matti schreef:
minst holebivriendelijk: Amerika. voor zo een machtig, wereldleidend land is het een echte schande. en natuurlijk landen als iran,... maarja die beschaving loopt beetje achter he.
Een beschaving, mijn beste, kan niet achterlopen. Ze bevinden zich namelijk niet in een tijdelijke dimensie. Het is nogal neokolonialistisch (en ook dikkenekkig vind ik persoonlijk) ervan uit te gaan dat onze "beschaving" het eindpunt (of het huidige eindpunt) is dat alle beschavingen moeten bereiken. Elke beschaving bestaat nl op zich. Landen als Iran hebben normen en waarden (zoals bv dorpssolidariteit en respect tav ouderen) die in het perfecte land ook aanwezig zouden moeten zijn, net zoals er bepaalde normen en waarden uit Westerse landen ook aanwezig zouden moeten zijn in dat perfecte land (mijns inziens dan toch, het blijft natuurlijk allemaal hoogst relatief...). Als Iran ed als ons moet worden, en dus "onze beschaving moet inhalen" zoals je zegt, dan moeten ze ook wel heel wat positieve eigenschappen overboord gaan gooien... Dat is nu ook weer niet echt de bedoeling me dunkt...
En dan nu on topic: in Wallonië is homoseksualiteit inderdaad net iets minder zichtbaar dan in Vlaanderen. Met een beetje inspanning vind je echter ook daar wel organisaties, cafés en zelfs studentenclubs (ik denk dan aan LLN).
Het is trouwens niet noodzakelijk zo dat sub-Sahara Afrika tegen homoseksualiteit is hoor. Het bestaat er zeker, men weet ook dat het er bestaat, maar het wordt gewoon verzwegen omdat het tegennatuurlijk zou zijn. Het gebeurt zelfs wel eens dat in dorpjes in Afrikaanse of Aziatische landen en landen in het Midden-Oosten 2 mannen of 2 vrouwen met elkaar trouwen owv economische redenen (grond) of noodzakelijkheid (te weinig mannen/vrouwen). Een huwelijk in zulke landen is ook vaak geen kwestie van liefde hé... Ik denk niet dat homoseksuele buitenechtelijkheid ook maar ergens een rariteit is...
Volgens mij is de tolerantiegraad in een land ook vaak een kwestie van hoe hard pro- en contra-holebi's tegen elkaar roepen. In een aantal landen wonnen wij, in andere landen klinkt de stem van de (ultra-)conservatieven nog te luid. Maar stel nu dat in die laatste landen een zeer belangrijk en charismatisch persoon er plots voor uitkomt dat hij/zij homoseksueel is (bijvoorbeeld Ayatollah Khomeini in Iran), dan denk ik niet dat de sjiitische stroming van de islam homoseksualiteit nog steeds gaat afstraffen...
"Een boek is dromerij. En dromerij is het hebben van een ziel. En als je een ziel hebt, kan je ter plekke de wereld rondreizen. En dat, dat is het allerbelangrijkste..." (KB)