Welk boek lees je momenteel?

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
Isokrates
Forum addict
Forum addict
Geslacht: Man

Welk boek lees je momenteel?

Bericht door Isokrates » 11 dec 2009 02:20

Het vorige topic zat over de 25 pagina's, tijd dus voor een heruitgave van het bekende konsept. Een Meisterwerk aan het lezen of zin om een boek na twee bladzijden in een hoek te keilen? Vertel het hier.

OT: Ik moet openen met non-fictie blokliteratuur, mes excuses :). Gelukkig is België en zijn buitenlandse politiek van Rik Coolsaet (morgen allerlaatste les van hem *snif*) een standaardwerk waar geen kwaad woord over te zeggen valt. Alle evoluties worden keurig en gezwind beschreven, van de precaire situatie waarin België na 1830 verkeerde tot het buitenlands beleid van Verhofstadt I. Dé rode draad doorheen die 170 jaar is economische belangenbehartiging, in functie van maatschappelijke stabiliteit. Binnenlandspolitieke en ideologische motieven, en zeker veiligheid, hebben telkens een lagere prioriteit. Dit blijkt uit tal van voorbeelden, te beginnen bij de gedoemde pogingen om in 1830 de Belgische potten en pannen aan de man te brengen in het buitenland, tot de recentere Europapolitiek, het atlantisme en het Afrikabeleid. Naast de enorme krachttoer om een minutieuze beschrijving te geven op basis van een gigantisch apparaat van archieven en secundaire bronnen, ligt de grote verdienste van dit boek erin dat Coolsaet niet louter door de bril van het veiligheidsbeleid kijkt, zoals in veel klassieke werken over buitenlandse politiek.

Fascinerend om te lezen is de periode van de Belgische mondiale expansie. Het vergeten verhaal van China, waar Leopold II met Congolees geld een koloniaal imperium probeerde uit te bouwen en daar nog bijna in slaagde ook. Het is nu onvoorstelbaar hoe België gedurende een korte periode echt wel de grootste van de kleine mogendheden was. :) Voor 1914 de grootste investeerder in Rusland bijvoorbeeld. Ook de hoofdstukken over Afrika zijn erg interessant, zeker voor wie zich een beeld wil vormen dat op meer gebaseerd is dan wat nonkel pater uit de Congo ooit aan de familie heeft verteld :)
Moedig voorwaarts

raskolnikow
Relnicht van het jaar 2017

Re: Welk boek lees je momenteel?

Bericht door raskolnikow » 11 dec 2009 03:21

The social construction of reality: a treatise in the sociology of knowledge - Peter Berger en Thomas Luckmann

Een standaardwerkje in de kennissociologie, waarbij de nadruk niet zozeer op de sociogenese van geniale ideeën ligt als wel op de manier waarop alledaagse kennis de werkelijkheid construeert en belicht.

Een uitgebreid commentaar volgt misschien nog wel. Voorlopig is het mij niet onaangenaam, al zijn vele van hun inzichten in zodanige mate zelf onderdeel geworden van de "alledaagse kennis" van de (betere) socioloog dat ik er nu ook weer niet van uit mijn dak ga.
And if you ever need self-validation / Just meet me in the alley by the railway station (Morrissey)

Galimatias
Forum addict
Forum addict

Bericht door Galimatias » 11 dec 2009 14:02

An.im.al Fa.rm, geschreven door de wellicht niet geheel onbekend in de oren klinkende Geo.rge Or.well. In het En.gels, uiteraard. Als ik de taal beheers waarin werken oorspronkelijk verschenen zijn, ga ik zeker niet nalaten om die te lezen/bekijken in die taal. :)
Timeo Danaos et dona ferentes.
Mwah schreef: Gelukkig kan je altijd rekenen op de alwetende Galimatias :adore:

sebashan
Experienced user
Experienced user

Bericht door sebashan » 12 dec 2009 16:34

De opwindvogelkronieken, Murakami. Nog maar een hoofdstuk gelezen, te vroeg voor een oordeel.

De lachende profeet
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door De lachende profeet » 12 dec 2009 23:03

The Rise of the Creative Class van Richard Florida en ik ben er niet echt gek van. Daarnaast vooral veel artikels. Binnenkort ook eens beginnen aan literatuur (daar kom ik toch veel te weinig aan toe); iets van Paul Mennes (om echo tevreden te stellen).
AGE-411 schreef:Freddy Horion is echt de hipste crimineel ooit in dit apenland.
Binge Drinking Blues: Screwing Society since 1985

matti
Forum addict
Forum addict

Bericht door matti » 13 dec 2009 18:05

de vijfde harr potter is uit. (wat ik persoonlijk geen slecht leestempo vind wetende dat ik pas begin november met het eerste boek begonnen ben) een van de betere Harry Potter boeken die ik al gelezen heb. vooral het professor omber typetje vond ik zalig uitgewerkt.

volgende boek is Harry potter zes
als de toekomst even leuk wordt als het verleden blijf ik liever in het duister tasten
Afbeelding

Jo1990
Experienced user
Experienced user

Bericht door Jo1990 » 14 dec 2009 19:46

Ik ga beginnen aan het boek "hou je van blauwe ogen" van robin david
op aanraden van men zus...
de achterkant leest als volgt :
Rachid is zestien, Marokkaan en houdt van tekenen, zwemmen en jongens. Dat laatste verbergt hij angstvallig voor zijn omgeving. Dat wordt alleen maar erger wanneer hij op een dag Pieter leert kennen. Een leeftijdsgenoot en een stuk vrijer opgevoed. Na een aarzelende start worden ze toch verliefd op elkaar. Pieter wil zijn geluk van de daken schreeuwen maar Rachid is bang voor de reacties van zijn familie. Pieter dringt aan op meer openheid terwijl Rachid bij zijn besluit blijft dat niemand iets mag weten over hun relatie. Beide standpunten zorgen voor spanningen en woordenwisselingen. Tot Pieter op een avond Rachids vader belt.....

Ik ben benieuwd zal er vanavond eens aan beginnen :D

GroenWolkje
Forum addict
Forum addict
Geslacht: Vrouw
Contacteer:

Bericht door GroenWolkje » 15 dec 2009 01:15

Ik ben nu net begonnen in Vrouwen van Bukowski. Maar ik ga het niet leuk vinden denk ik...
"Yeah, I like boys and girls, they're all great! There's really no difference is there? Mr. BBC."

xhuxhmaxhuxh
Regular user
Regular user
Contacteer:

Bericht door xhuxhmaxhuxh » 15 dec 2009 16:46

Stories for life! Mijn eerste boek in ehm. 953 jaar. Of zoiets. :)
Afbeelding

I'm all alone with my delusions

Hoemmoes
Forum addict
Forum addict

Bericht door Hoemmoes » 16 dec 2009 21:16

Mannenliefde van Jolien Janzing. Soms best vertederend :)
Until I find you van John Irving, maar (beetje bewust) niet uitgelezen (maar daarom vind ik hem niet minder goed hoor, allé ja)

En een paar dagen geleden een beetje literatuur over 9/11 voor mn bachpap. Twa nog tof.
En Griet skryf 'n sprokie van Marita van der Vyver. Ook tof :)
If a woman walked by they would smile and speculate on matters as far reaching as whether one would kick her out of bed in a hurry, to the relative merits of stockings or tights, and then on, inevitably, to the great debate: small breasts (that stand up) vs big breasts (that flop to the sides) (Zadie Smith - White Teeth)

Genner
Experienced user
Experienced user
Contacteer:

Bericht door Genner » 19 dec 2009 16:43

Nicole Kidman van David Thomson.

Ik ben geen superfan van haar en heb zeker niet al haar films gezien, maar ik vind haar wel interessant. Dit boek is meer dan een verhaal van Nicoles leven, er wordt ook dieper ingegaan op acteren en wat dat betekent. De auteur is ook niet bang om kritisch te zijn tegenover films, al heeft hij de neiging altijd wel iemand anders de schuld te geven.
And since the roof fell in, I'll lean on what matters
Caught in the slightest wind, everything else unravels
You're standing in my doorway, seven cities ago
The days are racing, but you come back too slow
Mr Johansson schreef:Hoera voor Genner!
perfect verwoord

funkfish
Senior user
Senior user

Bericht door funkfish » 20 dec 2009 17:35

Gisteren gestart met het 1070 pagina's tellende "2666" van Roberto Bolaño.
Ik verwacht er veel van!
Afbeelding

sjwazi
Forum addict
Forum addict

Bericht door sjwazi » 20 dec 2009 17:44

Sinds gisteren laat ik mij voorlezen uit Les Misérables van Victor Hugo. 't Is eens wat anders, zo'n Franse voorleesboeken.

Δημήτρης
Regular user
Regular user

Bericht door Δημήτρης » 22 dec 2009 21:47

Deutsche Kulturgeschichte: Die Bundesrepublik von 1945 bis zur Gegenwart (en ik vind het nog interessant ook ;) )
My ear should catch your voice, my eye your eye.
My tongue should catch your tongue's sweet melody.
My tongue, your tongue, were the world mine.

ruben_d
Experienced user
Experienced user

Bericht door ruben_d » 26 dec 2009 22:45

Ik twijfel of ik al ga beginnen in:
Afbeelding

Of dat ik wacht tot ik
Afbeelding
gekocht heb...
Δῶς μοι πᾳ στῶ καὶ τὰν γᾶν κινάσω.

Echo
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Echo » 28 dec 2009 12:27

A Room of One's Own van Virginia Woolf. Voor mijn thesis. Omdat ik zo'n beetje begin te zien dat ieder boek dat wat met mijn onderwerp te maken heeft (vrouwen, academies, intellect, zelfstandigheid) begint met een quote uit A Room of One's Own. 't Zou mooi zijn moest ik ook eentje vinden. En gewoon, dan heb ik dat ook eens gelezen.

En daarnaast nog een hele berg andere thesisboeken, maar die zijn minder aangenaam dan Virginia Woolf.
Ik ben een van die robuuste lezers die lezen zoals ze snurken, eten en winden laten – een gildenbroeder van het eerlijke ezelsoor en niet van het pretentieuze leeslint.
Patrick Demompere

Desire. Poetry. -
Verlangen is het beest in mijn wijn.

matti
Forum addict
Forum addict

Bericht door matti » 28 dec 2009 13:06

ik ben inmiddels begonnen aan de laatste harry potter.
het zesde boek vond ik persoonlijk al heel wat minder dan het vijfde en vierde. pas in de laatste helft van het zesde boek begon er wat leven in de brouwerij te komen. (in de eerste helft vond ik hem te romanachtig met al dat gezever over hun liefdesleven)
ik ben nu halverwege het zevende boek en persoonlijk vind ik dat hij niet zo vlot leest als het vijfde of vierde boek. en jammer dat ons minerva anderling nergens meer te bekennen is. dat mens heeft echt een superhumor. :D
als de toekomst even leuk wordt als het verleden blijf ik liever in het duister tasten
Afbeelding

TSEliot
Experienced user
Experienced user

Bericht door TSEliot » 28 dec 2009 17:37

funkfish schreef:Gisteren gestart met het 1070 pagina's tellende "2666" van Roberto Bolaño.
Ik verwacht er veel van!
Afbeelding
Het is zeer goed!

Ik lees nu De Toverberg van Thomas Mann, die hier wel regelmatig wordt geprezen.
All right, Mr. DeMille, I'm ready for my close-up.

Genner
Experienced user
Experienced user
Contacteer:

Bericht door Genner » 28 dec 2009 20:26

@Echo: ik ben ook van plan om na de examens in Virginia Woolf te duiken, maar bij mij puur voor het plezier.

Ik ben nu bezig in De Kleine Vreemdeling omdat ik geen tijd heb om naar de bib te gaan en ik die heb liggen. Ik heb Sarah Waters' andere boeken ook al gelezen en wist dat deze anders zou zijn. Ik zit nu rond pagina 80, tot nu toe is het wel aangenaam maar kabbelt het vooral voort. Hopelijk komt er snel wat leven in de brouwerij.
And since the roof fell in, I'll lean on what matters
Caught in the slightest wind, everything else unravels
You're standing in my doorway, seven cities ago
The days are racing, but you come back too slow
Mr Johansson schreef:Hoera voor Genner!
perfect verwoord

frrr
Experienced user
Experienced user

Bericht door frrr » 28 dec 2009 22:28

Het derde huwelijk van Tom Lanoye
Nog nooit eerder een boek van Lanoye gelezen en hij heeft duidelijk een nogal uhm aparte stijl.
Ik ben nog wat aan het twijfelen of ik het 541 pagina's tellende-boek volledig ga uitlezen, maar volgend fragment vond ik wel grappig. :D
Spoiler! :
We hadden gesport of zo, gelopen of getennist, of gesquasht, ik wil eraf zijn. Ik deed niet aan sport. Hij ook niet, zou later blijken. We hadden allebei een sportverslaving verzonnen om de ander te verleiden. Sommigen geliefden faken nog voor hun eerste orgasme.
my friends are into hiphop, i'm into poetry and small animals

Gesloten