar je werkte. Ik koos om een dag in een bejaardentehuis te werken. Ik had al een beetje ervaring, maar toch :) Zo veel dingen die je leert! Ik koos voor bejaardentehuis omdat ik weet dat dat een plaats is waar ik nooit ga werken. Vandaar: leerrijke ervaring en leuk en :)

Als er nu eens enkele werkdagen in een ASO-school zouden komen, om levenservaring op te doen.

EN ik vind dat politiek ook een standaardvak moet zijn. In iedere richting.

Aap in een Potje
Forum addict
Forum addict

Bericht door Aap in een Potje » 22 okt 2010 13:52

talen!
Engels, Duits, Spaans, ...
ik heb op dit moment alleen Frans :(
en laat dat nu net een taal zijn die ik echt niet kan verdragen..
Iedereen gunt je alles, zolang je het maar niet hebt

Appleheadcat
Experienced user
Experienced user

Bericht door Appleheadcat » 30 okt 2010 18:05

Ik volg Disco Trut ook wel, kennis van algemene dingen. Ok, sommige dingen zou je thuis kunnen leren, maar dit is niet altijd het geval plus het is thuis ook nog vaak "dit is voor de meisjes (koken) en dit is voor de jongens (dingen herstellen). Ook ik maak mij hier schuldig aan hoor. Ik woon samen, maar mijn papa komt de dingen bij ons thuis repareren. :oops:

Over die dingen niet in een ASO richting te geven, dat vind ik zonde. Ik ken genoeg voorbeelden van mensen die bij mij in het ASO zaten en niet naar het hoger zijn gegaan. Dit hoeft ook niet altijd per se vind ik. Ook al doe je ASO. Sommige leren nu eenmaal liever meer talen of wetenschappen om uiteindelijk iets anders te gaan doen in het leven.

Wat ik graag in het secundair zou zien, is verkeerslessen. Ik weet nog dat ik in het lager altijd 10/10 had voor die lessen en dat ik dat leuk vond. In het middelbaar zagen we daar niets meer van, terwijl ik dan wel veel meer met verkeer te maken kreeg.

Laartje
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Laartje » 02 nov 2010 15:57

idd een basis om een beetje te kunnen doe het zelven, bijvoorbeeld een luster ophangen, tot voor kort belde ik daarvoor mijn papa, maar nu kan ik het zelf, dankzij een workshop voor doe het zelf-diva's

bij gebrek aan doe het zelf-lessen doe ik nu dus af en toe een beroep op www.ikdoehetzelfwel.be :)
If it doesn't kill you, it can only make you stronger.

SHREDintoPIECES
Regular user
Regular user

Bericht door SHREDintoPIECES » 05 nov 2010 10:29

Niet bepaald iets dat ik op school had willen leren,
maar ik wou dat ik vroeger meer dingen deed
wat ik toen niet wilde.

Een paar jaar geleden was er op tv
een reclamespot van Petit Gervais
over dat kinderen van 0-7 (denk ik?)
meer groeien wanneer ze
de yoghurt (uiteraard) eten.

Ik weet nog wel dat m'n neefjes en nichtjes
bussen melk dronken per dag toen ze klein waren
en ik wou dat ik dat ook heb gedaan.

Of ja, gewoon in plaats van naar de muziekschool gaan,
toch hebben gekozen voor basketbal ofzo.

Pooky
Forum addict
Forum addict

Bericht door Pooky » 19 nov 2010 18:53

Ietwat :offtopic:, maar ik wist niet goed waar ik het anders zou plaatsen, dit is ook belangrijke informatie die iedereen zou moeten weten:

Een informatiebrochure over de nieuwe etiketten op chemische producten opgesteld door onze overheid:

http://www.health.fgov.be/internet2Prd/ ... 065229.pdf
Being a grammar nazi is the lowest form of criticism,
expression is free, in any language of the whole wide world.
...You understand it enough to post a reply,
don't try to feel better than the rest of the world at the expense of someone's linguistics.

Just be better.

Jovali93
New user
New user

Bericht door Jovali93 » 24 nov 2010 18:29

Ik heb in mijn TSO-richting secretariaat-talen één uur Recht (dus de politiek waar jullie o.a over spreken) maar voor mij zou dat meer mogen zijn. Ik vind het zelf ook spijtig dat we niet meer of vroeger talen zoals Engels,Frans en Duits krijgen.

jeron
Experienced user
Experienced user

Bericht door jeron » 16 jan 2011 02:09

Ben ik dan de enige die vindt dat een school moet voorbereiden op een werksituatie en de ouders op het gebied van zelfonderhoud in het dagelijkse leven?

Gesloten