(h)erkennen van ECHTE gevoelens

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
Gesloten
Confused28
New user
New user
Geslacht: Vrouw

(h)erkennen van ECHTE gevoelens

Bericht door Confused28 » 05 jun 2010 09:54

Ik weet niet of het hier onder de juiste rubriek staat, maar gezien het om gevoelens gaat, en gevoelens met relaties te maken hebben, gooi ik het hier toch maar in de groep.

Ik zit nu ongeveer 3,5 maanden in de knoop met mezelf.
Ik heb al zoveel nagedacht en gepraat over mijn gevoelens met een heleboel mensen... gaande van partner, vrienden, enkelen hier op het forum tot een holebi-vereniging. En het CAW volgt ook vanaf maandag...

Maar zoals dat gaat met vragen over gevoelens: enkel ikzelf kan weten wat ik denk en voel.
En laat dat nu net het probleem zijn... ik weet niet meer welke gevoelens van mij ECHT zijn.
Ik slaag er niet meer in om mijn gevoelens objectief te bekijken.
Ik vraag me af of ik mezelf bepaalde gevoelens/verlangen zit wijs te maken....

Ik weet gewoon niet meer wat ik ooit gevoeld heb, wat ik nu voel, wat ik wil voelen en met wie...

Ik verwacht niet meteen van jullie een antwoord... al mag het wel ;-) ... maar ik moest het toch even kwijt.
Everyone promises you happily ever after... but life turns into a different kind of fairy tale.

Echo
I have no life
I have no life
Contacteer:

Re: (h)erkennen van ECHTE gevoelens

Bericht door Echo » 05 jun 2010 10:41

Dat was precies waar ik in het begin mee zat te worstelen, toen ik ook twijfelde over mijn gevoelens, en "nee, ik maak mezelf maar iets wijs. Waarom zou ik nu weer speciaal moeten zijn?" of "Ik doe mezelf zo maar voelen. Ik voel niet écht zo." En met zo bedoel ik natuurlijk verliefd.

Maar uiteindelijk, het feit dat je hier al verzeild bent, dat je er al met zoveel mensen over gepraat hebt, is dat geen aanwijzing dat je wel heel hard bezig bent met dat wat je nu denkt te voelen? Andere gevoelens gaan toch veel sneller weg? Waarom blijft dat dan zo hangen?

Een echt, bevredigend antwoord kan ik je niet geven, dat moet je zelf vinden, niemand anders kan inderdaad weten hoe jij je precies voelt, maar het is misschien een aanrader om veel ervaringen van andere mensen hun ontdekken te lezen, hier op het forum of op de website van WJNH. Dat heeft mij indertijd veel geholpen.

Hup! :knuf:
Ik ben een van die robuuste lezers die lezen zoals ze snurken, eten en winden laten – een gildenbroeder van het eerlijke ezelsoor en niet van het pretentieuze leeslint.
Patrick Demompere

Desire. Poetry. -
Verlangen is het beest in mijn wijn.

Linde
New user
New user

Bericht door Linde » 05 jun 2010 13:54

Raad kan ik je niet geven. Ik kan alleen maar zeggen dat ik heel goed weet wat je bedoelt. Op een bepaald punt lijk je helemaal geen zekerheden meer te hebben over de dingen die je dacht te weten.
Echo schreef:
Maar uiteindelijk, het feit dat je hier al verzeild bent, dat je er al met zoveel mensen over gepraat hebt, is dat geen aanwijzing dat je wel heel hard bezig bent met dat wat je nu denkt te voelen? Andere gevoelens gaan toch veel sneller weg? Waarom blijft dat dan zo hangen?
Je hebt daar wel een punt Echo. Anderzijds, misschien maken we zelf onze gevoelens wel groter dan ze eigenlijk zijn door er zo veel mee bezig te zijn...

Confused28
New user
New user

Bericht door Confused28 » 05 jun 2010 14:26

Het is voor mij allemaal heel erg vreemd. Omdat ik nu pas, voor het eerst, verliefd werd op een vrouw... iets dat ik eigenlijk nooit voor mogelijk had geacht ondanks mijn "oog voor vrouwelijk schoon" (en nog enkele andere dingen).

Eigenlijk twijfel ik niet over de gevoelens die ik heb gehad voor haar. Die waren absoluut wel duidelijk... dat was verliefd zijn en verlangen naar haar.

Alleen heeft het me aan het denken gezet over ALLES wat maar met gevoelens te maken heeft:
• is verliefd zijn op haar anders dan de verliefdheden die je vroeger meemaakte?
• zijn deze gevoelens vroeger ook zo sterk geweest (naar mijn huidige partner toe dan)
• hoe beleef ik mijn seksualiteit
• vond ik zoenen met een man net zo leuk/leuker/helemaal niet zo leuk?
(kan je je voorstellen, dat ik op zo'n "domme" vraag niet eens weet wat te antwoorden...)
• welke aspecten geven de doorslag om je een bepaald etiketje op te kleven.
• waar ligt de grens tussen intense vriendschap en een relatie
• ....

genoeg stof tot nadenken dus.
Everyone promises you happily ever after... but life turns into a different kind of fairy tale.

Farfalla
Forum addict
Forum addict

Bericht door Farfalla » 09 jun 2010 12:05

Wederom begrijp ik precies wat je bedoelt.
In mijn geval heb ik uiteindelijk de knoop doorgehakt "op goed geluk". De relatie met mijn man werkte al een hele tijd niet meer zoals zou moeten. Sinds ik worstelde met mijn geaardheid, ging het van kwaad naar erger. Ik was in een doodlopend straatje belandt en moest een andere weg inslaan om verder te kunnen.
Ik was niet zeker over wat écht was en wat ik mezelf wijsmaakte. Dus op goed geluk heb ik gekozen voor wat ik dácht dat echt was, en voorlopig is het meer dan de juiste keuze gebleken.

En het wordt niet van de ene dag op de andere duidelijk. Ik merk nog iedere dag dat ik me beter in m'n vel begin te voelen, meer mezelf ben, enz... Maar ik heb ook verdriet en pijn om wat verloren is gegaan. Ookal heb ik aan m'n ex een beste vriend over gehouden en zien mijn kinderen hun mama en papa goed met mekaar omgaan, toch blijft het voor een stukje een gebroken gezin. Dusja, er zijn nog momenten waarop ik denk: "Shit, ik heb toch écht de juiste keuze gemaakt he?!" Maar als ik haar zie, voel, als ik merk hoeveel beter ik mezelf heb leren kennen en hoe goed ik me eindelijk bij m'n eigen 'ik' voel, dan moet ik er op vertrouwen dat dit juist en écht is.
You can either agree with me, or be wrong...
Don't be sad cause roses have thorns, be glad thorns have roses!
http://anima-farfalla.blogspot.com

zizo
New user
New user

Bericht door zizo » 11 jun 2010 23:26

Eigenlijk heeft de herkenning van de verhalen (oa hier op het forum), gedachten, vragen en gevoelens mij van het grootste deel van de twijfel af geholpen of ik nu al of niet verliefd was en ben en op wie.
Een van de dingen waar ik het moeilijkst mee had is dat ik een bepaald beeld had over mezelf en plots lijkt dat helemaal anders te zijn dan waar ik al 24 jaar van overtuigd was. Dus logisch dat je je overtuigingen en gedachten en gevoelens in vraag gaat stellen en niet meer zoveel durft te vertrouwen.
Uiteindelijk heb ik het al een beetje een plaats kunnen geven (voor mezelf dan) maar ik praat er met heel weinig mensen over. Daarvoor is het precies allemaal nog niet zeker en overtuigd genoeg (?) en bovendien is het nu ook niet 'nodig' om een 'coming out' te doen aan de buitenwereld. Want bij mij is het niet zo dat ik op dit moment niet meer verder kan met mijn leven. Ik ben nog altijd samen met mijn vriend. En ik zie hem graag. En hoe zit het met verliefd zijn op hem? Hoe is dat te vergelijken met de andere verliefde gevoelens? Ik ben gestopt met daarover te piekeren en heb gewoon gekozen voor het leven dat ik al leidde en dat is waar ik me momenteel het beste bij voel!
Dus in die zin, probeer misschien eens niet meer alles te begrijpen maar gewoon te voelen (en ik weet dat dat nu juist het probleem is, maar laat het los, want misschien kun je niet meer voelen omdat je gedachten en interpretaties dat in de weg staan ?)

Confused28
New user
New user

Bericht door Confused28 » 25 aug 2010 12:52

ik wilde graag nog even terugkomen op die "echte" gevoelens...

Voor mezelf ben ik 3 keer verliefd geweest op jongens...
1. was een "puber" verliefdheid. Ik was 13, dus meer dan "beste vriendjes" zijn en briefjes schrijven naar elkaar gebeurde er uiteraard niet.
2. was een vakantielief toen ik 17 was... mijn eerste echte lief met alles er op en eraan
3. mijn huidige relatie, vanaf mijn 18de

Ik heb zitten nadenken over mijn verliefdheden, en heb vervolgens mijn dagboek zitten herlezen (over mijn vakantieliefje) en ook de brieven die ik aan mijn man geschreven heb toen we pas samen waren... en ik schrok wel even.

Want zowel in de relatie met mijn vakantieliefje, als mijn man, heb ik blijkbaar mijn verliefdheid in twijfel getrokken... ik schrijf over beide relaties "ik twijfel of ik wel echt verliefd ben, of dat ik X niet gewoon heeeeeeel erg graag heb" maar in de beide relaties heb ik dat dan weggepraat omdat ik toch graag bij die persoon was en als ik niet verliefd was, dan zou ik die persoon toch niet zo hard missen en bij me willen hebben? En ik vond het toch erg fijn om bij die persoon te zijn en ga zo nog maar even door.
Dus ik ging er van uit dat ik wel verliefd was, maar ik twijfelde om een onbekende reden...

Maar dan lees je weer overal op het internet (en ook hier ergens op het forum) het volgende:
"als je twijfelt of je wel echt verliefd bent, dan ben je het niet. Als je echt verliefd bent, dan WEET je dat".

En hmm... ja, dan moet ik bekennen dat toen ik verliefd werd op dat meisje, ik inderdaad geen seconde getwijfeld heb over mijn verliefdheid. Op haar was ik overduidelijk hottel de bottel.

Dus nu maakte ik me een beetje zorgen,... heb ik mezelf dan vroeger vanalles zitten wijsmaken???
Niet dat ik spijt heb van hoe die relaties zijn gelopen... maar mja... ik weet het niet.

°ik moest het even van me afschrijven....°

Jarne
New user
New user
Geslacht: Man

Bericht door Jarne » 25 aug 2010 17:05

Wijsmaken niet denk ik, maar je moet zelf eerst ontdekken en aanvaarden dat je holibi bent. Ik denk dat veel holibi's eerst een vriend/vriendin van het andere geslacht hebben gehad voordat ze er achter kwamen... (omdat een man-vrouw relatie "normaal" is, waarmee ik zeker niet bedoel dat holibi's niet normaal zijn :wink: )

Gesloten