Onterechte Klassiekers

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
Von
Senior user
Senior user
Contacteer:

Onterechte Klassiekers

Bericht door Von » 23 jun 2007 14:37

U kent ze wel, platen waar iedereen dolenthousiast over doet, maar die jezelf niks doen.

Aangezien we niet altijd alleen de geweldigste nummers aller tijden moeten bespreken en herbespreken, en ik dit interessant artikel tegen het lijf liep vraag ik me dan ook af wat volgens jullie onterechte klassiekers zijn?

In het gelinkte artikel staan, wat mij betreft, zeker terechte nominaties, zoals Trout Mask Replica, een plaat waar ik het einde nog nooit van gehaald heb wegens simpelweg onverteerbaar, saai enzovoorts. En dan ben ik geeneens een kritisch persoon als het over langdradige platen gaat.

Onterechte nominaties zijn er natuurlijk ook, zoals de banaan van The Velvet Underground. Wat mij betreft een geweldige plaat, vol knallers, die er zowat stuk voor stuk mogen zijn!

Een persoonlijke nominatie is ongetwijfeld Kilimanjaro van The Teardrop Explodes. Vooral de waardeloze productie doet daar wat mij betreft veel aan. Wie weet is het heus wel een geïnspireerde plaat, maar het komt in alle geval niet bovendrijven.
Good just doesn't cut it. There's no point in being good if you can be great.

I don't think so!

Stilicho
Forum addict
Forum addict
Geslacht: Man

Bericht door Stilicho » 23 jun 2007 22:16

Ik ga akkoord met Nevermind van Nirvana. Ik heb het album wel nog niet helemaal gehoord, maar ik denk dat eerder het verrassingseffect toen het uitkwam dan de kwaliteit van de muziek ervoor gezorgd heeft dat het zo hoog aangeschreven staat. (Waarmee ik niet wil zeggen dat het brol is.) Heeft Kurt Cobain trouwens zelf niet toegegeven dat Nirvana gewoon een Pixies rip-off is? :P

Een persoonlijke nominatie is voor 'Remain in Light' van Talking Heads. Alleen 'Once in a Lifetime' vind ik te beluisteren; de rest jaagt mij, een doorgaans kalme mens, de kast op van nervositeit. Hun 'Speaking in Tongues' vind ik stukken beter. (Ik heb het gewoon niet voor Talking Heads, vrees ik.)

Voorts denk ik ook dat de makers van 'beste albums aller tijden' lijstjes vastgeroest zitten in de jaren zestig en zeventig. Aan Bob Dylan bijvoorbeeld vind ik helemaal niets. Alles wat ook maar een beetje van rock afwijkt, wordt vaak genegeerd. Gelukkig zijn ze tegenwoordig zeldzaam, de types die al steigeren bij de gedachte aan een synthesizer.

Uiteindelijk komt deze discussie weer neer op 'de gustibus'...

Toon1
New user
New user

Bericht door Toon1 » 26 jun 2007 21:32

Geachte Von, Trout Mask Replica is wel een meesterlijke plaat. :wink:, gun het gewoon nog wat meer luisterbeurten :P .
Stilicho schreef:Ik ga akkoord met Nevermind van Nirvana. Ik heb het album wel nog niet helemaal gehoord, maar ik denk dat eerder het verrassingseffect toen het uitkwam dan de kwaliteit van de muziek ervoor gezorgd heeft dat het zo hoog aangeschreven staat. (Waarmee ik niet wil zeggen dat het brol is.) Heeft Kurt Cobain trouwens zelf niet toegegeven dat Nirvana gewoon een Pixies rip-off is? :P
Precies. Nirvana is en zowat alle grunge in het algemeen is overgewaardeerd. Voor de rest zijn er zeker nog wat namen, maar ik kan er niet op komen. Bob Marley zou ik ook nomineren (nu ga ik de rest van de muzieliefhebbers tegen mij krijgen :P ), alhoewel zijn muziek niet slecht is natuurlijk, het is gewoon niet zo goed als sommige mensen laten uitschijnen :wink: . Verder ook 'Brothers in Arms' van the Dire Straits (vreselijk) of 'Achtung Baby' van U2. En 'L.A. Woman' van The Doors is ook een prima plaat met een paar fantastische nummers, maar ik vind het niet één van de beste albums aller tijden (zoals velen het vaak voorstellen).
Stilicho schreef:Voorts denk ik ook dat de makers van 'beste albums aller tijden' lijstjes vastgeroest zitten in de jaren zestig en zeventig. Aan Bob Dylan bijvoorbeeld vind ik helemaal niets. Alles wat ook maar een beetje van rock afwijkt, wordt vaak genegeerd. Gelukkig zijn ze tegenwoordig zeldzaam, de types die al steigeren bij de gedachte aan een synthesizer.
Uiteindelijk komt deze discussie weer neer op 'de gustibus'...
Als grote Bob Dylan fan ben ik natuurlijk verplicht hier tegen in te gaan. Dit lijkt gewoon een beetje neer te komen op naar welke albums je liever luistert en welke niet. Het is een feit dat Bob Dylan één van de belangrijkste artiesten is van de afgelopen vijftig jaar (ik zou zelfs bijna zeggen dé belangrijkste), dus hij heeft zijn plaatsen niet gestolen. En daarbij komt nog dat vooral de jaren '60 en ook de jaren '70 de twee belangrijkste decennia in de geschiedenis van de populaire muziek zijn, aangezien zowat alle genres die we vandaag kennen terug te leiden zijn tot daar en de meeste vernieuwingen toen plaats vonden. Dus puur vanuit historisch oogpunt enzo zijn de jaren '60 en '70 wel juist vertegenwoordigt dan. Wat smaak betreft kan het natuurlijk verschillen :lol: .
En tenslotte weet ik niet zo goed welke lijstjes je bedoelt... Ik zou eerder spreken aan een overkill van nieuwe albums, kijk maar naar pakweg de album 100 van Studio Brussel ofzo, minstens de helft van de albums hoort daar niet eens in thuis vind ik. Ik vind het zelfs jammer dat mensen tegenwoordig nog amper verder terug durven kijken dan de jaren '80, een paar uitzonderingen als The Doors buitengelaten.
En als je doelt op het lijstje dat Von geeft, daarin zitten toch een paar recente albums? Maar het feit dat lijstjes te veel rock georrienteerd zijn, daarin heb je eigenlijk wel gelïjk :). Persoonlijk zou ik graag wat meer Jazz zien, maar daar bestaan evengoed aparte lijstjes van.

Stilicho
Forum addict
Forum addict

Bericht door Stilicho » 26 jun 2007 22:56

Ik bedoelde gewoon best of-lijstjes in het algemeen, zoals kranten of tijdschriften of muziekwebsites er wel eens opstellen.

Wat de StuBru album 100 betreft, daarin kan ik je volgen, dit jaar stond er zelf iets van Live in. :o

Toon1
New user
New user

Bericht door Toon1 » 26 jun 2007 23:21

Stilicho schreef: Wat de StuBru album 100 betreft, daarin kan ik je volgen, dit jaar stond er zelf iets van Live in. :o
Live :wtf:

Pooky
Forum addict
Forum addict

Bericht door Pooky » 27 jun 2007 13:56

met KILOMETERS voorsprong, velen zullen er niet mee akkoord gaan, The Bohemian Rhapsody van Queen!!!

Ik vind dat je het bezwaarlijk als muziek kunt beschouwen.
Laat staan zoals wiki vermeld, één van de beste POPsongs allertijden.

De irritante stemmekes, de mislukte poging om origineel te zijn door alles dooreen te mengen, van begin tot einde erger ik me dood. Ik begrijp echt niet waarom men dit toch zo'n geweldig nummer vindt. :x

Ook verdienen ALLE nederlandstalige klassiekers een nominatie in deze categorie
Being a grammar nazi is the lowest form of criticism,
expression is free, in any language of the whole wide world.
...You understand it enough to post a reply,
don't try to feel better than the rest of the world at the expense of someone's linguistics.

Just be better.

captain D
Senior user
Senior user

Bericht door captain D » 27 jun 2007 14:03

de hit van metalicca - never opened myself this way. die hebben ook goeie liedjes maar waarom ze dat al 500 keer hebben uitgebracht is me een raadsel.
alles is een raadsel
maar ik weet nog niet in wat voor vorm
en in welke taal.
Ik ben al heel erg oud
en ik mis mijn vrouw

Omicron
Forum addict
Forum addict

Bericht door Omicron » 27 jun 2007 14:25

Pooky schreef:met KILOMETERS voorsprong, velen zullen er niet mee akkoord gaan, The Bohemian Rhapsody van Queen!!!

Ik vind dat je het bezwaarlijk als muziek kunt beschouwen.
Laat staan zoals wiki vermeld, één van de beste POPsongs allertijden.

De irritante stemmekes, de mislukte poging om origineel te zijn door alles dooreen te mengen, van begin tot einde erger ik me dood. Ik begrijp echt niet waarom men dit toch zo'n geweldig nummer vindt. :x

Ook verdienen ALLE nederlandstalige klassiekers een nominatie in deze categorie
Hier kan ik me helemaal in vinden, en het gebeurt niet vaak dat ik Pooky gelijk geef dus geniet er van.

Laiho
New user
New user

Bericht door Laiho » 27 jun 2007 17:08

captain D schreef:de hit van metalicca - never opened myself this way. die hebben ook goeie liedjes maar waarom ze dat al 500 keer hebben uitgebracht is me een raadsel.
je bedoelt nothing else matters...
en metallica heeft betere nummers ja
Damage Inc. 8)

Stilicho
Forum addict
Forum addict

Bericht door Stilicho » 27 jun 2007 22:00

Pooky schreef:met KILOMETERS voorsprong, velen zullen er niet mee akkoord gaan, The Bohemian Rhapsody van Queen!!!
Vind ik ook. Irritant nummer.

Maar:
Pooky schreef:Laat staan zoals wiki vermeld, één van de beste POPsongs allertijden.
Wat bedoelt ge hier nu mee? :-?

surferke

Bericht door surferke » 27 jun 2007 22:05

Toon1 schreef:Precies. Nirvana is en zowat alle grunge in het algemeen is overgewaardeerd. Verder ook 'Brothers in Arms' van the Dire Straits (vreselijk) of 'Achtung Baby' van U2. En 'L.A. Woman' van The Doors is ook een prima plaat met een paar fantastische nummers, maar ik vind het niet één van de beste albums aller tijden (zoals velen het vaak voorstellen).
Ow come on :D Okay, Nirvana is overgewaardeerd, maar om grunge daarom over eenzelfde kam te scheren, dat is d'erover! Ga uw boodschap zaterdagavond maar es in Werchter verkondigen, es zien hoelang ge het uithoudt :D

En Achtung Baby is gewoon een van de beste platen die ooit gemaakt zijn. Maar ik zal wel sterk gebiased zijn, waarschijnlijk. Baby baby baby, light myyy waaaaayyyyy!

Lorenzo
Senior user
Senior user

Bericht door Lorenzo » 27 jun 2007 22:28

Stilicho schreef:
Vind ik ook. Irritant nummer.

Maar:
Pooky schreef:Laat staan zoals wiki vermeld, één van de beste POPsongs allertijden.
Wat bedoelt ge hier nu mee? :-?
Het is niet mooi, laat staan dat het een van de beste popsongs allertijden is... :wink:
Lacroix, sweetie; Lacroix, sweetie
Lacroix, sweetie; La - La - Lacroix
I'm chanting as we speak.

Stilicho
Forum addict
Forum addict

Bericht door Stilicho » 27 jun 2007 22:39

Aaaah zo, ik was even in de war omdat pop in het vet stond en door het ontbreken van een komma achter 'staan'.

eekhoorntje
Experienced user
Experienced user
Contacteer:

Bericht door eekhoorntje » 27 jun 2007 22:46

In dat artikel staat The Beatles, Sgt Pepper's Lonely Hearts Club Band vermeld... en dat vind ik toch wel schande!
het behoord tot alle beste lijstjes :)

en bohemian rhapsody is gewoon heerlijk :) (als ik eens naar karaoke ga, dan zing ik dat wel hoor :))

op de tijdloze van Stubru erger ik me vooral aan Mia die het toch wel vaak tot de top drie schopt, of zelfs tot de nummer een, voor mij mag dat nummer afgeschaft worden wegens een veel te hoog zaaggehalte
***MINGE!***

Coming from the camp I was walking along the dyke smoking a fag thinking how queer it is to feel so gay on such a rainy day!

Omicron
Forum addict
Forum addict

Bericht door Omicron » 28 jun 2007 00:14

Eigenlijk mag er in mijn ogen ook wel het een en ander van U2 in dit lijstje staan, ze zijn goed, maar ze zijn nu ook niet de super-mega-bangelijke groep waarvoor iedereen ze houdt. Een klassieker moet in mijn ogen toch ergens iets origineel hebben of ergens in uitblinken en op enkele liedjes na, is dit toch maar steeds het zelfde gerecycleerde gezever dat ze geven.

eekhoorntje
Experienced user
Experienced user
Contacteer:

Bericht door eekhoorntje » 28 jun 2007 00:21

Omicron schreef:Eigenlijk mag er in mijn ogen ook wel het een en ander van U2 in dit lijstje staan, ze zijn goed, maar ze zijn nu ook niet de super-mega-bangelijke groep waarvoor iedereen ze houdt. Een klassieker moet in mijn ogen toch ergens iets origineel hebben of ergens in uitblinken en op enkele liedjes na, is dit toch maar steeds het zelfde gerecycleerde gezever dat ze geven.
jep
U2 kan me ook behoorlijk irriteren
dacht het er nog bij te zetten maar wist niet welk liedje... one love, virtigo, sunday bloody sunday... ja... noem maar op
***MINGE!***

Coming from the camp I was walking along the dyke smoking a fag thinking how queer it is to feel so gay on such a rainy day!

raskolnikow
Relnicht van het jaar 2017

Re: Onterechte Klassiekers

Bericht door raskolnikow » 28 jun 2007 16:34

Pet Sounds - The Beach Boys : Geen idee waarom dit zo'n bijzonder plaat zou zijn. Heeft alleszins de tand des tijds niet doorstaan.

Mellow Gold - Beck : Zijn doorbraakplaat en van meetaf aan over het paard getild. Een paar mooie slepers en verder een hoop gerommel in de marge.

OK Computer - Radiohead : Aardige cd, hoor, daar niet van. Maar een revolutionair meesterwerk? No way.

Aenima - Tool : Stompzinnige, langdradige plaat. Geen enkel nummer van het kaliber van Sober.
And if you ever need self-validation / Just meet me in the alley by the railway station (Morrissey)

Schaap
Senior user
Senior user

Bericht door Schaap » 29 jun 2007 15:32

Ik sluit mij aan bij Bohemian rhapsody van Queen. Alles van Queen eigenlijk. Zo opgeblazen!

Een onterechte, een verschrikkelijk onterechte klassieker is in mijn ogen ook: Paradise by the dashboard light van Meat loaf.
degoutant slecht! Dat blijft maar duren en duren. Op elke fuif wordt dat dan weer gedraaid waarbij meer dan de helft van de zaal vreugdevol begint te kirren wanneer ze dat opzetten. oh god waarom toch!
Ik heb de indruk dat ik er sterk aan toe ben. Waaraan, het blijft de vraag die het antwoord mankeert.

Titania
New user
New user
Geslacht: Vrouw

Bericht door Titania » 29 jun 2007 16:07

Over Bohemian Rhapsody spreek ik mij niet uit, vind het een leuk nummer maar om het echt diep (filosofisch) te noemen... Hmm nee. En dat was ook meteen de bedoeling van Queen (met nadruk op het latere werk); alles is groots, alles is met veel versieringen, met veel glitter en glamour. Glam Rock is daarom ook door niet iedereen gesmaakt. Het is en blijft iets raar.

Veder wil ik terug komen op het stukje van de grunge. Diegene die Nirvana heeft genomineerd heeft overschot van gelijk. Maar ik ben dan weer iemand die nooit heeft kunnen begrijpen dat Nirvana, nog steeds aanzien wordt als "legendarisch". Ok, waarschijnlijk konden veel tieners back then zich wel vinden in de algemene boodschap van Grunge, en dus Nirvana... Maar toch, Pearl Jam en Alice in Chains waren en zijn muzikaal alleen al superieur. Om een cliché voorbeeld aan te halen; Black van Pearl Jam. Een (in mijn mening) nummer dat de plaats van Smells Like Teen Spirit zeker verdient, in zo'n lijsten.

Pooky
Forum addict
Forum addict

Bericht door Pooky » 29 jun 2007 17:39

Een categorie die ook een nominatie verdiend.

"grijsgedraaide-70/80-platen-die-de-holebis-ohzo-geweldig-moeten-vinden-en-steeds-moeten-aanhoren-op-holebifuiven-in-parochiezalen"

Kool and the gang - Celebration
Carl Douglas - Kung Fu Fighting
Barry White - Let The Music Play
Bryan Adams (verdient op zich al een nominatie)- Summer of '69
Diana Ross - Ain't No Mountain High Enough
George McCrae- Rock Your Baby

Nog eentje buiten categorie, die een fuif kan verpesten, en het scoutsvolk van onder de straatstenen laat verschijnen:

In Zaire :kots:
Being a grammar nazi is the lowest form of criticism,
expression is free, in any language of the whole wide world.
...You understand it enough to post a reply,
don't try to feel better than the rest of the world at the expense of someone's linguistics.

Just be better.

Gesloten