Bestaat echte liefde?

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
Gesloten
MisterGert
New user
New user
Geslacht: Man

Bestaat echte liefde?

Bericht door MisterGert » 09 feb 2010 17:47

Ik weet dat het misschien een beetje ouderwets klinkt, maar bestaat echte liefde nog? Zoals in de romantische films, waar de liefde tussen twee personen centraal staat, zonder dat er nog iemand bij komt. Ik heb het zelf nooit mogen meemaken, maar ik kijk er wel naar uit.

Na twee stukgelopen relaties heb ik de moed opgegeven. Liegen en bedriegen waren voor hun belangrijk, maar niet voor mij. Ik ben iemand die heel open is, met het hart op de tong. Na mijn laatste ex, drie jaar geleden, heb ik niemand meer gehad. Ik heb de hoop op een echte en enige liefde opgegeven. En de vrees om iemand terug te kunnen vertrouwen blijft in mij zitten.

Ik hoop thans toch nog altijd dat ik ooit nog eens de jongen van mijn dromen tegenkom. De jongen die er voor mij is en van mij houdt zoals ik ben en alleen van mij. Die ook aan mij denkt en het mij ook laat weten. Die romantisch is op zijn eigen, persoonlijke manier en voor zijn gevoelens uitkomt. Ik heb tot nu toe het idee dat ik de enige ben die zo bestaat. Daardoor voel ik mij ook niet welkom in de holebi-wereld. Iedereen leeft op de manier die hij/zij het liefste heeft, maar ik ben zo niet. Maar ik hoop nog altijd dat er ook zo mensen zijn die hetzelfde denken als ik.

Geef daarom graag een reactie!

Groetjes Gert

Oase
New user
New user
Geslacht: Vrouw

Re: Bestaat echte liefde?

Bericht door Oase » 09 feb 2010 21:53

Ik denk dat echte liefde wel degelijk bestaat, maar liefde (en een relatie) is nu eenmaal iets waaraan je moet werken. Als twee mensen in een relatie samen aan hun relatie werken (praten, lief, eerlijk en oprecht zijn,...), is dat volgens mij een teken van echte liefde. Ik denk dan ook wel dat echte liefde niet meteen betekent dat je voor altijd samenblijft. Je kan denk ik perfect oprecht van elkaar houden, maar toch het gevoel hebben dat het niet werkt (niet met en niet zonder elkaar kunnen leven heet dat dan).

Nuja, ik begrijp momenteel niet goed waarom je je niet echt thuisvoelt in de holebi-wereld. Volgens mij zijn er in de hetero-wereld evengoed mensen die zich net zo voelen als jou (of interpreteer ik het dan verkeerd?).

Ik wens je alvast nog heel veel geluk, ik ben er zeker van dat jij echte liefde zal vinden :wink:

Groetjes
Oase

Faramir
Forum addict
Forum addict

Bericht door Faramir » 10 feb 2010 10:44

MisterGert schreef:Na twee stukgelopen relaties heb ik de moed opgegeven. Liegen en bedriegen waren voor hun belangrijk
Laat twee relaties toch niet je beeld van alle mogelijke vissen in de zee vormen... Hetgeen jij (en jij heus niet alleen zoekt) gaat veel verder dan zomaar de eerste de beste, toch? Dan moet je je visie van de mensheid heus niet door zo'n "eerste de beste" laten beïnvloeden. Er zijn zeker en vast mensen die dezelfde verlangens hebben als jij, maar dan moet je het wel aandurven ze te leren kennen.
MisterGert schreef:Daardoor voel ik mij ook niet welkom in de holebi-wereld. Iedereen leeft op de manier die hij/zij het liefste heeft, maar ik ben zo niet.
Hoezo, "zo"? Kheb de indruk dat je vanuit een bepaald idee enorm bent gaan veralgemenen. Als je zo halsstarrig op voorhand iedereen afkeurt, mja, dan maak je het je droomvent natuurlijk wel erg moeilijk je nader te leren kennen ;)

Enfin, ik denk dat je vooral anders moet aankijken tegen je vorige ervaringen en het verleden dat je meedraagt. In plaats van het te zien als slechte voorspelling voor je toekomst, kan je het beter beschouwen als een les om uit te leren. Iemand terug vertrouwen kan je nu meer moeite kosten, maar neem je tijd en praat met die persoon - leer hem door en door kennen. Dan pas kan je gaan vertrouwen, toch?

captain D
Senior user
Senior user

Bericht door captain D » 10 feb 2010 13:03

ik zou de humo van deze week kopen en het artikel lezen over liefde. Het komt er op neer dat liefde een ziekte is. Je bent in het begin stadium letterlijk blind en het lijkt wel of de andere de perfecte man is. Je concentreert je volledig op de overeenkomsten en negeert de verschillen. Tot de verliefdheid weg ebt en blijkt dat trouw toch niet zo belangrijk is voor uw lief dan dat je eerst had verwacht. De truc kan dan zijn om uw liefdesbeeld zo snel mogelijk aan te passen aan de werkelijkheid. Als blijkt dat je toch altijd op de verkeerde valt kan het nuttig zijn om de werkelijkheid onmiddelijk zijn intrede te laten doen.

Nu als het gaat over slechte relaties kan ik u gerust vertellen dat ik mijn deel al gehad heb. Mijn vorige relatie was slecht op alle vlakken. Die relatie was eerder gebaseerd op een nood die er niet was en niet op liefde. Na een paar maanden samen kwam ik tot de ontdekking dat hij 'nood' had aan andere mannen. De vernederingen die ik heb moeten slikken in die periode zijn ontelbaar en ik ben daar toch twee jaar mee samen geweest. zelfs nu drie jaar later kan er thuis als bij mijn vrienden nog steeds geen goed woord gezegd worden over mijn ex.

Tenslotte heb ik moeten leren dat ik ook mijn recht heb op geluk en liefde. En dat recht moet je afdwingen. Niet op een verkeerde manier maar wel dat je duidelijk je grenzen mag bepalen in hoever de ander mag gaan binnen de relatie. Twee jaar geleden heb ik zo iemand gevonden die mij respecteert. En ook al maken we het elkander soms moeillijk toch gaat alles nog goed. Omdat we geleerd hebben om beiden een realistische kijk te hebben op onze relatie en duidelijk te zijn waar onze grenzen liggen.

Dus blijf er voor gaan. Het is te mooi om alles zo maar op te geven.
alles is een raadsel
maar ik weet nog niet in wat voor vorm
en in welke taal.
Ik ben al heel erg oud
en ik mis mijn vrouw

Springbal
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Springbal » 10 feb 2010 13:50

MisterGert schreef:Ik weet dat het misschien een beetje ouderwets klinkt, maar bestaat echte liefde nog? Zoals in de romantische films, waar de liefde tussen twee personen centraal staat, zonder dat er nog iemand bij komt. Ik heb het zelf nooit mogen meemaken, maar ik kijk er wel naar uit.
Daarom is het ook film. 't Leven is geen film. Gelukkig :)
Na twee stukgelopen relaties heb ik de moed opgegeven. Liegen en bedriegen waren voor hun belangrijk, maar niet voor mij. Ik ben iemand die heel open is, met het hart op de tong. Na mijn laatste ex, drie jaar geleden, heb ik niemand meer gehad. Ik heb de hoop op een echte en enige liefde opgegeven. En de vrees om iemand terug te kunnen vertrouwen blijft in mij zitten.
Hoe lang hebben die geduurd? Er zijn er die meer relaties (al dan niet van korte duur) er hebben opzitten en nog steeds in de liefde geloven.
Ik hoop thans toch nog altijd dat ik ooit nog eens de jongen van mijn dromen tegenkom. De jongen die er voor mij is en van mij houdt zoals ik ben en alleen van mij. Die ook aan mij denkt en het mij ook laat weten. Die romantisch is op zijn eigen, persoonlijke manier en voor zijn gevoelens uitkomt. Ik heb tot nu toe het idee dat ik de enige ben die zo bestaat. Daardoor voel ik mij ook niet welkom in de holebi-wereld. Iedereen leeft op de manier die hij/zij het liefste heeft, maar ik ben zo niet. Maar ik hoop nog altijd dat er ook zo mensen zijn die hetzelfde denken als ik.
Iedereen leeft zoals ie dat wil. Het leven is van jezelf. Wat je volgens mij wel moet doen is alle 2 wat water bij de wijn doen. Iedereen is welkom in "het holebi-wereldje". En met "maar ik ben zo niet" bedoel je dan dat je niet leeft op de manier dat je wil?

Groetjes
Onderzoek wees uit dat een man depressief wordt als zijn vrouw meer verdient dan hij. Daarom wordt een homo koppel in het Engels a Gay couple genoemd
Wall schreef:Zo gevaarlijk lijkt Springbal niet.

The_ Future
Experienced user
Experienced user

Bericht door The_ Future » 10 feb 2010 14:20

Oh ja wat is echte liefde. Bestaat het ja of nee.
Ik geloof er zeker wel in dat het bestaat.
Ik denk dan ook wel, ooit vind je wel de ware persoon.
Alhoewel zeg ik dan bij mezelf. Eerst zien dan geloven.
Maar ik ben er wel altijd zeker van, dat die persoon wel degelijk bestaat.
In het verleden heb ik mij steeds de vraag gesteld. Komt het door mij, of is het mij schuld.
In een relatie hebben vaak twee personen de schuld.
Ik heb vaak wel leuke momenten gehad in mijn relaties. Maar ook wel soms slechte momenten.
Vernedering, schuldgevoelens, ja weet je ik kan er wel veel opnoemen.
Maar ik ben eigenlijk nooit de persoon die snel opgeeft.
Ik wil er altijd wel 100% voor gaan.
En ik begrijp dan ook absoluut sommige mensen die er gewoon niet meer in geloven.
Ik heb zeker ook al in deze fase gezeten. Waarvan ik dacht, nu is het wel genoeg geweest.
Voor mij hoeft het allemaal niet meer een relatie.
Maar na een week ben ik dat dan wel al weer vergeten.
En dan denk ik. Ja nu zal ik weer aan een nieuwe start beginnen.
En wat komt dat komt. En wat er niet is kan altijd komen.
Daarom is het altijd belangrijk om positief te blijven.
En zo denk ik daar nu ook over.
Dus ik ben er zeker van de ware liefde bestaat.
Hoelang het nog zal duren. Ja dat zal de toekomst wel uitwijzen zeker.
Ik ben benieuwd. :D

Springbal
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Springbal » 10 feb 2010 15:44

Tijdens de meeting zaterdag geloof ik zei iemand "ik geloof niet echt in "Dé ware" maar in "de ware van dat moment". Wegens mijn seniliteit ben ik vergeten van wie de quote kwam, maar ik vond het donders goed gevonden.
Onderzoek wees uit dat een man depressief wordt als zijn vrouw meer verdient dan hij. Daarom wordt een homo koppel in het Engels a Gay couple genoemd
Wall schreef:Zo gevaarlijk lijkt Springbal niet.

Farfalla
Forum addict
Forum addict

Bericht door Farfalla » 10 feb 2010 20:41

Bestaat liefde zoals in de romantische films? Heel simpel: Nee. Daarom zijn het films. Een film duurt anderhalf uurtje, alles kan in verschillende takes opgenomen worden en de acteurs spelen een rol... Een leven duurt jaaaren, met een beetje geluk decennia. Je krijgt geen nieuwe take als je iets verprutst en je kan al helemaal geen rol spelen. Dus laat dat plaatje van in de films maar al heel snel los.
Er bestaat een uitdrukking: liefde is een werkwoord. Elkaar graag zien is de basis van een relatie, maar nooit genoeg om de relatie in stand te houden. Een goede relatie vergt dagelijks veel bloed, zweet en tranen. Een echte relatie gaat door heel diepe dalen en vraagt heel veel doorzettingsvermogen om terug uit die dalen te klauteren.

Jammer is ook dat mensen liefde en seks een beetje door mekaar halen. Als je je leven met mekaar deelt en pakweg 50 jaar samen moet doorbrengen, lijkt het mij heel onrealistisch er van uit te gaan dat een partner die jou echt graag ziet, sowieso in die 50 jaar geen fout zal maken. Want uiteindelijk is een slippertje (een affaire is weer een ander paar mouwen) niet meer dan een (grove) fout maken.
Pas op, je hoort me slippertjes niet goed praten en al helemaal niet zeggen dat je tóch bij iemand moet blijven als die vreemd is gegaan. Maar er automatisch van uit gaan dat iemand je niet graag ziet als die in de loop van een heel leven een scheve schaats rijdt, vind ik fout. Sommige mensen hebben meer karakter dan anderen, om op een dieptepunt toch "nee" te zeggen.

Hoe dan ook, zover ben je nog niet. Dus mensen die je bedriegen aan het begin van een relatie (en dan spreek ik over de eerste jaren) zijn idd je tijd en moeite wss niet waard.

Maar geloof ik dus dat echte liefde bestaat? Zeker weten! Maar gegarandeerd is ze geen garantie voor een zalige, altijd mooie, probleemloze relatie.
Echte liefde is er in alle mogelijke vormen. Ik hou echt van de papa van mijn kindjes, en hij echt van mij, toch kunnen we geen koppel zijn, want ik hoor bij een vrouw. Maar dat maakt onze liefde niet minder sterk, het maakt alleen de relatie die we met elkaar hebben anders.
Ik hou ook echt van mijn vriendin en zij van mij. Maar of we alle obstakels in ons leven samen zullen overwinnen, hangt niet af van die liefde, maar van ons doorzettingsvermogen en onze wil om samen te zijn.

En wat dat vreemdgaan betreft... Als we er van uitgaan dat (zoals de wetenschap aantoont) de biologie van mannen bepaalt dat ze met zoveel mogelijk verschillende partners willen paren, om voor zoveel mogelijk nageslacht te zorgen. En dat mannen hierdoor als het ware aangespoord worden om vreemd te gaan. Dat dus mannen sneller en meer zouden vreemdgaan dan vrouwen. Dan kunnen we concluderen dat in een homoseksuele relatie de kans dat één van beide partners vreemdgaat, groter is, omdat de partners allebei man zijn. Dus is het mogelijk dat er in de homo-gemeenschap meer wordt vreemdgegaan? Misschien wel.
Hoe dan ook, ik geloof in al die biologische ramtam en ik geloof ook dat mannen frequenter vreemdgaan dan vrouwen. Maar ik weet wel heel zeker dat ook heel veel vrouwen vreemdgaan. Ik weet dat veel heterorelaties stuk gaan omdat één van de twee partners is vreemdgegaan. (En lesbo-relaties wss ook!)
Ik denk dat het gevoel van "homo's gaan meer vreemd" enz... vooral komt uit de holebi-uitgaanswereld. Ik ken meerdere homo-koppels die zelden of nooit gaan "clubben" (of hoe zeggen ze dat zo mooi?) en een gezonde, stabiele relatie hebben. Het hele homo-uitgaanswereldje is idd erg "outgoing" en uitdagend, dus mss niet ideaal als je de kat niet bij de melk wilt zetten.

(Amai, ik ben nogal een epistel aan't neerpennen)

Conclusie: Echte liefde bestaat, maar lijkt niks op die zeemzoete films en vergt veel werk en moeite. En liefde is niet gelijk aan altijd gelukkig zijn samen. Seks en liefde zijn niet hetzelfde, wat niet wil zeggen dat je met je voeten moet laten rammelen. En ja er bestaan veel monogame, lieve homo's.
Succes!
Laatst gewijzigd door Farfalla op 11 feb 2010 08:41, 1 keer totaal gewijzigd.
You can either agree with me, or be wrong...
Don't be sad cause roses have thorns, be glad thorns have roses!
http://anima-farfalla.blogspot.com

Milec2
Forum addict
Forum addict
Contacteer:

Bericht door Milec2 » 10 feb 2010 21:13

bij zwanen: ja
bij mensen: nee

Glamourgirl_10
Senior user
Senior user

Bericht door Glamourgirl_10 » 15 feb 2010 21:10

Volledig eens met Farfalla :rock:

Over het bestaan van ware liefde heb ik mij ook wel al vaker het hoofd gebroken, genoeg materiaal voor een eigen epistel:

Ik ben er zeker van dat echte liefde bestaat. Voor mij betekent echte liefde niet dat die eeuwig is, je kunt ook echte liefde beleven in een relatie die op een bepaald moment stopt, dat hangt van zoveel factoren af. Het is niet omdat een relatie faalt dat die liefde minderwaardig is. Ik geloof ook niet in DE ware, wel in het feit dat er verschillende personen (meer dan je denkt) op deze aardbol rondlopen waar je een heel diepe wederzijdse liefdesrelatie mee zou kunnen hebben en waar je mee samen zou kunnen blijven voor de rest van je leven. Ik denk dat als je één van die mensen ontmoet en het geluk een beetje meezit, de kans redelijk groot is dat je zodanig naar elkaar toe groeit dat je die persoon zelf niet meer zou verlaten als je een andere van die "potentiële ware" die nog rondlopen, tegenkomt. In die zin geloof ik dat DE ware zich dus in je eigen hoofd kan ontwikkelen.

Heel veel mensen beginnen te twijfelen aan echte liefde door alles wat ze meemaken en rond zich zien. Er is inderdaad een heel groot scheisse-gehalte aan alles wat met relaties en liefdes te maken heeft. Er zijn veel momenten waarop ik denk dat liefde de mens echt veel pijn doet veroorzaken en vaak is het zo sterk verstrengeld met bedrog dat ik het eerder als iets negatiefs dan positiefs zie. Maar ik moet maar één keer op bezoek gaan bij mijn overburen om te zien dat echte liefde bestaat. Die twee zijn al zo lang samen, het ging niet altijd even goed, maar je ziet aan hele kleine dingen dat ze elkaar doodgraag zien (ook al pesten ze elkaar constant).

Ik probeer in liefde zoveel mogelijk aan mijn principes vast te houden. Als ik iemand graag zie dan ga ik ervoor ook al is de kans groot dat ik het deksel op mijn neus krijg. Als ik denk dat het niet gaat werken of de andere denkt dat het niet gaat werken om hele goeie redenen (bvb je zit nog met je ex in je hoofd, je weet dat je nu niet aan relaties toe bent of dat je met jezelf overhoop ligt) dan zeg ik dat ook in plaats van mij erin te storten en dan respecteer ik dat als de andere dat zegt. Ik kan begrip opbrengen voor een slippertje, maar niet voor een affaire (zoals Farfalla al zei). Ik denk dat als mensen geen principes hebben in de liefde of niet hard kunnen zijn voor zichzelf op bepaalde momenten, het des te moeilijker wordt om "echte liefde" te vinden. Als je bijvoorbeeld niet alleen kan zijn of vaak relaties hebt met mensen die je maar half graag ziet en van de ene naar de andere springt, denk ik dat de kans klein is dat je iemand ontmoet die net als jij op zoek is naar ware liefde.

Ik wacht op de ware liefde, maar als ik die nooit vind dan gaat mijn leven niet mislukt zijn.
We gaan oh we gaan naar daar
waar het wilde bloed stroomt

captain D
Senior user
Senior user

Bericht door captain D » 16 feb 2010 09:47

Farfalla schreef: Er bestaat een uitdrukking: liefde is een werkwoord. Elkaar graag zien is de basis van een relatie, maar nooit genoeg om de relatie in stand te houden. Een goede relatie vergt dagelijks veel bloed, zweet en tranen. Een echte relatie gaat door heel diepe dalen en vraagt heel veel doorzettingsvermogen om terug uit die dalen te klauteren.

bloed ?!?!?! lesbo's :o
En het feit dat een echte relatie door diepe dalen gaat zou ik toch graag wat afgezwakt zien. Ok een relatie is zeker niet altijd rozegeur en maneschijn. Soms zijn er moeillijke momenten. Maar diepe dalen? Ik denk eerder dat ieder dal een oppurtiniteit is voor het evalueren van een relatie en desgewenst terugkoppelen zodat er verbeteringen kunnen komen in het voorheen gebruikte patroon. In het slechtste geval kan er dan beslist worden om de relatie te beëindigen. Maar ik zie een beëindigde relatie als een logisch gevolg van de situatie. Tenslotte is een relatie er in goede en slechte tijden. En als de slechte tijden niet meer gaan dan kan je beter je conclusies trekken.
alles is een raadsel
maar ik weet nog niet in wat voor vorm
en in welke taal.
Ik ben al heel erg oud
en ik mis mijn vrouw

Saar -
New user
New user

Bericht door Saar - » 16 feb 2010 13:27

Volgens mij wel ^^ Maar ik geloof veel, ik geloof zelfs in liefde op het eerste gezicht. Ouch.
I'm not an alcoholic. Alcoholics go to meetings. I'm a drunk, we go to parties.

tiger

Bericht door tiger » 12 mar 2010 22:09

echte liefde bestaat echt , verliefdheid gaat over en veranderd in een vorm er zijn van elkaar een geheel worden ik had dat met men vriend wij waren in totaal 12 jaar een koppel tot men vriend overleed . ik sta er nu alleen vorm en het gemis is enorm , dat is echte liefde er zijn voor elkaar ook moet men elkaar missen , en niemand kan zijn plaats nog in nemen
in een relatie moet men werken elkaar steunen en eerlijk en trouw zijn , ergens is er een persoon die bij je past .

iron maiden
Regular user
Regular user
Contacteer:

Bericht door iron maiden » 12 mar 2010 23:15

ik ga akkoord met Tiger, echte liefde bestaat.. ik hoef er geen uitleg aan te geven, want het is onbeschrijflijk. Eerlijkheid en trouw zijn de basis van zo'n liefde

Silke PinkH
Experienced user
Experienced user

Bericht door Silke PinkH » 20 mar 2010 23:36

Volgens mij bestaat echte liefde wel degelijk. Je moet gewoon kunnen communiceren binnen je relatie. Als jij, of je partner,gevoelens hebt voor iemand anders, dan moet je daarover met elkaar kunnen spreken. Je moet de problemen uit je relatie kunnen halen. Bij anderen werkt een open relatie beter, maar of je polygamie toch bij echte liefde kan indelen, dat laat ik aan anderen over. Maar eens je die bepaalde persoon gevonden hebt, die je aanvult, die hetzelfde denkt over relaties als jijzelf, en jullie houden van elkaar, dan is dat echte liefde. Dan moet je wel de moed hebben om met je partner te kunnen spreken over je gevoelens. Op die manier wordt niemand bedrogen, en kan je eventueel als het niet meer werkt toch als vrienden uit elkaar gaan. Bedriegen is in zo een situatie niet nodig. Doen ze dat toch, trek het je niet aan. Dat wil gewoon zeggen dat hij/zij jou niet waard is. Dan kan die persoon nog geen 'volwassen' relatie aan.
Volhouden, de ware komt wel langs.
X Silke
Some of you are thinking: Eppic love can't happen to me... But when true love enters your life, eppic happens.

Gesloten