Cliché-homo's in de media: we zijn niet allemaal Jani's

Inhoudelijke discussies over maatschappij, actualiteit en ongespecificeerde algemeenheden.
neon09
New user
New user
Geslacht: Man

Cliché-homo's in de media: we zijn niet allemaal Jani's

Bericht door neon09 » 12 apr 2014 16:23

Als ik één grote frustratie heb, is het de ergernis over de oververtegenwoordiging van de cliché-homo in de media. Ik weet dat dit een gevoelig onderwerp is maar ik kan er niet aan doen dat ik telkens weer diep zucht als er weer zo'n "Jani" (algemene term) over het tv-scherm fladdert. De verwijfde, shoppende, geen-bier-drinkende,... kortom alle cliché's bevestigende homo. En laat het duidelijk zijn: ik heb niks tegen deze geweldige mensen, en ik wéét dat sommige tv-formats net inspelen op dit cliché, maar het beeld dat zo blijft hangen bij de brede bevolking is dat alle homo's zo zijn. En daar heb ik het moeilijk mee, omdat de realiteit niet zo is. Als Jani een volle kleerkast ziet en daarop zegt "OMG, I'm in gay heaven!" erger ik mij. Eveneens als hij -letterlijk- zegt "homo's drinken geen bier, schat". Of als er dan -eindelijk- eens een gay koppel meedoet in de Pappenheimers zijn het twee Jani's... En dan heb ik het nog niet over de figuren uit Komen Eten ;)

Ben ik dan zo'n atypische homo? Ik speelde vroeger niet met poppen, maar met lego, autootjes en vliegtuigjes, ging crossen met de BMX in de bossen. Ik ben verzot op zware bieren, doe aan sport, kijk graag naar voetbal en wielrennen en ik hààt shoppen. Toch ben ik geen 100%, maar 200% homo.

Het is door dit cliché-beeld in de media te cultiveren dat er uitspraken ontstaan à la "homo's zijn niet geschikt of 'viriel' genoeg voor voetbal", waar ik mij blauw aan erger. Het is door dit cliché-beeld dat het voor jonge homo's verdomd moeilijk is om uit de kast te komen, want welke "gewone" homojongen wil er geassocieerd worden met zo'n Jani? Ik alvast niet.

VindGeenNaam:p
Senior user
Senior user

Re: Cliché-homo's in de media: we zijn niet allemaal Jani's

Bericht door VindGeenNaam:p » 12 apr 2014 19:31

Hear, hear
Je hoeft jezelf zeker niet atypisch te vinden. Er zijn véél "niet-Jani types", maar die vallen nu eenmaal niet op (en het is niet dat er geen gradaties zijn tussen de stereotype homo en "mannelijke" (of hoe je het ook moet noemen) homo). Persoonlijk vind ik het ook vervelend dat het wel altijd de stereotype homo's zijn die je op de buis ziet, het toont nooit de diversiteit aan aan zowel hetero's als holebi's.
A smile is the shortest distance between two people - Victor Borge

Paswoord
Experienced user
Experienced user
Geslacht: Vrouw

Bericht door Paswoord » 12 apr 2014 23:14

Nuja, wat voor programma presenteert die Jani ook - dat is veel leuker wanneer het op zo'n manier gebracht wordt. Wim Ballieu is bijvoorbeeld ook voor de mannen, die presenteerde ook vrolijk Goe Gebakken zonder elk gerecht te versieren met rainbow glitters. Er zullen zonder twijfel heel wat holebi's meegedaan hebben in Komen Eten maar daar zal niet op in gegaan zijn tijdens de gesprekken - net omdat seksuele voorkeur niemands zaken zijn / niet boeit, is mijn mening ook. Nieuwsanker Wim De Vilder (geloof ik toch he?) is ook homo (maar van de VRT mogen we die diversiteit ook wel verwachten, maakt deel uit van hun opdracht als publieke omroep). Het lijstje gaat wel door denk ik? Het zijn natuurlijk figuren als Jani die er bovenuit schieten. Maar bedenk ook: in series, programma's enz worden criminelen ook vaak als mensen met gekleurde huidskleur afgebeeld. Stereotypen zuigen, maar ze bestaan en zullen blijven bestaan. Ik hoop wel oprecht dat daar verandering in komt uiteraard ;-) Maar die verandering zien we toch ook al, als je de voorbeeldjes die ik opsomde in acht neemt. Niet elke homo op tv is eentje categorie Jani.

sail
New user
New user

Bericht door sail » 13 apr 2014 21:59

Het is gewoon jammer genoeg wel die jani types dat de mensen zullen onthouden omdat ze daar gewoon continu aan herinnerd worden en het overduidelijk is. Een Wim Devilder of sven ornelis daar vergeten mensen het gewoon van of ze hebben net het boekje gemist waar je het in kon lezen toen het 'hot news' was. XD

In thuis (ook fictief maar daarom wel ook even belangrijk) heb je Frankie en Thibeau 2 rustige jongens die samen een koppel vormen en daar zie je absoluut geen jani gedoe :P

Maar in een programma over kleding is dat net iets leuker als er een slap handje naar boven komt :P

google maar eens wat rond en je zal mss nog verstelt staan van wie er holebi is in bv land.

Springbal
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Springbal » 14 apr 2014 12:21

ach, in de periode dat mijn kastje wat begon te barsten zag ik in de Dag Allemaal een artikel dat VTM een programma met drie (of meer, ik weet 't al niet meer) homo's lanceerde: de heren maken de man. En dan zag ik een voorstukje. Ik wist het toen even niet meer
Onderzoek wees uit dat een man depressief wordt als zijn vrouw meer verdient dan hij. Daarom wordt een homo koppel in het Engels a Gay couple genoemd
Wall schreef:Zo gevaarlijk lijkt Springbal niet.

JFK
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door JFK » 14 apr 2014 13:47

Ergerlijk zeker! Maar je leert dat wel te relativeren na een tijdje.

TV-programma's kiezen graag voor extremen en mensen die eruit springen. Pakweg Eva Pauwels staat toch ook niet symbool voor 'de hetero-vrouw', niet?
:D
Fluctuat nec mergitur

Auden
Experienced user
Experienced user

Bericht door Auden » 14 apr 2014 14:53

neon09 schreef: Het is door dit cliché-beeld in de media te cultiveren dat er uitspraken ontstaan à la "homo's zijn niet geschikt of 'viriel' genoeg voor voetbal", waar ik mij blauw aan erger. Het is door dit cliché-beeld dat het voor jonge homo's verdomd moeilijk is om uit de kast te komen, want welke "gewone" homojongen wil er geassocieerd worden met zo'n Jani? Ik alvast niet.
De moderne media hebben het cliché van de "verwijfde homo" niet uitgevonden, in zekere zin zetten ze eeuwenoude denkbeelden over , die ooit "wetenschappelijke" status hadden. Dat maakt het precies zo moeilijk om ze te bestrijden, ook al omdat ze verband houden met genderstereotypen in het algemeen.
(Ik ken de precieze context niet van de uitspraak "homo's drinken geen bier," maar zou het kunnen dat ze sarcastisch en ironisch bedoeld was?)

Iedereen heeft tot nog toe het onderscheid gemaakt tussen de framing in de media en de erin opgevoerde homo's zelf :). Al te vaak kom je in dit soort discussies uit bij verwijten aan het adres van wie jullie hier de "Jani's" noemen, alsof zij verantwoordelijk zijn voor de cliché's en alsof hun levenswijze, hun gedragingen etc. geen recht van bestaan hebben - met de pride in aantocht zal het geheid weer van dattum zijn :roll:.
Tous les ennemis de la liberté parlent contre le despotisme d'opinion, parce qu'ils préfèrent le despotisme de la force.
Maximilien de Robespierre

Stilicho
Forum addict
Forum addict

Bericht door Stilicho » 14 apr 2014 22:09

JFK schreef:Pakweg Eva Pauwels staat toch ook niet symbool voor 'de hetero-vrouw', niet?
:D
Nee, ze staat symbool voor het stereotype van de losbandige biseksueel die niet kan kiezen. :-?

Topicstarter, trek het je aan. De mensen die jou kennen zien jou en niet één of ander stereotype. Laat de Jani's zijn, ze doen niemand kwaad.

LookAtThatDino
New user
New user

Bericht door LookAtThatDino » 11 mei 2014 21:57

Ik ben een jongen, nog op zoek. En dit stereotiep schrikt mij enorm af. Het spijtige is dat ik onbewust ook zo wat doe. Hoe "normaal" ik ook probeer te doen, ik zal altijd wel een beetje minder mannelijk praten :/ Ik wil niet zo'n überverwijfde homo zijn zoals hier wordt beschreven, dat vind ik vreselijk!
♪┏(°.°)┛┗(°.°)┓┗(°.°)┛┏(°.°)┓ ♪

Samotex
Senior user
Senior user

Bericht door Samotex » 12 mei 2014 00:04

net daarom was ik gisteren hevig voor Nederland aan het supporteren tijdens eurosong. Die winnaar of winnares vindt het een mooie boodschap voor mensen die "anders" zijn. Ik vind het net een verschrikking dat we hierdoor weer meer als freaks worden beschouwd.

Auden
Experienced user
Experienced user

Bericht door Auden » 12 mei 2014 09:37

Samotex schreef:net daarom was ik gisteren hevig voor Nederland aan het supporteren tijdens eurosong. Die winnaar of winnares vindt het een mooie boodschap voor mensen die "anders" zijn. Ik vind het net een verschrikking dat we hierdoor weer meer als freaks worden beschouwd.
Dus iemand als Conchita Wurst is een freak, amai :wtf: . Om grof met grof te beantwoorden: die reactie had niet misstaan op HLN.be, op één of andere aangebrande facebookpagina of twitteraccount. Wat je veronderstelt in je uitspraak is discriminerend en onaanvaardbaar. Neen, met het excuus dat anderen het over "freaks" hebben kom je niet weg in dat opzicht.

Ten tweede denk ik dat mensen die zich storen aan de Eurosongoverwinning of aan de hierboven beschreven "Jani's" (de term :roll:) vooral zelf een probleem hebben. Het valt op dat oudere forumgebruikers hierop doorgaans genuanceerder reageren, één uitzondering niet te na gesproken. Ik kan zeer goed begrijpen dat wie jonger is, het moeilijker heeft met stereotypen. Het heeft dan ook een groot stuk te maken met hoe sterk je in je schoenen staat en zoiets komt met de jaren :).

Het was verstandiger deze onzin te negeren dan er (weer eens) op in te gaan. Er lezen mensen mee die een stuk minder stevig in hun schoenen staan, en om die reden dit forum bezoeken, vandaar.
Tous les ennemis de la liberté parlent contre le despotisme d'opinion, parce qu'ils préfèrent le despotisme de la force.

mientje
Forum addict
Forum addict

Bericht door mientje » 12 mei 2014 11:35

Ik vind meer verkeerd aan Jani's programma's dan enkel de verwijfde homo. Los daarvan: er zijn inderdaad nog altijd enorm veel stereotypen in de media, maar zoals hierboven al vermeld: het wordt beter en beter. Ik herinner mij dat vorig jaar of twee jaar geleden op het Journaal over de Pride werd gezegd: "veel verklede mensen, maar nog meer mensen met gewone kledij." De beelden bevestigen dat niet, maar het is bij ongeveer elk nieuwsbericht zo dat je de interessante versie van de feiten krijgt.

Het stereotype blijft voor velen beangstigend. Voor anderen bevestigt het net dat ze mogen zijn zoals ze willen zijn. 'Als heel Europa aanvaardt dat Conchita Wurst het Eurosong wint, dan kan het niet zo erg zijn dat ik graag kleren draag die ik volgens de gendermode niet zou mogen dragen.'

Voor elke Jani valt een tegenvoorbeeld te geven (zie ook weer bovenstaande reacties). En ik denk dat velen hier jullie kunnen geruststellen met dezelfde gedachte als ik heb: Ik ken veel homo's en daarvan is de hele kleine minderheid zo stereotiep als Jani.

Bovendien merk ik de laatste tijd ook dat de associatie naar media minder en minder gelegd wordt. Als iemand uit de kast komt, is de reactie niet langer: "amai, maar gij zijt helemaal niet zoals dieje op tv.", maar "ah, mijn tante/klasgenoot/zoon/... ook."

raskolnikow
Relnicht van het jaar 2017

Bericht door raskolnikow » 12 mei 2014 20:55

Auden schreef:Dus iemand als Conchita Wurst is een freak, amai :wtf: . Om grof met grof te beantwoorden: die reactie had niet misstaan op HLN.be, op één of andere aangebrande facebookpagina of twitteraccount. Wat je veronderstelt in je uitspraak is discriminerend en onaanvaardbaar. Neen, met het excuus dat anderen het over "freaks" hebben kom je niet weg in dat opzicht.
Wat is het probleem precies? Conchita Wurst is inderdaad een freak. Meer nog: het is zijn raison d'être. Vroeger stonden zulke mensen op de kermis, als attractie, te bezichtigen voor vijf frank en vijftig centiemen. Tegenwoordig worden ze ingehaald als boegbeelden van de homobeweging.
Ten tweede denk ik dat mensen die zich storen aan de Eurosongoverwinning of aan de hierboven beschreven "Jani's" (de term :roll:) vooral zelf een probleem hebben. Het valt op dat oudere forumgebruikers hierop doorgaans genuanceerder reageren, één uitzondering niet te na gesproken. Ik kan zeer goed begrijpen dat wie jonger is, het moeilijker heeft met stereotypen. Het heeft dan ook een groot stuk te maken met hoe sterk je in je schoenen staat en zoiets komt met de jaren :).
De vraag is waarvan mensen als Wurst nu juist het stereotype zijn. Of beter: tot wier stereotype zij gemaakt worden. En wie daarvoor opdraait.
Het was verstandiger deze onzin te negeren dan er (weer eens) op in te gaan. Er lezen mensen mee die een stuk minder stevig in hun schoenen staan, en om die reden dit forum bezoeken, vandaar.
Het is goed te zien dat er nog forumgebruikers opkomen voor jonge holebi's die in de kast blijven zitten uit vrees geassocieerd te worden met freaks à la Conchita Wurst. Respect daarvoor.
And if you ever need self-validation / Just meet me in the alley by the railway station (Morrissey)

Auden
Experienced user
Experienced user

Bericht door Auden » 12 mei 2014 23:20

raskolnikow schreef:
Wat is het probleem precies? Conchita Wurst is inderdaad een freak. Meer nog: het is zijn raison d'être. Vroeger stonden zulke mensen op de kermis, als attractie, te bezichtigen voor vijf frank en vijftig centiemen. Tegenwoordig worden ze ingehaald als boegbeelden van de homobeweging.
Ik ken de geschiedenis van het concept freaks, die heel wat complexer is dan het rariteitenkabinet op de plaatselijke foor (het monster - monstrum: een fout in de natuur die paradoxaal genoeg niet kan én niet mag bestaan, een juridisch-biologisch concept, daar kan ik nog een hele boom over opzetten, maar ik bespaar het je), dank u.
De vergelijking freaks - holebiboegbeelden laat ik voor jouw rekening. Ik associeer theatraliteit niet met vernederende tentoonstellingen op een kermis. Bovendien denk ik dat de term "freak" door degene die hem hier als eerste gepost heeft niet in die zin gebruikt is, maar veeleer in een banale betekenis.
Als sommigen die term willen claimen als een soort geuzennaam (genre Gaga) kan ik daar perfect mee leven, maar dan wijken we af.
Het is goed te zien dat er nog forumgebruikers opkomen voor jonge holebi's die in de kast blijven zitten uit vrees geassocieerd te worden met freaks à la Conchita Wurst. Respect daarvoor.
Ik heb het diepste respect voor wie om wat voor reden ook niet uit de kast kan of durft te komen. Als je goed gelezen had, kon je ook zien dat ik daar het volste begrip voor heb, en met mij iedereen die het hier voor de "Jani's" opnam. Alleen vind ik dat je hen niet helpt door anderen te discrimineren. Je vergist je van vijand en je bewijst er niemand een dienst mee.
Trouwens, ik zie niet in hoe zo'n negatieve, deprimerende post vol pathetisch zelfmedelijden als die waartegen ik reageerde iemand kan helpen. Geen greintje respect daarvoor.
Laatst gewijzigd door Auden op 13 mei 2014 10:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Liro
Senior user
Senior user

Bericht door Liro » 13 mei 2014 08:25

raskolnikow schreef:De vraag is waarvan mensen als Wurst nu juist het stereotype zijn. Of beter: tot wier stereotype zij gemaakt worden. En wie daarvoor opdraait.
Daar is Wurst allicht niet zelf fout aan. Noch het holebiwereldje for that matter. Het is even idioot om Poetin als stereotype voor de gemiddelde Rus te aanzien, of iemand als pakweg Paris Hilton als de gemiddelde vrouw.
Het probleem is ook dat jullie (ik doel dan op jou en Samotex) zelf zo'n mensen niet respecteren. Ik vind dat eigenlijk een heel veroordelend uitgangspunt ('jullie zijn freaks'), omdat het niet enkel 'de samenleving' is die ze als freaks (in de negatieve zin van het woord, semantiek daar gelaten) beschouwt, maar jullie doen dat ook.
All the world is not, of course, a stage, but the crucial ways in which it isn't, are not easy to specify.

Mirza
Regular user
Regular user

Bericht door Mirza » 13 mei 2014 14:28

Wat een 19de eeuwse mentaliteit. Vertel mij eens hoe de wereld een plek in groter verval wordt dankzij de aanwezigheid van Wurst? Meer hongersnoden, meer corruptie, snellere klimaatopwarming, meer diefstallen..? Moesten er mensen zijn die lijden onder het bestaan van Wurst dan is dat enkel en alleen vanwege de kleingeestigheid van degene die er een probleem van maken.
Vrouwen terug aan de haard, geen broeken meer dragen, geen openbare/juridische/economische/politieke.. zelfstandigheid meer?
Mannen laten opgroeien als harteloze werkmachines/harteloze intellectuelen?
Tattoe's, piercings, haarkleuring, interculturele huwelijken.. verbieden?
Omdat dat nu eenmaal "de norm" van "de natuurlijke orde" is? Of vind je dat er een karikatuur van maken? Waar trek je de grens dan en op basis van welk rationeel argument?

Ik ben er geen fan van, maar ze mag doen wat ze wil. Ik heb er geen last van.
Verder ben ik me er wel van bewust dat er inderdaad werelddelen zijn waarin homoseksualiteit weer een deuk heeft gekregen, maar ook dat heeft weer te maken met stereotypering, vooroordelen, onverdraagzaamheid, gebrekkige kennis,.. ginds dan dat Wurst hierin de schuldige is. Die foute schuldvraag is evenzeer terug te vinden bij absurde vergelijkingen van homoseksualiteit/crossdressing/.. met pedofilie, volgens net hetzelfde principe. En Wurst hoeft zich op basis van die negatieve realiteit niet te verbergen. Anders kunnen we evengoed een hele reeks rechten en vrijheden hier 50 jaar terugdraaien wegens "te provocerend" voor de buitenwereld.
"The most common way people give up their power is by thinking they don't have any" - Alice Walker

Springbal
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Springbal » 14 mei 2014 23:15

Ach, gelukkig vormt Jani geen bedreiging voor de enige echte janetten van de Gamma.

Het is nog steeds wat "sensatie" wat verkoopt, neem nu de Pride4Every1 (voor wie niet mee is, de GayPride, Belgian Pride van vroeger) als je er met 25000, 30 000 of hoeveel dan ook staat, garanti dat de media vooral de pluimen, de blote bovenlijven (al dan niet in paarse string) etc zal laten zien. Als 't maar verkoopt zeker?

Nu zolang mensen weten dat er buiten de clichés ook andere omootjes, lesbootjes en bi-joukes, panno's etc bestaan, die ze in hun omgeving al eens kunnen zien kan 't r nog door.
Onderzoek wees uit dat een man depressief wordt als zijn vrouw meer verdient dan hij. Daarom wordt een homo koppel in het Engels a Gay couple genoemd
Wall schreef:Zo gevaarlijk lijkt Springbal niet.

Samotex
Senior user
Senior user

Bericht door Samotex » 15 mei 2014 00:15

Het is en blijft een moeilijke en hier wordt veel te snel veroordeeld en met de vinger gewezen? Gaat een man zich in een vrouw verkleden en er een baard aan toevoegen puur omdat die zo is, omdat die zich zo het beste voelt of omdat die weet dat het media-aandacht en controverse oplevert? De ene mens vind het niet kunnen, zelfs wansmakelijk. De andere gaat op de barricade staan schreeuwen dat het fantastisch is dat mensen durven te zijn wie ze zijn.
Zelf ben ik oud en wijs genoeg om te zeggen: foert, leven en laten leven. Het is gewoon mijn ding niet, maar ik merk dat vele holebi's hier een probleem mee hebben, dat ze net daardoor niet zichzelf durven zijn omdat de maatschappij vaak geleid door de media dit als stereotype voorstelt.

Ik zeg dat het moeilijk blijft omdat je ergens ook niemand kan verbieden te zijn wie ze zijn, maar het is ook begrijpelijk dat onzekere mensen niet hierdoor een afkeer krijgen om als homo te worden aanzien.

raskolnikow
Relnicht van het jaar 2017

Bericht door raskolnikow » 12 jun 2014 22:24

Af en toe loont het eens een exemplaar open te slaan van Dag Allemaal. Daar was laatst Falko de Bolster aan het woord, de veelbesproken Idool-kandidaat van enkele jaren geleden. Inmiddels is Falko een paar jaar ouder. Het koketteren met vrouwenhakken is verleden tijd. Hij ziet er thans een pak "mannelijker" uit - nu ja, laten we zeggen, jongensachtiger:

Afbeelding

Wat heeft Falko zoal te vertellen? Wij citeren:

"Nu zou ik geen vriend meer willen die zich vrouwelijk kleedt of schminkt. [...] Voor mij moet een jongen... tja, een jongen zijn."

Hoe kijkt hij dan terug op die periode?

"Het hoorde voor mij bij het tiener-zijn."

Een puberteitsgril dus. Niet meer, niet minder. Een beetje zoals de streken van Conchita Wurst. Al wordt het allemaal nogal pijnlijk als je, zoals "Conchita", op een leeftijd bent gekomen waarop je verondersteld wordt volwassen te zijn.
And if you ever need self-validation / Just meet me in the alley by the railway station (Morrissey)

Stilicho
Forum addict
Forum addict

Bericht door Stilicho » 13 jun 2014 07:53

Ben jij niet al lang op een leeftijd gekomen dat je weet dat niet iedereen hetzelfde is?
Conchita wurst is een act, entertainment, theater. Waarom is dat voor zoveel mensen moeilijk te begrijpen? Ik veronderstel dat diezelfde mensen kwaad worden bij elke film of serie die ze bekijken, aangezien ze de concepten 'acteren' en 'vermomming' niet schijnen te begrijpen. Het is opvallend hoe een opgeplakte baard een anders doordeweekse drag queen tot steen des aanstoots maakt (of tot lgbt-messias, maar als de negatieve reacties niet zo dramatisch waren geweest, was deze figuur waarschijnlijk onder de radar gebleven).

Gesloten