Het grote (kamer)plantentopic

De katern voor alle interesses die in het hokje lifestyle passen: reizen, mode, horoscoop... Kortom de Weekend Knack van WJNH!
Homba
Experienced user
Experienced user
Geslacht: Vrouw

Het grote (kamer)plantentopic

Bericht door Homba » 29 jan 2014 09:13

Over die plant die je van je lief kreeg die er plots bruin en krokant uitziet of over je favoriete cactus die plots bloemetjes kreeg.
Een zelfhulpgroep voor iedereen met een plant in huis, om prentjes, verhalen en wijze raad met elkaar te delen.

Homba
Experienced user
Experienced user

Re: Het grote (kamer)plantentopic

Bericht door Homba » 29 jan 2014 09:19

Ik zal alvast beginnen.

Afbeelding
Al vijf examenperiodes lang studeer ik met het gezelschap van mijn citroengeranium.
Hij was mijn eerste kotplant, groeit, doet aan fotosynthese en verspreidt een frisse geur na menige aanraking. We zijn goede vrienden geworden.

FiduciaryBank
Senior user
Senior user
Geslacht: Man

Bericht door FiduciaryBank » 29 jan 2014 19:27

Afbeelding

Pachira aquatica. Weinig water geven, ruikt naar niks, Groeit zijn bladeren wel naar de zon, dus pas op waar je 'm plaatst, of ie groeit scheef zoals bij mij.

Wie bijgelovig is: ook bekend als een "geldboom", brengt voorspoed. In mijn geval vooral dode bladeren af en toe. En vlak na aankoop uit Ikea kwamen er soms fruitvliegjes uit de potaarde. Dat is gelukkig gedaan nu.
Spoiler! :

Ombra mai fu
di vegetabile,
cara ed amabile,
soave più.

Nooit was er een schaduw,
van enig plant,
lieflijker, dierbaarder
en zachter .

Perdrix
Senior user
Senior user

Bericht door Perdrix » 29 jan 2014 19:41

Afbeelding
Ik heb op kot het gezelschap van klimop. Ook wel liefkozend Klimaf genoemd door mezelf. Jammergenoeg heb ik al een broertje van Klimaf vermoord. Voor diegene die het nog niet wisten, een kamerplant kan geen volledige zomer op je kot overleven zonder jouw aanwezigheid.
Spoiler! :
Door dit topic besef ik trouwens dat ik na mijn laatste examen vergat om Klimaf wat te geven. Hopelijk kan ik hem/haar nog reanimeren na de intersemesteriële vakantie! :bid:

mei_meisje
I have no life
I have no life

Bericht door mei_meisje » 29 jan 2014 20:21

Perdrix schreef:Afbeelding
Ik heb op kot het gezelschap van klimop. Ook wel liefkozend Klimaf genoemd door mezelf. Jammergenoeg heb ik al een broertje van Klimaf vermoord. Voor diegene die het nog niet wisten, een kamerplant kan geen volledige zomer op je kot overleven zonder jouw aanwezigheid.
Spoiler! :
Door dit topic besef ik trouwens dat ik na mijn laatste examen vergat om Klimaf wat te geven. Hopelijk kan ik hem/haar nog reanimeren na de intersemesteriële vakantie! :bid:
Oooh, ik wil hem in de zomer wel water komen geven. Ik heb een drakenplantje en nog iets anders :love:
Why always staring into the light?
If I don't hide inside the darkness
You'll be compromised,
But sometimes
You will fly with me again
without falling, without falling

BiNDing
Forum addict
Forum addict

Bericht door BiNDing » 29 jan 2014 22:36

Dit is Arthuur, mijn kotcactusje.
Een ideale kotplant, want je moet hem maar heel sporadisch water geven. Zijn negatieve kant: hij is heel prikkelbaar (pun intended).
Spoiler! :
Afbeelding
Dit zijn zijn (naamloze) grote broertjes:
Spoiler! :
Afbeelding
En ja, mijn plantjes zijn allemaal mannelijk. So manly.
24/7 vrolijk en enthousiast!
[Forumkoppel van het Jaar 2015]

Echo
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Echo » 30 jan 2014 10:55

Ik heb ook wat klimop staan, en nog een paar vetplantjes. Het is eeuwige strijd tegen de nakende dood. Het stekje op mijn bureau, dat al was uitgegroeid tot een mooi plantje, is nu quasi helemaal verdroogd. Veel water, weinig water, het helpt niets. Iemand een idee? De blaadjes vallen er al af.
Ik ben een van die robuuste lezers die lezen zoals ze snurken, eten en winden laten – een gildenbroeder van het eerlijke ezelsoor en niet van het pretentieuze leeslint.
Patrick Demompere

Desire. Poetry. -
Verlangen is het beest in mijn wijn.

JFK
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door JFK » 30 jan 2014 12:41

Ik hou wel van mooie planten. Geen mottige planten of vetplanten (aka rusthuisplanten) . Toen ik zelfs nog op kot zat, moest ik altijd planten hebben op mijn kamer. Mensen die geen planten hebben in hun huis snap ik niet.

Orchideeën... :love: (witte. Alle andere kleuren zijn kitsch
Sanseveria's :love: (maar deze wel kort houden. Lange en dikke stengels zijn voor in een café)
Sanseviera cylindrica (veel eleganter dan een gewone sanseveria)
Woestijnroos. :love: (ongelofelijk hip)
Juncus effusus of 'kurkentrekkergras' (maar dat kan ik echt niet onderhouden. Om één of andere reden sterven zo'n dingen altijd. Wat ik ook doe)

En met een passende, moderne en hippe pot (leve Ikea of Dille&Kamille) kan een plant zo mooi zijn.
Fluctuat nec mergitur

Echo
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Echo » 30 jan 2014 12:48

Disco Trut schreef:Iemand een stekje? Echo? Ik heb er een stuk of tien...
Ja, altijd welkom :D Ik heb nog een paar lege potjes staan die weer wat opgevuld mogen worden.
Ik ben een van die robuuste lezers die lezen zoals ze snurken, eten en winden laten – een gildenbroeder van het eerlijke ezelsoor en niet van het pretentieuze leeslint.
Patrick Demompere

Desire. Poetry. -
Verlangen is het beest in mijn wijn.

Homba
Experienced user
Experienced user

Bericht door Homba » 30 jan 2014 12:56

JFK schreef: Sanseviera cylindrica (veel eleganter dan een gewone sanseveria)
Die heb ik ook in mijn kot staan :love:

Mirza
Regular user
Regular user

Bericht door Mirza » 30 jan 2014 14:33

Ik had een mandarijnboom, maar die heeft de verhuis van Gent naar Leuven niet overleefd. Op m'n nieuwe kot van dit jaar zouden gerust wat plantjes kunnen staan, maar dat is een beetje onverantwoord met mijn reizen dus dan doe ik het maar niet. Spijtig.
"The most common way people give up their power is by thinking they don't have any" - Alice Walker

Loesbloem
Experienced user
Experienced user

Bericht door Loesbloem » 31 jan 2014 00:14

Wisten jullie dat je planten ook te veel water kunt geven?
Ik heb een paar vetplantjes staan op kot omdat die makkelijk te onderhouden zijn, maar blijkbaar was 1 keer per week water geven nog te veel. Er was er eentje heel erg beginnen beschimmelen en 't zag er niet zo goed meer uit :oops:

Ik ben wel heel erge fan van mijn mini-orchideetje! Hij (of zij) is nu uitgebloeid, maar die bloemetjes komen keer op keer na een poosje weer terug!
Laatst gewijzigd door Loesbloem op 01 feb 2014 11:26, 1 keer totaal gewijzigd.

funkfish
Senior user
Senior user

Bericht door funkfish » 31 jan 2014 11:52

Homba schreef:Over die plant die je van je lief kreeg die er plots bruin en krokant uitziet of over je favoriete cactus die plots bloemetjes kreeg.
Een zelfhulpgroep voor iedereen met een plant in huis, om prentjes, verhalen en wijze raad met elkaar te delen.
Homba :love: :rock:.

Ooit kocht ik mijn broer & zijn lief deze plant toen ze gingen samenwonen:
Afbeelding
Ondertussen erfde ik hem terug :).
[dat zijn stiekem de beste kadootjes :p.]
Soms jeunt hij zich - soms laat ie zijn blaadjes hangen.

Verder houden mijn olijfboompje en citrusboompje binnen in huis hun winterslaap. Ze zijn er veel te gevoelig aan om buiten kapot te vriezen.
Jammer genoeg heb ik er voorlopig echt weinig "opbrengst" van gehad.
Iemand een idee hoe ik eventueel olijfjes en grotere citrusvruchtjes kan kweken?

EN: oh, het is dan wel geen bloementopic, maar eigenlijk ben ik vooral een héél grote bloemenfan. Niks leuker dan mijn ouders, oma, lief, ... zomaar te verrassen met een mooi boeketje.
De heerlijkheid ook om in de bloemenzaak rond te lopen, te kijken naar het vakmanschap en alle geuren op te snuiven :lovesigh: .

Stilicho
Forum addict
Forum addict

Bericht door Stilicho » 31 jan 2014 22:19

Ik heb een stervende peterselieplant.

Coincidence
Forum addict
Forum addict

Bericht door Coincidence » 01 feb 2014 03:07

Ik heb al verschillende planten op kot gehad, maar die zijn allemaal kapot gegaan. Teveel water gegeven, dan weer te weinig (denk ik).. Meestal waren het kleine mooie vetplantjes, maximum 10 cm hoog ofzo.
De mooiste was toch mijn Kalanchoë thyrsiflora (woestijnroos, ook vetplant) en die hield het het langst vol. Zo'n mooie plant! Mijn moeder had er zo'n mooie grote voor op mijn bompa zijn graf gekocht maar die is al kapot gegaan voor die er nog maar stond. Die kan je volgens mij ook niet constant buiten laten staan met ons Belgisch klimaat.

Nu komen er paasbloemen op kot :love:. Hopelijk doen die het een keer wel goed.
JFK schreef:En met een passende, moderne en hippe pot (leve Ikea of Dille&Kamille) kan een plant zo mooi zijn.
Dit. Ik zou eigenlijk nog eens een paar designpotten uit klei moeten maken. Kei leuk! :)
Come quickly, I'm tasting stars!

siegie
Forum addict
Forum addict

Bericht door siegie » 01 feb 2014 12:23

Stilicho schreef:Ik heb een stervende peterselieplant.
²

En mijn bieslook gaat dezelfde richting uit.
Onderschrift lijkt slecht Nederlands.

mientje
Forum addict
Forum addict

Bericht door mientje » 01 feb 2014 16:57

Mijn drakenboom, die stiekem een plant is, staat altijd trouw op de schouw in mijn kot. Ik praat er niet mee, maar gebruik hem/zijn naam wel om indruk te maken op bezoek. Gespreksonderwerp zijn, zo af en toe, is voldoende voor deze lieflijke zuurstofverspreider.
Spoiler! :
Haha, dit is precies een voorstelling van kandidaten in blind date.

mientje
Forum addict
Forum addict

Bericht door mientje » 27 mei 2014 12:45

Ik mag plantsitten voor Jef (de kleinste) en Emmerson tijdens de examenperiode. Ondertussen ook een fotootje van mijn drakenboom (links) die ik eens zou moeten verpotten want kleine planten worden groot.

Afbeelding

kinderknieën
Forum addict
Forum addict

Bericht door kinderknieën » 27 mei 2014 19:29

Gaan we stekjes uitwisselen?
Ik wil graag een avocadoplant, maar heb te weinig geduld om er zelf een te laten groeien.

Ik heb verschillende plantjes, vooral cactussen, maar mijn favoriet is de Mexicaanse dwergpalm, omdat die me als enige een junglegevoel geeft. Ik kijk al ontzettend uit naar de bloemen die daar ooit aan zullen groeien.

Mijn collega schonk me net deze beauties (die twee in het midden zijn 'Gratis Gekregen' en 'Baby', die had ik al) in hun nog mooiere bloempotjes.

Afbeelding

Gelukkig komen er later nog tomaten, chili en broccoli aan, en gaan ze gauw buiten.

En van bloemen mogen er enkel witte tulpen in mijn appartement, want ik ben classy. Tulpenseizoen is helaas voorbij, dus kocht ik uit pure wanhoop maar witte rozen. Ze kunnen me niet bekoren. Verre van. Ew.
I mind you how we lay in June, such a transparent summer morning,
You settled your head athwart my hips and gently turned over upon me,
And parted the shirt from my bosom-bone, and plunged your tongue to my barestript heart,
And reached till you felt my beard, and reached till you held my feet.

Homba
Experienced user
Experienced user

Bericht door Homba » 27 mei 2014 20:04

kinderknieën schreef:Gaan we stekjes uitwisselen?
Ik wil graag een avocadoplant, maar heb te weinig geduld om er zelf een te laten groeien.
Ja! Jij wou toch een citroengeranium hé?

Ik heb een dikke maand geleden een avocadopit geplant maar er komt nog niet zo veel verandering in. Gelukkig eet ik veel avocado's en heb ik nu ook weer potgrond, dus ik denk dat ik binnenkort een heel leger avocadoplanten kan verwachten. De vorige keer dat ik zo'n pit plantte ging dat vrij snel. En vorige week kocht ik zaadjes voor knipsla, dat is nog spannender.

Verder heb ik een zwak voor bommaplanten en wil ik nog graag een Ficus elastica.

Gesloten