Bijnamen, koosnaampjes,...

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
Galimatias
Forum addict
Forum addict
Geslacht: Man

Bijnamen, koosnaampjes,...

Bericht door Galimatias » 06 jan 2009 01:05

Aangezien het niet altijd even serieus moet, een ietwat lichter onderwerp:

Welke bijnamen, koosnaampjes,... geef je aan andere mensen? Met welke bijnamen ga je zelf door het leven? Maar vooral: hoe ben je aan die specifieke bijna(a)m(en) gekomen? :)
Timeo Danaos et dona ferentes.
Mwah schreef: Gelukkig kan je altijd rekenen op de alwetende Galimatias :adore:

gj
Senior user
Senior user
Contacteer:

Re: Bijnamen, koosnaampjes,...

Bericht door gj » 06 jan 2009 01:49

POST- IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIT

OT: poepie, giel, gilli, gieltje, gj
last but not least: poedel

Meeste gewoon variaties, afkortingen op mijn naam.
JE VEUX QU'ON BAISE SUR MA TOMBE.

Galimatias
Forum addict
Forum addict

Bericht door Galimatias » 06 jan 2009 02:51

gj schreef:POST- IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIT
Maar. Maar. Het is niet de bedoeling er louter een opsom-topic van te maken. De (al dan niet grappige) uitleg die bij de namen gegeven wordt maakt het zoveel meer dan dat! :supersad: :P

OT en ook wel een beetje om m'n punt te bewijzen :ibi::
* Mickey, Mikey, Miki
M'n ma noemde me zo door de link met Mickey Mouse. In den beginne had het namelijk te maken met het feit dat ik de ene computermuis na de andere kapot deed, omdat ik nog niet op de hoogte was van het feit dat je die ondingen van tijd moest openen om de wieltjes stofvrij te maken. In plaats daarvan sloeg ik van tijd uit pure nijd met het onding op de muismat. :) Nadien werd het, door toedoen van m'n buurjongen, geïntroduceerd op de plaatselijke jeugdbeweging waar ik lid van was. Ik was er niet echt gediend van, al beschouwde ik het later als een soort geuzennaam.
Vooral de naam Mikey hoor ik nog geregeld, door een vriend van me die zelf door het leven gaat als Don Pietro i.p.v. Pieter. Aanleiding daarvan was het feit dat hij lessen Italiaans volgde en het tijdens één van de vele gesprekken over de maffia ging. :lol:

* Blazin' Bucky
Ergens in maart 2006 heb me ik aan een - eenmalige, want wat een financiële kater hield ik er aan over :o - shopping spree bezondigd. M'n beste vriend stuurde daarop iets in de trend van "Da's niks, excessen maken het leven! I'm in the mood for some excess hardcore spanking! Slap my ass and call me Judy! :P" Wat ik er juist op terugstuurde weet ik niet meer exact, alleszins improviseerde ik op dat ogenblik een nickname voor mezelf. Vanaf dat moment stond hij bekend als (Juggling - vraag me niet waarom, anders dan dat het rijmde) Judy en ik als (Blazin') Bucky. :lol:

* Haantje, Haantjel, Haneman, Maatieken, Supermaatieken
Allemaal gegeven door m'n beste vriendin, onder verschillende omstandigheden (en lang niet altijd in niet-geïntoxiceerde toestand :lol:). Zij, op haar beurt, staat bekend als Geitje, Mieke, Nelemie, Neeltje, Maatieken, Supermaatieken, Süpermädchen, Vurige Rosse. Daar komt dan ook nog eens een apart taalgebruik en specifieke woordenschat bij, waaronder hangsterwamme (i.p.v. hamsterwangen), gebrekspraak (spraakgebrek), piemelstaarten (cocktails) etc. :rock:

* Banana
Intussen al wel een tijdje geleden, maar in de MySpace-fase zat ik samen met een vriend geregeld totaal te improviseren en soms uiterst grappige (voor ons dan toch) bijnamen te verzinnen voor elkaar. Zodoende noemde ik hem appel/apple, waarop ik prompt banaan/banana gedoopt werd. En dan ging het over andere mensen/'stukken fruit' die jaloers waren of aandacht wilden, enz. :)

* M.M./Mystery Mike
Uit dezelfde MySpace-periode daterend; ontstaan tijdens één van de ellenlange gesprekken met een vriendin van me. Diezelfde vriendin werd dan weer tot personal stalker gebombardeerd, waarop ik de stalkee werd. Later overgenomen door twee andere vriendinnen van me, die respectievelijk de namen Sexy S. en Sensual S. toegedicht kregen. Bij wijze van 'codetaal' spraken we ook over 'Special K.', iemand waarover in die tijd heel wat heen en weer bericht werd. :lol:

* Elephant
Tijdens één van de vele gesprekken met GJ - maanden voordat we een koppel waren - kwamen we op één of andere manier al plagend op bijnamen voor mekaar. Ik werd de Olifant/Elephant, hij werd de Poedel/Poodle- hetgeen meteen ook zijn huidig onderschrift, dat hij vol trots draagt, verklaart. :P Het is een beetje 'ons ding' geworden; we verwijzen er maar al te graag en vaak naar met kaartjes, cadeautjes enz. SinusCosinus heeft op die manier overigens de (wel niet zo vaak gebruikte, maar toch) bijnaam Hippo/Nijlpaard gekregen. :)

* Hermes
Ten tijde van de MHA (kort voor My Heroes Ability)-applicatie op Facebook had ik als bijnaam voor m'n 'hero profile' de god Hermes gekozen. Sindsdien spreken een aantal mensen die ik heb leren kennen via Facebook me er steevast mee aan, ook al wordt de applicatie al maanden niet meer gebruikt door mij of door hen. Zelf hebben ze ook bijnamen: Joe is jomoto; Krista is Kiki. :)
Timeo Danaos et dona ferentes.
Mwah schreef: Gelukkig kan je altijd rekenen op de alwetende Galimatias :adore:

De lachende profeet
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door De lachende profeet » 06 jan 2009 07:33

Mijn eerste bijnaam (en degene waarmee ik de hechtste band heb wegens nostalgische redenen) is Piewie: een verbastering van mijn echte naam (pieter) die me gegeven werd door mijn allereerste beste vriend toen we beiden nog kleuters was. De oorsprong van die naam is mij onbekend, maar ik vermoed dat het vooral te maken heeft met het onvermogen van kleuters om bepaalde namen fatsoenlijk uit te spreken.

Een andere naam die ik ooit heb gekregen was Dré Kutvocht. Dit gaat terug op een gek personage dat ik in mijn puberteit heb verzonnen: prof. dr. Dré Kutvocht. Het werd uiteindelijk een bijnaam van mezelf in de oorden waarin ik uitging.

Een andere bijnaam die mij in die tijd werd gegeven was "Pierre de Beeste", naar het gelijknamige volkslied. Die naam had ik niet zozeer te danken aan mijn (weinig) imposante gestalte, maar veeleer aan mijn "beestig" gedrag uit die tijd, mijn gulzigheid en mijn onbeschoftheid. :)

Ik werd ook een tijdlang door kindertjes uit mijn straat (ondertussen ook al bijna volwassen) Satan genoemd omwille van een idioot voorval waarbij ik hen in een dronken bui de filosofie van het satanisme probeerde uit te leggen.

Een koosnaampje dat ik het voorbije jaar meermaals heb gekregen was "carasos", een naam die geheel in dezelfde lijn ligt als de vorige twee bijnamen, maar dan meer forumgerelateerd. :P
AGE-411 schreef:Freddy Horion is echt de hipste crimineel ooit in dit apenland.
Binge Drinking Blues: Screwing Society since 1985

Springbal
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Springbal » 06 jan 2009 08:55

De enige bijnaam die ik ooit kreeg, was in het middelbaar, daar werd ik een tijdje Barry genoemd :(
Onderzoek wees uit dat een man depressief wordt als zijn vrouw meer verdient dan hij. Daarom wordt een homo koppel in het Engels a Gay couple genoemd
Wall schreef:Zo gevaarlijk lijkt Springbal niet.

Zoën
Experienced user
Experienced user
Geslacht: Vrouw

Bericht door Zoën » 06 jan 2009 09:25

gj schreef: last but not least: poedel
Ben ik blij dat ik niet de enige ben die ze zo noemen. :roll:

fotograafje
New user
New user

Bericht door fotograafje » 06 jan 2009 11:22

* The Beast
Zo noemen ze me wel eens als ik weeral met veel overtuiging en snelheid en honger aan een grote kebab met extra friet begin te eten 8)

* Krollekop, krullebol
Ik heb krulletjes, need I say more?

* Den brave
Ik zou te braaf zijn :confi:
There's something inside me that pulls beneath the surface. Consuming/confusing.
(Linkin Park - Crawling)

Prince Igor

Bericht door Prince Igor » 06 jan 2009 12:15

mensen zijn bij mij gewoon to lui om de volle 9 letters van mijn naam te zeggen en stoppen dus al na de eerste drie of 4.
dit resulteert in "dom" of "domi".
ik houd niet van dom.

mijn ex waar ik 2 jaar geleden mee was het wel een heel eigen en uniek koosnaampje voor mij. Hij is pas mijn naam beginnen zeggen sinds het gedaan is. Als hij dat ervoor deed voelde dat raar aan en was het altijd als hij kwaad was op mij, dus dat had ik toen niet graag.

i really liked that nickname, die eigenlijk gewoon ontstond als een soort typfout op msn. but still.
het voelde passend en elke keer als hij het zei moest ik glimlachen.
wrs nog steeds, moesten we nog praten of we elkaar niet gewoon bij naam zouden aanspreken nu.
Ik noemde hem ook niet bij naam, maar bij bijnaam. Nu gebruik ik wel zijn naam. Dit lijkt me wel vrij logisch denk ik.

neen ik ga niet zeggen wat het was.

voor andere mensen zeg ik eigenlijk ergerlijk veel schat, of lieverd ofzo. Bij mijn vrienden, of als ik een opmerking maak die in een bepaalde manier getint is.
Soms ook gewoon omdat ik iemand zijn naam niet meer kan herinneren :p

Tietjes
Regular user
Regular user

Bericht door Tietjes » 06 jan 2009 12:24

Een echte bijnaam heb ik nooit gehad. Dankzij mijn zo heerlijke naam ( :roll: ) ben ik wel altijd op veel verschillende manieren aangesproken:

Tiet
Piet
Friet
Snottepiet
Miet
Griet

Edoch, was dat nooit "pesten". Het waren altijd mijn meest dierbaren die mij zo noemen.

Nu de kindjes zijn gekomen wordt ik steevast: 'Tante Tietjes' genoemd. Vandaar ook mijn nickname. Het komt gewoon omdat de kleintjes mijn naam niet goed kunnen uitspreken en het dus al gauw Tantiet of Tante Tiet werd.
Mijn zus heeft dan nog geprobeerd om er Tante Tettekes van te maken. Dat heeft gelukkig maar een week stand gehouden.

Mijn andere zus noemt me vaak "Rita". Niet mooi, maar omdat ze dat altijd zo gedaan heeft hangt er wel wat waarde aan voor mij.
Nog een andere zus gebruikt meestal een verkleinvorm van mijn naam.
Ik hoor bij vriendinnen ook heel vaak "naam+ie". Dat bekt lekker, zogezegd.

Wat koosnaampjes betreft, heeft mijn liefje er een aantal. De meest voorkomende zijn 'liefje' en 'gekje' (Omdat hij mij meestal een beetje gek/vreemd vindt.)
Ik noem hem dan weer 'Kleine reus', 'gekke meneer', 'poes' of 'lief'. Afhankelijk van de situatie. Als we boos zijn gebruiken we beide 'Schat!'.

Asubuhi
Experienced user
Experienced user

Bericht door Asubuhi » 06 jan 2009 12:54

- Mijn bijnaam: Tamzak
Ik ben anders helemaaaaal niet lui hoor ... :D

- Bijnamen aan anderen:
Mijn broer heeft er een aantal gehad: Koel, geen idee hoe ik daar ooit bijgekomen ben, lijkt ook lagns geen kanten op zijn naam. Stinkie, best begrijpelijk wetende dat ik de kleine (pestende, puberende :P )zus ben. Maar ondertussen ben ik het ontgroeid, en zeg ik Broerke, ondanks dat hij 7 jaar ouder, groter en breder is.
Voor vrienden wordt het meestal een verbastering van hun naam, wegens 'te lui' (ja ik moet m'n eigen bijnaam toch eer aandoen) om het helemaal uit te spreken. Zo werd bv Charlotte 'Sjelot'.

Monalisa
New user
New user

Bericht door Monalisa » 06 jan 2009 14:35

Hmm, weinig originele bijnamen heb ik, zo blijkt hier.
Wij zijn thuis met 3 dochters en noemen elkaar Zus, en onze broer noemen we Broer. Kan best soms verwarrend zijn (Broer spreekt ons wel altijd aan met onze namen).
en voor de rest heb ik niet veel bijnamen: Stef, is begonnen in de jeugdclub, ze waren te lui om mijn naam volledig te zeggen; en in de chiro en zo verder gegaan. Het is ook steeds mijn msn-nick en ik onderteken meestal daar ook mee, dus enkelen in Leuven hebben het ook overgenomen, maar te weinig, ik hoor dat liever dan mijn naam voluit.
Mijn moeder zei vroeger ook soms Fie (of Fiete als ze kwaad), maar das al een eind geleden.
mijn lief zegt Schat tegen mij, en zij is mijn Mieke.
Redelijk gewoontjes allemaal dus...
Who says what is just or true or right in matters of love ???

Omicron
Forum addict
Forum addict

Bericht door Omicron » 06 jan 2009 14:47

ik heb relatief weinig bijnamen, in de middelbare school heb ik in een van de eerste weken op die school ruzie gekregen met iemand uit het 6de en ik was blijkbaar nogal goed in het vechten toen en sindsdien kreeg ik de bijnaam 'vandamme'.
Maar wij hadden in de klas eigenlijk vooral de gewoonte om elkaar aan te spreken met de achternamen om een of andere reden.

Tegenwoordig zijn het vooral koosnamen die ik van de vriendjes heb gekregen... maar daar zit niet echt een vaste lijn in.

Zelf bijnamen geven doe ik ook niet, hoewel ik mijn ouders al sinds mijn 13 ofzo 'klenne' en 'ouwe' noem.
Hoewel, ge kunt het niet echt 'bijnamen geven' noemen, maar als ik iemands naam vergeten ben dan begin ik gewoon willekeurig namen te zeggen tot hij/zij opkijkt of reageert, en dan spreek ik die persoon een tijd aan met de naam waarop hij/zij reageerde. Wat er soms voor kan zorgen dat de leerkracht Nederlands in het 6de aangesproken werd met 'Jef' in plaats van 'Hilde'.

Feist
New user
New user

Bericht door Feist » 06 jan 2009 20:16

Bij mij is het ofwel 'wok' (= variant op pot, die een aantal vrienden in lichtelijk beschonken toestand verzonnen hadden) ofwel 'annaal' (= variant op mijn naam :p).
Zelf gebruik ik niet veel bijnamen voor andere mensen, behalve misschien dat ik eerder geneigd ben mensen hun achternaam te gebruiken ipv de voornaam; afhankelijk van wat korter is ;)
Wat ben jij een mooie eend
zei het mannetje in bed
wacht maar zei het vrouwtje
you eend seen nothing yet

biebel
Experienced user
Experienced user
Contacteer:

Bericht door biebel » 06 jan 2009 20:24

Zoën schreef:
gj schreef: last but not least: poedel
Ben ik blij dat ik niet de enige ben die ze zo noemen. :roll:
En hopla, een derde. 't Is wel al even geleden, tegenwoordig staat m'n haar wel nog steeds wollig en alle kanten uit, maar 't is niet meer zo krullend als een paar jaar geleden. In die tijd was schaap ook een veel voorkomende bijnaam.

Verder:
- Bruno, komt uit de chiro, ten tijde van m'n eerste kamp als leiding. Onder de leden zat er ééntje met mijn naam die nogal hardhorig was, waardoor mensen hem steeds meermaals moesten roepen en ik steeds in zijn plaats reageerde. Na twee dagen was ik het kotsbeu, en heb ik mezelf simpelweg de eerste naam gegeven die in m'n kop kwam. Tegen het eind van't kamp was ik volledig aangepast. 't Was wel iets minder fijn om dan een kleine week later ook op't speelplein te staan, waar de verantwoordelijke Bruno heette.

- Jo is er ook ééntje dat uit de chiro stamt, maar tis recenter. Vorig jaar nam ik bij de toneeltjes steeds de rol van Jo de Pinguïn op mij, waardoor dat ook wel wat is blijven plakken.

- Svennieboy blijkt ook een klassieker te zijn. Sommigen vinden het niet echt passen of vinden het te erg voor mij, anderen gebruiken het constant.

- Non is eentje dat (volgens mijn vissengeheugen) ooit ontstaan is op één van de post-VG-grasleimomenten en dat nu nog steeds in gebruik is. M'n niet-zo-boeiende liefdesleven zal daar wel voor verantwoordelijk zijn, samen met het feit dat ik een ziekelijke neiging heb om braaf te zijn.

Miésterken
Regular user
Regular user

Bericht door Miésterken » 07 jan 2009 01:19

Mijn bijnamen:

Miéster, Miésterken, Kloinen Miéster:

Ze moenen mij feitelijk meer zo dan bij mijn voornaam. Mijn achternaam in het dialect dus :) Feitelijk noemen ze mij nog maar goed een jaar of 3 zo, sinds ik voorzitter ben van ons los carnavalsgroepje. In mijn klas kennen ze mij beter als "den Miéster", dan bij mijn voornaam. Die "Kloinen" komt omdat ik een oudere broer heb, en die z'n bijnaam is ook den Miéster.

Kiko:

Deze bijnaam is iets van 5 jaar geleden ontstaan bij het ontstaan van ons los carnavalsgroepje. Het was een uitvindsel van mijn beste vriendin en toen ging ik een tijdje door het leven als Kiko. De laatste tijd wordt die bijnaam bijna niet meer gebruikt :)

Kimbabwe:

Een samenstelling van de 1ste letter van mijn naam en Zimbabwe dus :P Deze bijnaam dateert van mijn tijd in het secundair en van het 1ste seizoen Allez Allez Zimbabwe. Een maat van mij noemde mij zo voor mij te plagen, maar dit was snel gegroeid tot een bijnaam die door al mijn beste maten gebruikt werd. Ook nog veel onnozel om gedaan in de tijd van het tv-programma Robland, waar ik hetzelfde wou doen met het Republiek Kimbabwe en we land gingen veroveren met maisstengels :D Waar is de tijd :') (dit was de tijd waar ik voor het eerst in aanraking kwam met alcohol :D)

Iendrachtboy:

Mijn 2de bijnaam in mijn klas, ik ben een redelijk fanatiek supporter van Eendracht Aalst en de enigste uit mijn klas.

The Partynator:

Dit is een bijnaam die ik heb gekregen uit de tijd dat ik veel feestjes gaf in een oud stalletje in mijn tuin. Degene die naar die feestjes kwamen, vonden dat altijd geweldig en zo kreeg ik snel de bijnaam The Partynator...

TrendyFeestBeest
Senior user
Senior user
Contacteer:

Bericht door TrendyFeestBeest » 07 jan 2009 08:16

Mijn lief zegt constant schat, maar eigenlijk heeft dat geen waarde want iedereen rondom haar is een schat. Soms stoort mij dat omdat het zo leeg overkomt eigenlijk. :) Maar ik haat het dan ook als ze mijn naam zegt, want dan is ze kwaad. Ik gebruik de familienaam wanneer ik kwaad ben.

Mijn geliefde collega's op het weekendwerk zeggen allen 'pot' tegen mij :) Maar altijd met nog iets ervoor zoals 'hete pot' ofzo. :) Tijdens het werk zelf gebruiken ze mijn naam, alhoewel het soms al eens fout kan gaan, dan kijkt een klant is gek op ofzo. :)
Who wants to be balanced? Balance is overrated!

Chemistje
Senior user
Senior user

Bericht door Chemistje » 07 jan 2009 17:49

Mijn exvriend: Thomas --> Thokie
Hijzelf noemde en noemt mij nog steeds "Snoes" of "Bol"
Mijn oudste zus: Karlijn --> Lijnie of Mlijnie
Jongste zus: Hadewig --> Ihi of Ihi-i
Dan nog allerlei variaties op namen, meestal uitgesproken in van da nep-Engels:
Griet -> Greet (op z'n Engels dus)
Gregory -> Greg
Nele --> Neele
Joke --> Joke :wink:
Charlie --> Charlie
Valerie --> Val
Lukas --> Luke
En dan nog:
Liesbet -> Liesbeta
Tim -> Timpie
Benjamien -> Benji
Pieter-Jan --> Peejay
Jeroen --> Witte of Jayroon

En verder zijn er een hoop maten die mij "Diedie" noemen maar van sommige kan ik dat moeilijk accepteren. 't List aan de manier waarop ze het zeggen en hoelang ze mij al kennen :-)
''~``
( o o )
+------------------.oooO--(_)--Oooo.------------------+

mial
Forum addict
Forum addict

Bericht door mial » 07 jan 2009 19:26

Ik heb al heel m'n leven slechts 1 koosnaam. Ik ben maar dat gewoon, hier thuis gebruiken ze vrijwel nooit m'n volledige naam. Ik had er vroeger zelf variaties op, nu blijft nu nog enkel Tho over (vroeger ook nog Thootje, Thono en zelfs Thonootje).

en dan cliché-koosnaampjes bij een lief, zoals schat of keppie. Bij tlaatste lief was dat eens iets anders, namelijk Bol, en dat vond ik wel nog leuk. Nu zegt hij ook Tho tegen mij

en Bugsy. don't ask why
La vida no es esperar a que pase la tormenta, es aprender a bailar bajo la lluvia

overal schoonheid. en stijl en liefde en goeie smaak en goesting... maar vooral hier bij jou...

all is chill, zen and unicorns

paikea
Experienced user
Experienced user
Contacteer:

Bericht door paikea » 07 jan 2009 21:13

Mij noemen ze: Motbol (mijn lkr Frans was daarmee gestart in het middelbaar), Mottieprottie (één vriendin noemt me zo, en'k kan haar daar nie mee laten stoppen), loesiepoes (wel ,meerderen), loes (zo noemt iedereen me, en niemand bij mijn eigen naam, gelukkig!),hottiemottie, hete ananas (gestart door een meisje van mijn klas, we gebruiken onze naampjes nog steeds), loesjesnoesje (deze vind ik ook vreselijk!)

Ik noem hen: Souzbous, jemmerd, kr=10, heterd, poedel, bubba(-kaka)
Ik ben niet te vinden voor zo 'lieve' koosnaampjes, maar een goede vriend van mijn klas benoem ik wel altijd met sjattepoemelke, tutskepetutske, nielsiepielsie, woeziewoefke,...
En zeg dat Raymond van het Groenewoud het gezegd heeft!

Florre

Bericht door Florre » 07 jan 2009 22:07

Florre; Heb ik zo'n 4 jaar geleden gekregen. Als afkorting van mijn echte naam, alleen was dat verkeerd :P Toen ik in het 3e middelbaar zat, hebben de klasgenootjes meer dan een half jaar gedacht dat ik Florance heet, in plaats van Laurence. Maar om het zichzelf gemakkelijk te maken hadden ze besloten Florre te zeggen, en toen uitkwam dat ik Laurence heet hebben ze besloten mij toch Florre te blijven noemen, ze zeiden het al te lang :P

Tegenwoordig word ik in de klas aangesproken als:
Lolly ( :( )
Laury
Lolo ( :wtf: :cry: )
Lorrie

Vraag me niet waarom mijn huidige klasgenoten zo'n bescheten naampjes zoeken en vinden, want k heb er geen idee van.

Gesloten