Wat is jouw totem?

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
gekkie
Experienced user
Experienced user
Geslacht: Vrouw

Wat is jouw totem?

Bericht door gekkie » 09 jan 2008 16:31

Zit je in de scouts? Wat is je totem? Ik ben benieuwd... Zo leren we uw karakter misschien beter kennen?

Ik zit nu mijn 3e jaar in de scouts, ik ben erbij gekomen als laatste jaar gids , dan een jaar jin en nu ben ik kapoenenleidster (voor de leken: de kleinsten, van het 1e-2e leerjaar).

Mijn totem is 'Tropenpaarse Streepmuis' Een adjectief of voortotem moet ik deze zomer op kamp krijgen. Een kleur krijg je bij de jin. De uitleg:
'De streepmuis is waakzaam en bedrijvig. Ze heeft scherpe ogen en is een behendig klimmer. Ook al is ze niet altijd even geliefd, ze stelt zich nooit vijandig op. Het is een kwetsbaar diertje dat graag en veel speelt. De streepmuis is sportief en nieuwsgierig, zorgzaam en niet snel bang.'

De uitleg voor mijn kleur: (enkele steekwoorden) humoristisch, speels, rustig, cool, schuw, fantasierijk, vreemde hersenkronkels, verrassend, mystiek, niet vijandig.

Nu jullie! (en niets verzinnen, bitte! 8) )
Waarom kenden we geen simpeler verhaal?

Knight_of_Cydonia
Senior user
Senior user
Geslacht: Man

Bericht door Knight_of_Cydonia » 09 jan 2008 17:07

De mijne was "Schaarbek". Ik ben uit de scouts gestapt voor ik m'n bijtotem kreeg.

De uitleg erachter was iets van dat ik een groepsmens ben, maar verlegen ben tegenover mensen die ik niet ken. Lief, rustig en nog dingen die ik vergeten ben.
Schmeiss die Möbel aus dem Fenster. Wir brauchen Platz zum Tanzen.

delirium
New user
New user

Bericht door delirium » 09 jan 2008 17:36

Die van mij was kapucijnaapje, en ik ben er ook uitgestapt voor ik m'n bijtotem kreeg (al heb ik daar soms wel spijt van).

captain D
Senior user
Senior user

Bericht door captain D » 09 jan 2008 18:10

tis voortotem zoals in voornaam en niet als bijnaam. tsssjjjjjjj dak het niet meer lees

on topic
de mijne was gemoedelijke snip (aaah vandaar het gemoedelijke)
rusteloos , scherpzinnig , voorzichtig
Deze steltloper is zeer VOORZICHTIG en moeilijk te taxeren. Hij laat zich nooit zien in het open veld. OP het eerste zicht denkt men met een domme vogel te maken te hebben, bij nader inzien leert men dat de Snip zeer SCHERPZINNIG, schrander en listig is. Zijn verstandelijke ontwikkeling laat hem toe zijn wantrouwen tegenover de mens om te buigen in vertrouwen en gehoorzaamheid. Als trekvogel kennen we van de S. zijn RUSTELOOSHEID. Hij is, soms bijna koortsachtig, steeds op zoek. daarbij laat hij zich veeleer leiden door zijn gevoel dan door weloverwogen beslissingen. Hij slaagt erin zichzelf goed te verbergen en zal in groep zelden haantje-de-voorste zijn. Toch kan hij bij gevaar onverwacht sterk reageren en zelfs zal hij, hoewel dat volledig tegen zijn natuur ingaat, op zo'n ogenblik de leiding nemen.

is beangstigend hoe treffend dat nog bij mijn karakter past en dat terwijl ik die totem toch al 8 jaar heb. Alleen van dat zelden haantje de voorste zijn is soms wat minder.
alles is een raadsel
maar ik weet nog niet in wat voor vorm
en in welke taal.
Ik ben al heel erg oud
en ik mis mijn vrouw

captain D
Senior user
Senior user

Bericht door captain D » 09 jan 2008 18:15

btw via deze site
http://www.vvksm.be/veldwerk/totems/ kan je de betekenis opzoeken
Kapucijnaap Familie: Apen
Eigenschappen: intelligent , volwassen
Beschrijving: Dit is het aapje dat orgeldraaiers bij zich hadden om geld op te halen. Ze leven in groep. Kapucijnapen zijn zeer INTELLIGENT. Ze lossen allerlei problemen op door na te denken. Ze kunnen dan ook uit zichzelf onverwacht problemen oplossen. Ze hebben weinig vijanden. Ze vinden het heel leuk om met iets bezig te zijn, ook al omdat ze graag iets 'moois' maken. Kapucijnapen zijn ook snel VOLWASSEN.
Schaarbek Familie: Schaarbek
Eigenschappen: eerlijk , ordelijk , samenwerkend
Beschrijving: Deze vogelsoort leeft in kolonies langs kusten en rivieren. Ze worden gekenmerkt door ORDELIJKHEID en het PLOEGWERK, waarbij verschillende dieren elkaar aflossen. Hij is vriendelijk en gedienstig voor soortgenoten, maar toont slechts oppervlakkige belangstelling voor andere dieren. Een EERLIJK dier dat sluw en behendig te werk kan gaan en waarbij luiheid niet voorkomt. Hij stelt kalmte en rust op prijs, en de kolonie zal snel verhuizen als er onrust of gevaar dreigt, waarna de orde zo snel mogelijk wordt hersteld.
alles is een raadsel
en in welke taal.
Ik ben al heel erg oud
en ik mis mijn vrouw

The Drunken Monkey
New user
New user
Contacteer:

Bericht door The Drunken Monkey » 09 jan 2008 18:48

Dit is mijn eerste jaar leiding bij de scouts, stiekem zijn de totem en de voortotem wel 2 dingen waar ik stiekem naar uit kijk
You can't handle the truth !

Knight_of_Cydonia
Senior user
Senior user

Bericht door Knight_of_Cydonia » 09 jan 2008 19:28

captain D schreef:
Schaarbek Familie: Schaarbek
Eigenschappen: eerlijk , ordelijk , samenwerkend
Beschrijving: Deze vogelsoort leeft in kolonies langs kusten en rivieren. Ze worden gekenmerkt door ORDELIJKHEID en het PLOEGWERK, waarbij verschillende dieren elkaar aflossen. Hij is vriendelijk en gedienstig voor soortgenoten, maar toont slechts oppervlakkige belangstelling voor andere dieren. Een EERLIJK dier dat sluw en behendig te werk kan gaan en waarbij luiheid niet voorkomt. Hij stelt kalmte en rust op prijs, en de kolonie zal snel verhuizen als er onrust of gevaar dreigt, waarna de orde zo snel mogelijk wordt hersteld.
Ik ben een slordige luierik. :mrgreen: En helemaal niet sluw. En ik heb wel interesse in anderen, veel zelfs, maar het komt dikwijls ongewilt anders over.

Voor de rest past hij wel goed bij me. Fijn om dat zo eens allemaal terug te lezen. Ik heb een flashback naar de naamgevingsceremonie. 8)
Schmeiss die Möbel aus dem Fenster. Wir brauchen Platz zum Tanzen.

delirium
New user
New user

Bericht door delirium » 09 jan 2008 20:59

captain D schreef:tis voortotem zoals in voornaam en niet als bijnaam. tsssjjjjjjj dak het niet meer lees
oeps! mja k wist niet hoe ik het moest noemen dus kopieerde ik het maar van mijn voorganger :)

whoa_ellie
New user
New user

Bericht door whoa_ellie » 09 jan 2008 22:16

Ik meen mij te herinneren dat ik euh .. een panda was :)
Voortotem heb k ook nooit gekregen, zo rond mijn 13de vond ik dat er betere dingen waren dan mijn tijd in de scouts te verdoen, nu achteraf gezien was ik er wel graag bijgebleven .. (zoals nog een deel hier blijkbaar, vreemd toch?! )

Pamela
Regular user
Regular user

Bericht door Pamela » 09 jan 2008 22:57

opgewekte katta, aangenaam 8)
The one that fights temptation, is the one they call their own.
I'm yours.

eekhoorntje
Experienced user
Experienced user
Contacteer:

Bericht door eekhoorntje » 10 jan 2008 17:14

Buitengewone Tupaja (en ik ken nog een lesbo die bij mij in de scouts zat en haar totem weet ik niet meer... maar haar voortotem was "bijzondere", toch wel grappig :))

Afbeelding

Eigenschappen: slank , temperamentvol , vinnig , twistziek

Beschrijving: De Tupaja behoren tot de familie van de halfapen. Ze wordt wel eens 'spitseekhoorn' genoemd omwille van haar kleine gestalte en de uiterlijke gelijkenis. Dit SLANKE diertje is een echte acrobaat in de bomen. Het leeft in troepen bijeen. Het is TEMPERAMENTVOL en VINNIG. Tupaja's durven onderling gemakkelijk twisten.

En de eigenschappen dat ze persoonlijk nog bij mijn totemisatie hebben gegeven zijn:

openhartig
praatgraag
standvastig
vinnig
enthousiast
***MINGE!***

Coming from the camp I was walking along the dyke smoking a fag thinking how queer it is to feel so gay on such a rainy day!

Pooky
Forum addict
Forum addict

Bericht door Pooky » 10 jan 2008 17:46

die benamingen zijn zever, jullie zijn gewoon allemaal boskakkers :P :D

idem voor chiro, ksa, enz.

Genner
Experienced user
Experienced user
Contacteer:

Bericht door Genner » 10 jan 2008 21:00

Ik was een Cholo.

Eigenschappen: argeloos , eenzelvig , fraai , kalm
Beschrijving: Hij heeft een zwakke stem die niet ver draagt. Is liefst ALLEEN, gaat van jongsaf zijn eigen weg. Is ARGELOOS en zich niet snel van gevaar bewust. Zeer KALM en rustig en steeds een goede plantrekker.

Ben uit de scouts gegaan voor ik m'n bijtotem kreeg.

NutAssBitch
Experienced user
Experienced user

Bericht door NutAssBitch » 11 jan 2008 17:40

gele mangoest

geen idee wat de eigenschappen zij, maar ik dacht: zot, speels, creatief,...
Kent u dat gevoel? Je wil niet naar buiten, maar je haar zit zo goed!

I've got a nice body, it's in my trunk!

* joy feeds life *

TheRose
Regular user
Regular user

Bericht door TheRose » 12 jan 2008 17:29

Mijn totem is Abou (soort van ooievaar), de eigenschappen zijn:

Bijzonder, stil, bevat grote dosis uithoudings- en doorzettingsvermogen, lief, verstandig, klaar om op gevaar te reageren, voorzichtig en trouw.

Ik kreeg deze totem twee jaar geleden en ben naar m'n eigen zeggen veel meer opengebloeid na die tijd, dus stil zou vervangen mogen worden ^^.

(Voortotem krijg ik deze zomer.)
And prepared to be amazed

Hilke

Bericht door Hilke » 13 jan 2008 09:37

whoa_ellie schreef:Ik meen mij te herinneren dat ik euh .. een panda was :)
Voortotem heb k ook nooit gekregen, zo rond mijn 13de vond ik dat er betere dingen waren dan mijn tijd in de scouts te verdoen, nu achteraf gezien was ik er wel graag bijgebleven .. (zoals nog een deel hier blijkbaar, vreemd toch?! )
Hier nog een Panda en wel een Oprechte Panda

Oprecht spreekt voor zich, ik neem geen blad voor de mond en wat er uitkomt is oprecht :)
Panda Familie: Panda
Eigenschappen: goed geluimd , speels , spontaan
Beschrijving: P. zijn zeer zeldzaam en daardoor weinig bekend. Ze zijn SPEELS van aard en hebben een ongewoon uiterlijk. Ze zijn SPONTAAN, vrolijk, behendig, aanhankelijk. Ze acclimatiseren snel en blijven GOED GELUIMD. Ze leven in ontoegankelijk terrein.

Hilke

Bericht door Hilke » 13 jan 2008 09:40

NutAssBitch schreef:gele mangoest

geen idee wat de eigenschappen zij, maar ik dacht: zot, speels, creatief,...
voila, ik heb het even opgezocht:

Mangoest Familie: Katachtigen
Eigenschappen: actief , vindingrijk , waakzaam
Beschrijving: M. zijn WAAKZAAM en ACTIEF, met zeer snelle bewegingen. Wanneer ze over het gras lopen zijn lichaam en staart in één lijn gestrekt, zodat ze lijken te glijden, alsof ze geen poten hebben. Ze rusten veel en zijn gek op zonnebaden. Ze zijn zeer VINDINGRIJK om voedsel te bemachtigen. Ze kunnen terzelfdertijd een plaag (kippenrover) als een grote hulp (slangenverdelger) zijn.

Laartje
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Laartje » 13 jan 2008 12:32

Ik ben een zachtaardige spreeuw :) Ik ben uit de scouts gegaan als 2de jaars giver, met het plan om een andere groep te zoeken, maar't is er nooit meer van gekomen, misschien ergens een beetje jammer, maar'k ben zo uiteindelijk wel in dit jeugdwerk-gedoe terecht gekomen en daar heb ik nog geen moment spijt van :)

Dat kleurengedoe, is dat trouwens iets nieuws? Kan me niet herinneren dat er in mijn groep mensen waren met een kleur...

Er bestaat geen VROLIJKER, blijmoediger en opgewekter vogel dan de Spreeuw Hij beschouwt alle omstandigheden met rust en de opgeruimdheid van een wereldwijs schepsel en laat zich nooit zijn goed humeur ontroven. De S. is bescheiden, zeer SLIM, leert gemakkelijk iets aan en is SPEELS. In gevangenschap gaat hij veel van zijn verzorger houden. Hij heeft gevoel voor groepsdiscipline, en een aanpassingsvermogen als geen ander. Ze kennen een hecht familieleven en verdedigen zich dapper tegen vijanden.
If it doesn't kill you, it can only make you stronger.

jowein

Bericht door jowein » 13 jan 2008 23:52

Ik ben nog steeds een Assertieve Koala.

Het grappige mag zijn dat ik na dat ik mijn totem gekregen had,
gehecht ben geraakt aan Australia.

Toeval? Mm.

captain D
Senior user
Senior user

Bericht door captain D » 14 jan 2008 09:54

Joost schreef:Dit is mijn dertiende jaar scouts, nu eerste jaar leiding bij de kapoenen :)
Mijn totem:

Milkapaarse (ja, echt) gemoedelijke ibis

Afbeeldingen vervangen door URL bij quote http://www.audubon.org/bird/puffin/imag ... 7-ibis.jpg

Gemoedelijk, volgens Van Dale:

ge·moe·de·lijk (bijvoeglijk naamwoord; gemoedelijker, gemoedelijkst; gemoedelijkheid)
1 zachtaardig en vriendelijk, niet koel en stijf
cool een voortotem genooit. En dan als eerste jaar leiding geven bij de kapoenen ca c'est un longue time ago
alles is een raadsel
en in welke taal.
Ik ben al heel erg oud
en ik mis mijn vrouw

Gesloten